Del 1
Del 2
2018_04_30_31756pv by Magnus Backman, on Flickr
Dags att lämna Strasbourg. I Frankrike hittade vi trafikinformationsskyltar som antagligen skulle passa utmärkt i Sverige. Elektronisk skylt som visar vagnordning och vagnsläget, vagnsläget kom dock inte med på bilden. När det inte var ett TGV tåg med vagnsummer utan regionaltåg som avgick visades var på plattformen tåget stannade samt vilken del av tåget som bestod av 1 eller 2 klass. Vårt TGV mot Paris skulle som synes på bilden bestå av två tågsätt.
2018_04_30_31760pv by Magnus Backman, on Flickr
Första tåget anländer till Strasbourg...
2018_04_30_31784pv by Magnus Backman, on Flickr
Strax efter kommer nästa tågdel, TGV tågen kan kopplas över generationsgränserna vilket förstås underlättar en trafik där det blandas friskt mellan nya gamla enplans och tvåplans tåg. Efter Strasbourg gick tåget direkt till Garde Est i Paris. Större delen av LGV Est tillåter 320 km/h vilket nyttjades. Själva TGV tåget var komfortmässigt dock inte så mycket att hänga i julgranen ganska slitet och inte överdrivet bekvämt. Men Höghastighetssystemet är helt klart imponerande i Frankrike.
DSC_0288[1]pv by Magnus Backman, on Flickr
Påväg in mot Garde Est och förstås lyckades regionaltåget slå sin höghastighetskollega och lämna oss bakom sig på väg in motplattformarna
DSC_0290[1]pv by Magnus Backman, on Flickr
Genomresa i Paris kräver förstås stationsbyte. Så det var bara att knalla ner i Metron och ta sig från Grade Est till Grade Lyon.
2018_04_30_31792pv by Magnus Backman, on Flickr
Lunchen intogs på en riktigt Järnvägsrestaurang. Mycket vackra målningar och allmänt häftig miljö men tyvärr blev bilderna tagna med mobilkameran så dåliga att jag inte vill lägga ut dem. Maten smakade bra men när vi var klara och betalat notan var det bara att konstatera att det är tur att vi inte besöker etablissemanget allt för ofta, dyrt blir det
2018_04_30_31789pv by Magnus Backman, on Flickr
Utsikt över Grade Lyon från trappan vid Le Train Bleu, renovering pågår.
2018_04_30_31795pv by Magnus Backman, on Flickr
Några timmar senare hade det franska HH-systemet levererat oss till Marseille. Denna gång med en TGV duplex, inte heller detta tåg imponerade särskilt mycket vad det gäller inredning och komfort men effektivt är det. På spåret bredvid stod lågprisalternativet Ouigo. Ouigo tåget hade dessutom sinkat oss på vägen mot Marseille genom att få tekniska problem. En lång dag på det franka HH-systemet var över. Dagen efter blev det mest mindre fartfyllda äventyr men mer om det in nästa del.
/Magnus