Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skånska fakirer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skånska fakirer

Noterat att det på måndagar enbart (!) går rejält tidiga morgontåg från Stockholm C till Malmö C ( tåg 517 04:20 ) och åt andra hållet ( 520 04:04 ).

- Lite nyfiken på varför dom bara går på måndagar och vilken är målgruppen av dessa morgonfakirer?

Skall prova att åka nästa måndag med 517 om jag får till det. Blir nattbuss från Haninge för att komma till Cst i tid men vad gör man inte för att se soluppgången från ett X2000 en sommarmåndag över en kaviarsmörgås med ägg.

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-05-27 klockan 12:35:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Skånska fakirer

Veckopendlare som ogillar nattåg och vill tillbringa så lång tid som möjligt med familjen på helgen? Det kan ju också vara så att huvudsyftet inte är folk som stiger på från start i Malmö respektive Stockholm, utan folk från till exempel Nässjö/Linköping där nattåget inte är ett alternativ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Veckopendlare som ogillar nattåg och vill tillbringa så lång tid som möjligt med familjen på helgen? Det kan ju också vara så att huvudsyftet inte är folk som stiger på från start i Malmö respektive Stockholm, utan folk från till exempel Nässjö/Linköping där nattåget inte är ett alternativ
    Ja man missar lätt att just linjen Stockholm - Malmö har två "påstigningszoner".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Det kan ju också vara så att huvudsyftet inte är folk som stiger på från start i Malmö respektive Stockholm, utan folk från till exempel Nässjö/Linköping där nattåget inte är ett alternativ
    Jag åker gärna SJ mellan Växjö/Alvesta och Lund/Malmö C/Kastrup. Det är snabbare och bekvämare än Öresundståg. Men problemet är då på morgnar sydgående (typfall: förmiddagsmöte i Malmö) och kvällar norrgående (typfall: landar sent på Kastrup), då första tåget inte hunnit ner från Stockholm respektive sista tåget redan gått mot Stockholm. Med 517 skulle jag hinna till ett möte kl 9 i Malmö, med 519 (05:20 från Stockholm C) först ett kl 10.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Noterat att det på måndagar enbart (!) går rejält tidiga morgontåg från Stockholm C till Malmö C ( tåg 517 04:20 ) och åt andra hållet ( 520 04:04 ).

- Lite nyfiken på varför dom bara går på måndagar och vilken är målgruppen av dessa morgonfakirer?

Skall prova att åka nästa måndag med 517 om jag får till det. Blir nattbuss från Haninge för att komma till Cst i tid men vad gör man inte för att se soluppgången från ett X2000 en sommarmåndag över aviarsmörgås med ägg.

/Jan-Erik
    Är inte helt säker på omloppet, men kan det inte vara så att man då optimalt utnyttjar vagnar/personal? Det finns ju på söndagar även tåg 552 och 549, samt från Malmö även tåg 506. Sist jag åkte 517 var det nog i runga svängar + 150 resenärer ombord.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

520 går måndag-fredag fram till 15 juni. Gör sedan uppehåll över sommaren och återkommer till hösten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sven-Olof Johansson Visa inlägg
    520 går måndag-fredag fram till 15 juni. Gör sedan uppehåll över sommaren och återkommer till hösten.
    Tack! Hade precis för mig att jag åkte med den i tisdags.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Skall prova att åka nästa måndag med 517 om jag får till det. Blir nattbuss från Haninge för att komma till Cst i tid men vad gör man inte för att se soluppgången från ett X2000 en sommarmåndag över en kaviarsmörgås med ägg.
    Du missar nog soluppgången för nästa måndag (3 juni) går solen (enligt SMHI) upp redan 3.40 i Stockholm. Men soluppgång från nattbuss är väl också OK.
    Men, berätta gärna om resan, t.ex. när frukosten serveras. Jag vet inte själv om jag skulle vilja få den 4.40, eller om jag skulle vilja vila ett tag och äta vid 7-tiden.

Sen missförstod jag först din inledning, jag trodde att något fel gjorde att enbart de tidiga morgontågen visades när du sökte tidtabeller på någon sajt, men sen förstod jag att du menade att just de tidiga tågen bara går måndagar.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Man får sin frukost efter avgång Cst, personalen byts ut i Linköping och då ska första delen vara klar. Det går förstår att spara, och hämta kaffe när det passar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •