Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bilduppladdning ! första (misslyckade) försöket.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Bilduppladdning ! första (misslyckade) försöket.

Försökte få upp denna bild via SJK bilduppladdning, men storleksbegränsningen lade hinder i vägen.
    Tydligen måste jag först göra en anpassad kopia som klarar storleksbegränsningarna, vilket är en klar nackdel.

Så denna lilla höstbild från Trollhättan kommer från mitt vanliga ställe på Flickr.
    Jag får försöka göra fler försök här eller i testforum. Ha en trevlig söndag

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bilduppladdning ! första (misslyckade) försöket.

Vilken härlig bild med många detaljer som man kan spinna vidare på men timmen är sen. Gedigen postvagn i tåget men jag vågar inte gissa på om det kommer från Oslo eller Karlstad. Troligen ett Norgetåg känns det som.
    Mest fastnar väl ögonen på vad man kan tro är pappan som lär sina två döttrar lite mer om det fantastiska F-loket.

Jag har ett tidigt barndomsminne från början av 60-talet när vi reste från Tösse till Göteborg och jag passerade Trollhättan för första gången i mitt liv. Någon hade tutat i mig att Trollen i Trollhättan bodde i vattentornet i bakgrunden så jag hade inte större lust att titta ut när vi stannade till i på samma spår som detta tåg står på.

Ingen klocka eller datum och årtal annars hade vi lätta benat ut den här bilden och kanske också mötande tåg från Göteborg som redan har fälld tågväg.

Mvh/Alex

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Försökte få upp denna bild via SJK bilduppladdning, men storleksbegränsningen lade hinder i vägen.
    Tydligen måste jag först göra en anpassad kopia som klarar storleksbegränsningarna, vilket är en klar nackdel.

Så denna lilla höstbild från Trollhättan kommer från mitt vanliga ställe på Flickr.
    Jag får försöka göra fler försök här eller i testforum. Ha en trevlig söndag

Vi har ju försökt att hitta en lämplig grundinställning. Vilken inställning var det som blev begränsande?

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    Vi har ju försökt att hitta en lämplig grundinställning. Vilken inställning var det som blev begränsande?
    I mitt första försök igår som detta inlägg relaterar till, så var det att förhandsvisningen av inlägget som fick mig att avbryta. Förhandsvisningen visade enbart den vänstra halvan av bilden och då antog jag att bilden var för stor. Bildstorleken på originalbilden var 3,34 MB 4363x2830.

Vid ett nytt försök i Testforum lite senare konstaterade jag att det visst gick alldeles utmärkt att ladda upp och visa originalbilden trots sin storlek, bara jag ignorerade förhandsvisningen som enbart visade vänster halva av bilden. Minskade jag sedan skärmzoomen till 75% eller 50% så visades bilden korrekt även i förhandsgranskningen.

Vid ytterligare en test i Testforum (Bildtest JB), där lyckades jag inte ladda upp orginalbilden alls utan systemet sa ifån helt. Den bilden var i orginal 13,7 MB 4105x2875.

Jag förstår mycket väl att jag komplicerar för mig själv genom att gå utanför de anvisade ramarna. Fast min högst personliga uppfattning är att om jag måste göra ytterligare en bildredigering och en kopia av orginalbilden så blir SJK bilduppladdningsfunktion mindre attraktiv för mig personligen.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Är det möjligen en tåg-intresserad person
    som tittar/pekar på någon detalj på loket ?

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

I mitt första försök igår som detta inlägg relaterar till, så var det att förhandsvisningen av inlägget som fick mig att avbryta. Förhandsvisningen visade enbart den vänstra halvan av bilden och då antog jag att bilden var för stor. Bildstorleken på originalbilden var 3,34 MB 4363x2830.

Vid ett nytt försök i Testforum lite senare konstaterade jag att det visst gick alldeles utmärkt att ladda upp och visa originalbilden trots sin storlek, bara jag ignorerade förhandsvisningen som enbart visade vänster halva av bilden. Minskade jag sedan skärmzoomen till 75% eller 50% så visades bilden korrekt även i förhandsgranskningen.

Vid ytterligare en test i Testforum (Bildtest JB), där lyckades jag inte ladda upp orginalbilden alls utan systemet sa ifån helt. Den bilden var i orginal 13,7 MB 4105x2875.

Jag förstår mycket väl att jag komplicerar för mig själv genom att gå utanför de anvisade ramarna. Fast min högst personliga uppfattning är att om jag måste göra ytterligare en bildredigering och en kopia av orginalbilden så blir SJK bilduppladdningsfunktion mindre attraktiv för mig personligen.
    Ok, du har verkligen testat systemet till max. Den filstorlek vi tillåter är 1 mb, större filer än så modifieras automatiskt. Jag vet faktiskt inte hur systemet hanterar bilder i förhandsgranskningen.

Man kan bara konstatera att det finns begränsningar för vad som är praktiskt möjligt, och din upplevelse om att behöva redigera en extra gång har jag full förståelse för. Jag tycker att detta var en bra redovisning av ett maxtest, och du skriver att du noterat begränsningarna vi angett, så läget borde vara klarlagt och med det menar jag att instruktionerna verkar vara tillräckligt tydliga.

Nackdelen med att gå från 13 mb till 1 mb är att den bild du vill förmedla kommer att modifieras automatiskt av systemet på ett sätt som ligger utanför din kontroll, och risken med det är att du inte blir nöjd med det uppladdade resultatet, vilket kan vara frustrerande.

Som sagt, det var bra att detta genomfördes, och f.n kommer jag att behålla de inställningar vi nu hittat.

Senast redigerat av Admin den 2018-05-28 klockan 08:48:32.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    Jag tror att du dragit helt rätt slutsats, dvs att du som är en bra fotograf, med riktiga kameror och kunskap i att minska ned bilder och eget lagringsutrymme bör fortsätta på samma sätt som hittills.

Medan SJK-funktionen är utmärkt för t.ex. några som sett något intressant och tagit en bild med sin mobil, och vill snabbt visa den eller ställa en fråga om vad som syns.
    Då är inte kvaliteten det viktigaste, utan att det skall vara riktigt enkelt att visa bilden i PV.

Edit: Admin skulle kanske också försökt hitta någon testare som ännu inte visat en bild i PV, men som skulle vilja göra det, för att se att funktionen fungerar för såna användare.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-05-28 klockan 09:54:59. Anledning: Tillägg

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Medan SJK-funktionen är utmärkt för t.ex. några som sett något intressant och tagit en bild med sin mobil, och vill snabbt visa den eller ställa en fråga om vad som syns.
    Då är inte kvaliteten det viktigaste, utan att det skall vara riktigt enkelt att visa bilden i PV.
    Ett annat smidigt sätt att ladda upp en bild som man tagit med mobilen är att använda sig av Tapatalk. Därigenom kan man ladda upp bilder, utan något krångel. Går även att välja mellan tre olika storlekar på bilden där. Testade precis i testforumet, funkade kanon för mig. Hoppas dock bilden syns även för alla andra.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Vilken härlig bild med många detaljer som man kan spinna vidare på men timmen är sen. Gedigen postvagn i tåget men jag vågar inte gissa på om det kommer från Oslo eller Karlstad. Troligen ett Norgetåg känns det som.
    Mest fastnar väl ögonen på vad man kan tro är pappan som lär sina två döttrar lite mer om det fantastiska F-loket.

Jag har ett tidigt barndomsminne från början av 60-talet när vi reste från Tösse till Göteborg och jag passerade Trollhättan för första gången i mitt liv. Någon hade tutat i mig att Trollen i Trollhättan bodde i vattentornet i bakgrunden så jag hade inte större lust att titta ut när vi stannade till i på samma spår som detta tåg står på.

Ingen klocka eller datum och årtal annars hade vi lätta benat ut den här bilden och kanske också mötande tåg från Göteborg som redan har fälld tågväg.

Mvh/Alex
    Den här bilden har vi nog gått igenom tidigare (jag börjar bli tjatig)

Snälltåg 637 Karlstad-Göteborg oktober 1972

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

En stilla undran...
    Varför är det tydligen så svårt att skala ner sina bilder innan man visar upp dem. Hur enkelt som helst om man har ett bra bildbehandlingprogram. Någon som man väl ändå har stor nytta av när man beskär, ljusar upp och skärper tex.
    Finns ju ett flertal bra programvaror som är helt gratis och en del relativt billiga.
    Photoshop är allt för avancerar och dyrt, så det är inget att rekommendera, även om det säkert är bäst.

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    En stilla undran...
    Varför är det tydligen så svårt att skala ner sina bilder innan man visar upp dem. Hur enkelt som helst om man har ett bra bildbehandlingprogram. Någon som man väl ändå har stor nytta av när man beskär, ljusar upp och skärper tex.
    Finns ju ett flertal bra programvaror som är helt gratis och en del relativt billiga.
    Photoshop är allt för avancerar och dyrt, så det är inget att rekommendera, även om det säkert är bäst.
    Vadå, tycker du den här bilden skulle vara för stor för din skärm?
    Det är ju alltid svårt det här med bildstorlek, och det har ju diskuterats massvis med gånger. Vi har ju alla olika skärmstorlekar/upplösning som gör att en bild hos en person kan verka liten medans den hos någon annan kan vara för stor.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

En stilla undran...

Självklart är det helt möjligt att skala ned en bild innan den visas i postvagnen. Tyvärr är ju smaken som baken dvs delad. Vad är rätt storlek??
    Kanske har man blivit bortskämd med att andra forum per automatik skalar ned bilden till lämplig storlek. Sen finns det ju en viss balansgång mellan vad man lägger ned i arbete på att visa en bild i postvagnen och den respons som nedlagt arbete som återkommer som återkoppling från de som tittar på bilden.
    Fast det är ju bra med forum som uppskattar bilden som sådan, mer än tekniska trivialiteter.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Vadå, tycker du den här bilden skulle vara för stor för din skärm?
    Det är ju alltid svårt det här med bildstorlek, och det har ju diskuterats massvis med gånger. Vi har ju alla olika skärmstorlekar/upplösning som gör att en bild hos en person kan verka liten medans den hos någon annan kan vara för stor.
    Nej då inte alls, du missförstår, möjligen med flit, vad vet jag. I min mobil anpassar sig bilderna så bra så, stora som små, så inget problem alls med det. Det samma i alla mina egna datorer.
    Däremot verkar vissa tycka/tro att det är okej att lägga upp bilder tex 4363x2830, vilket blir jättestort på vissa skärmar, men framförallt en väl tung fil som ska laddas ner för att titta på. Inget problem för mej heller, som har både fiber och snabbt 4G, men så har ju inte alla.

Det jag var ute efter, var ju att man som bildvisare kanske skulle försöka fixa sin bild, så den passar de vettiga regler som satts upp.
    Att redigera bilder är nämligen inte särskild svårt, bara man försöker och tränar en stund, samt ser till att ha hyfsat bra programvara för detta. Programvaror finns från gratis till svindyr, men vissa som är gratis är fullt tillräckligt kompetenta, för enklare bildhantering.

Nej då inte alls, du missförstår, möjligen med flit, vad vet jag. I min mobil anpassar sig bilderna så bra så, stora som små, så inget problem alls med det. Det samma i alla mina egna datorer.
    Däremot verkar vissa tycka/tro att det är okej att lägga upp bilder tex 4363x2830, vilket blir jättestort på vissa skärmar, men framförallt en väl tung fil som ska laddas ner för att titta på. Inget problem för mej heller, som har både fiber och snabbt 4G, men så har ju inte alla.

Det jag var ute efter, var ju att man som bildvisare kanske skulle försöka fixa sin bild, så den passar de vettiga regler som satts upp.
    Att redigera bilder är nämligen inte särskild svårt, bara man försöker och tränar en stund, samt ser till att ha hyfsat bra programvara för detta. Programvaror finns från gratis till svindyr, men vissa som är gratis är fullt tillräckligt kompetenta, för enklare bildhantering.
    Då missförstod jag. Håller med om att man inte bör visa allt för stora bilder, för det finns ju faktiskt de som använder sig av slöa uppkopplingar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •