Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Tura över sundet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tura över sundet

Jag tänkte "tura" över sundet med SJ dvs resa Malmö - Kastrup/Köpenhamn Hbg och tillbaka vilket var en tid sedan ja gjorde och då funderar jag hur det numera fungerar med mat på just den delsträckan.

- Är bistron öppen eller stängd helt eller delvis?
    - Serveras det mat i 1 klass?

Någon som har koll?

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-05-27 klockan 13:19:07.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tura över sundet

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Jag tänkte "tura" över sundet med SJ dvs resa Malmö - Kastrup/Köpenhamn Hbg och tillbaka vilket var en tid sedan ja gjorde och då funderar jag hur det numera fungerar med mat på just den delsträckan.

Någon som har koll?

/Jan-Erik
    Osäker på hur det fungerar i riktning från Sverige, men i riktning till Sverige öppnar bistron först när gränsen passeras. Jag brukar ha som vana att hjälpa personalen att identifiera gränspassagen, är de tveksamma brukar de ge sig när högbrodelen över Flintrännan passeras.

Ovanstående med reservation för förändringar under det senaste året.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Den öppnar efter avgång Malmö - tidigast. Ingen sådan personal över sundet, och sen ska det förberedas och packas upp. Jag hade inställt mig på Lund. Det är nog en tid sedan du reste den sträckan. Mat serveras från Köpenhamn i första klass.

Är du reslusten och full av att få nya intryck, så äter du din lunch på färjan Helsingör - Helsingborg, tar ett tåg till Hässleholm alt Lund och ansluter till ditt X2 där. Det hade jag gjort.

Senast redigerat av DeLuxe den 2018-05-27 klockan 14:25:16.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av DeLuxe Visa inlägg
    Den öppnar efter avgång Malmö - tidigast. Ingen sådan personal över sundet, och sen ska det förberedas och packas upp. Jag hade inställt mig på Lund.
    Stämmer! Det är nog två år sedan den ordningen infördes. Konstigt att jag glömde det, har flera gånger retat mig på utropet att Bistron öppnar efter Malmö, det ska uppfattas som att den garanterat inte kommer att öppna före Malmö, men att det kan dröja ända till Hässleholm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den öppnar efter avgång Malmö - tidigast. Ingen sådan personal över sundet, och sen ska det förberedas och packas upp. Jag hade inställt mig på Lund. Det är nog en tid sedan du reste den sträckan. Mat serveras från Köpenhamn i första klass.

Är du reslusten och full av att få nya intryck, så äter du din lunch på färjan Helsingör - Helsingborg, tar ett tåg till Hässleholm alt Lund och ansluter till ditt X2 där. Det hade jag gjort.
    Bugar och tackar för tipset!

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Nja..vadå "till Hässleholm". Det har jag aldrig upplevt. Personalen gör sitt bästa för att plocka upp ny mat, och det inträffar aldrig, garanterat, att den först öppnar i Hässleholm. Är det dina egna påhitt? "det ska uppfattas som att den garanterat inte kommer att öppna före Malmö, men att det kan dröja ända till Hässleholm." - Då får nu nog åka lite fler tåg på den sträckan....

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nja..vadå "till Hässleholm". Det har jag aldrig upplevt. Personalen gör sitt bästa för att plocka upp ny mat, och det inträffar aldrig, garanterat, att den först öppnar i Hässleholm. Är det dina egna påhitt? "det ska uppfattas som att den garanterat inte kommer att öppna före Malmö, men att det kan dröja ända till Hässleholm." - Då får nu nog åka lite fler tåg på den sträckan....
    Jag uppfattar "efter Malmö" som någonstans mellan Malmö och Lund, men det har i vart fall aldrig infriats när jag åkt och det har faktiskt dröjt till strax före Hässleholm någon gång.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Nu ljuger du. Det existerar inte. Antingen är du en sengångare, som vandrar ner i höjd med Hässleholm, eller så igen, så ljuger du. Och det är som regel öppet strax efter Åkarp. Före Hässleholm - aldrig!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Någon som har koll?

/Jan-Erik
    Jan-Erik, att 'tura över sundet' är i min föreställningsvärld att resa en eller flera gånger kontinuerligt fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingør utan att stiga av båten mellan varven. Och att även inmundiga en och annan öl plus intagandet av ett smörrebröd eller två under båtturen.

Men att enbart åka tåg fram och tillbaka över Øresundsbroförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn kan däremot inte kallas för att tura; i varje fall inte i en klassisk historisk bemärkelse.

Jag tycker man ska hålla ordning på denna viktiga terminologi och inte göra avkall på denna klassiska reseform! Att 'tura' är fin samfärdselkultur, att resa med X2000 över Öresundsbron är kanske effektivt och funktionellt men knappast kultur!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar "efter Malmö" som någonstans mellan Malmö och Lund, men det har i vart fall aldrig infriats när jag åkt och det har faktiskt dröjt till strax före Hässleholm någon gång.
    Nu ljuger du. Det existerar inte. Antingen är du en sengångare, som vandrar ner i höjd med Hässleholm, eller så igen, så ljuger du. Och det är som regel öppet strax efter Åkarp. Före Hässleholm - aldrig!
    Tyvärr har jag inget bevis, men jag ljuger inte och jag har aldrig varit med om öppning för Lund. Det är dessutom så att jag brukar se till att få sittplats närmast Bistron så du kan inte ens skylla på att jag missat utropet eller att det uteblivit, möjligen har man "öppnat" utan vare sig utrop eller gäster.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Men snälla, då går du väl in i bistron., om du ändå sitter nära. Det existerar inte i denna värld, att den först öppnat efter Hässleholm. Med normal bemanning. Med tåg från Zkh går den som regel igång direkt, efter praktiska göromål.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men snälla, då går du väl in i bistron., om du ändå sitter nära. Det existerar inte i denna värld, att den först öppnat efter Hässleholm. Med normal bemanning. Med tåg från Zkh går den som regel igång direkt, efter praktiska göromål.
    Men nu skriver ju Göran inget annat än att den öppnat straks före Hässleholm men i vart fall efter Lund.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jan-Erik, att 'tura över sundet' är i min föreställningsvärld att resa en eller flera gånger kontinuerligt fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingør utan att stiga av båten mellan varven. Och att även inmundiga en och annan öl plus intagandet av ett smörrebröd eller två under båtturen.

Men att enbart åka tåg fram och tillbaka över Øresundsbroförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn kan däremot inte kallas för att tura; i varje fall inte i en klassisk historisk bemärkelse.
    Jag tycker man ska hålla ordning på denna viktiga terminologi och inte göra avkall på denna klassiska reseform! Att 'tura' är fin samfärdselkultur, att resa med X2000 över Öresundsbron är kanske effektivt och funktionellt men knappast kultur!
    Att ”tura” får väl anses vara ett lokalt Helsingborgsuttryck. Från början kanske nästan lite småsjaskigt med stans pilsnergubbar som åkte fram och tillbaks och konsumerade, kanske man även köpte ut den lilla ranson skattefria cigaretter man fick köpa på biljetten. Men i mer modern tid har även rederiet , Scandic, hakat på och säljer både turabiljetter och turakort där villkoren är att man inte får stiga av i Helsingör. I cafeterian erbjuds hela måltider och man har även ombordförsäljning av attraktiva varor .

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att ”tura” får väl anses vara ett lokalt Helsingborgsuttryck. Från början kanske nästan lite småsjaskigt med stans pilsnergubbar som åkte fram och tillbaks och konsumerade, kanske man även köpte ut den lilla ranson skattefria cigaretter man fick köpa på biljetten. Men i mer modern tid har även rederiet , Scandic, hakat på och säljer både turabiljetter och turakort där villkoren är att man inte får stiga av i Helsingör. I cafeterian erbjuds hela måltider och man har även ombordförsäljning av attraktiva varor .
    Exakt - tura gör man med färja Helsingborg-Helsingör. För övrigt avser du nog på Scandlines och inte Scandic.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja, så står det. Men eftersom det aldrig sker någon avstigningskontroll, lär villkoret i praktiken vara att man inte får stiga på i Helsingör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men snälla, då går du väl in i bistron., om du ändå sitter nära.
    Det har även hänt att jag blivit utkörd när jag försökt det, trots att mitt enda ärende varit att få kaffe uppvisande mitt SJ Prio-kort.

(menade du att Bistron kanske var "öppen" utan vare sig utrop eller kunder, så menade jag i min tur att den i så fall enbart var hypotetiskt öppen, inte reellt, öppen blir den först genom utrop eller försäljning)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Exakt - tura gör man med färja Helsingborg-Helsingör. För övrigt avser du nog på Scandlines och inte Scandic.
    Javisst är det Scandlines som alltså nu helt officiellt anammat begreppet tura i sin marknadsföring.
    Och en turabiljett är alltså lite billigare än en vanlig biljett och med ett turakort får man resa en gång per dag. Får man för sig att gå av i Helsingör så betalar man ordinarie pris.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ja, så står det. Men eftersom det aldrig sker någon avstigningskontroll, lär villkoret i praktiken vara att man inte får stiga på i Helsingör.
    Och av det följer att det endast är svenskar som turar. (Annars kunde den förslagne köpa ett svenskt och ett danskt turakort och därmed pendla till ett lågt pris.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Och av det följer att det endast är svenskar som turar. (Annars kunde den förslagne köpa ett svenskt och ett danskt turakort och därmed pendla till ett lågt pris.
    I och för sig finns det nog danskar som reser så , det är ju faktiskt ett trevligt sätt att resa, men det finns väl inga turabiljetter i den riktningen. På taxfreetiden minns jag en del danska tanter som gick runt och ville låna biljetter för att få köpa cigaretter. Och i kompletering till vad jag skrev, självklart får man gå av i Helsingör på en turabiljett men då får man betala om man vill åka tillbaks.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Javisst är det Scandlines som alltså nu helt officiellt anammat begreppet tura i sin marknadsföring.
    Och en turabiljett är alltså lite billigare än en vanlig biljett och med ett turakort får man resa en gång per dag. Får man för sig att gå av i Helsingör så betalar man ordinarie pris.
    Nu och nu... Det har de gjort i säkert över tjugo år skulle jag tro. Att tura är en institution i Helsingborgskt nöjesliv, och det är klart att rederierna tidigt var med på det tåget.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •