Passagerare på tåg 239, som skulle ha kommit till Norrköping klockan 17.38 på lördagskvällen, blev mer än tre timmar försenade.
Enligt tidningsartikeln (
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...om5308867.aspx ligger troligen bakom betalvägg) så stannade tåg 239 17:30 "för att släppa förbi annat tåg". Strax efter 19:10 skulle tåget backas tillbaka till Kolmården och ankom där 20:00, men där fanns inga bussar.
Kan nämna att Östgötatrafiken hade bussar 17:43 och 19:43 Getå - Norrköping (restid c:a 30 minuter) där tåget ankom 17:28. Och strax efter halv varje timme från Kolmårdens station (ungefär varannan buss motorvägsbuss, 433). Från Åbygård (närmaste busshållplats från Åby Station har jag för mig) 17:21, 17:53, 18:24, 19:56 och 20:23.
Om det är spårfel på en sträcka som är enkelspår större delen och det inte rör sig om nedriven kontaktledning, vad gjorde att det tog sådan tid innan passagerarna kunde lämna tåget? Ett ställe där det hade kunnat gå att evakuera tåget hade kunna vara vid korsningen till Björnsnäs där det finns en planövergång för traktorer mellan lokalvägen mot Åby och "motortrafikleden" mot Norrköping.
Om spårfelet var precis vid Åby station så kanske det hade gått att evakuera bakom Åby Centrum (enkelspår).