Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sen start efter stopp

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    12

    Sen start efter stopp

    Jag har via youtube tittat på några filmer filmade från förarplats på några linjer i landet. Jag har då noterat några gånger, att när tåget efter att ha fått "stopp" ute på linjen, dröjer det en bra stund sedan "kör" visas tills tåget startar igen. Är det något jag missar i signalbilden, eller tar lokföraren det bara lugnt?/BoSC


  2. #2
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av bosc Visa inlägg
    Jag har via youtube tittat på några filmer filmade från förarplats på några linjer i landet. Jag har då noterat några gånger, att när tåget efter att ha fått "stopp" ute på linjen, dröjer det en bra stund sedan "kör" visas tills tåget startar igen. Är det något jag missar i signalbilden, eller tar lokföraren det bara lugnt?/BoSC
    Ofta väntar man på "kör 80 vänta kör 80", är så fallet?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 576

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av bosc Visa inlägg
    Jag har via youtube tittat på några filmer filmade från förarplats på några linjer i landet. Jag har då noterat några gånger, att när tåget efter att ha fått "stopp" ute på linjen, dröjer det en bra stund sedan "kör" visas tills tåget startar igen. Är det något jag missar i signalbilden, eller tar lokföraren det bara lugnt?/BoSC
    Menar du tiden tills tåget börjar rulla igen, eller menar du tiden till att föraren börjar vidta åtgärder (typ lossa bromsen och sånt)?
    En liknelse: En hel del bilförare lägger ur växel och drar åt handbromsen vid rött ljus, då tar det förstås en del tid från det att man reagerat på att man fått grönt tills bilen kan rulla.


  4. #4
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    509

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Menar du tiden tills tåget börjar rulla igen, eller menar du tiden till att föraren börjar vidta åtgärder (typ lossa bromsen och sånt)?
    En liknelse: En hel del bilförare lägger ur växel och drar åt handbromsen vid rött ljus, då tar det förstås en del tid från det att man reagerat på att man fått grönt tills bilen kan rulla.
    Robert har ju gett det solklara svaret.
    En förare med god linjekännedom vet ju var det finns en fördröjning med exvis bommar till nästa signal. Är ju ingen ide att lägga sig i nionde körläget på "grön blink" om "kör och vänta kör" kommer inom ett antal sekunder.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    12

    Sv: Sen start efter stopp

    Roberts svar verkar logiskt. Jag är inte särskilt kunnig när det gäller att framföra tåg eller att tolka signalbilder, därav min fråga. Jag skall leta reda på ett exempel och återkommer i ärendet./BoSC


  6. #6
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Sen start efter stopp

    Sen ÄR tåg senfärdiga vid start. Inte som en bil där man gasar och släpper upp kopplingen direkt, eller ännu snabbare med automatväxel.


  7. #7
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    509

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av bosc Visa inlägg
    Roberts svar verkar logiskt. Jag är inte särskilt kunnig när det gäller att framföra tåg eller att tolka signalbilder, därav min fråga. Jag skall leta reda på ett exempel och återkommer i ärendet./BoSC
    Då blir du lokförare examinerad på Google! 😉


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    12

    Sv: Sen start efter stopp

    Ett exempel på min ursprungliga fråga finns i "LUDVIKA - GRYTHYTTAN (2005) Train Driver's Cab View from Y1 1295" - https://www.youtube.com/watch?v=GKtK9x52YYE - precis i början av filmen står tåget en stund efter att "stopp" inte längre visas. Är det något annat som händer i signalväg som jag inte ser?
    För övrigt är det en trevlig film med mycket skendunk och ledsamma rester av rationaliseringarna i järnvägstrafiken./BoSC


  9. #9
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    880

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av bosc Visa inlägg
    Ett exempel på min ursprungliga fråga finns i "LUDVIKA - GRYTHYTTAN (2005) Train Driver's Cab View from Y1 1295" - https://www.youtube.com/watch?v=GKtK9x52YYE - precis i början av filmen står tåget en stund efter att "stopp" inte längre visas. Är det något annat som händer i signalväg som jag inte ser?
    För övrigt är det en trevlig film med mycket skendunk och ledsamma rester av rationaliseringarna i järnvägstrafiken./BoSC
    Nu kan jag inte Y1 speciellt väl (fick köra dem på en LIA på Kinnekulle 2012), men av ljudet i filmen att döma så låter det som att föraren påbörjar starten tämligen omedelbart efter att signalen slår om till kör. Det första som verkar hända är att huvudbromskontrollen av typen D3L förs från broms till gångläge, och där tar det ett antal sekunder innan bromsen faktiskt lossar ut. Sen läggs körriktningen ut, pådrag ges, några reläer jobbar och till sist börjar dieselmotorerna att mullra och tåget sätts igång.
    Det finns fordon som är mer automatiserade och kommer igång betydligt fortare, men på många (främst äldre) fordon är det ett antal moment som ska göras när ett tåg ska sättas igång från stopp.

    Senast redigerat av Simon B den 2018-05-27 klockan 22:12:01.

  10. #10
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 099

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Nu kan jag inte Y1 speciellt väl (fick köra dem på en LIA på Kinnekulle 2012), men av ljudet i filmen att döma så låter det som att föraren påbörjar starten tämligen omedelbart efter att signalen slår om till kör. Det första som verkar hända är att huvudbromskontrollen av typen D3L förs från broms till gångläge, och där tar det ett antal sekunder innan bromsen faktiskt lossar ut. Sen läggs körriktningen ut, pådrag ges, några reläer jobbar och till sist börjar dieselmotorerna att mullra och tåget sätts igång.
    Det finns fordon som kan reagera fortare, men på många (främst äldre) fordon är det ett antal moment som ska göras när ett tåg ska sättas igång från stopp.
    Jag instämmer helt i din analys!

    Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-05-27 klockan 22:11:05.

  11. #11
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Sen start efter stopp

    Jag påminns om Tales from the Krug, en amerikansk förare som bloggade på sin hemsida innan bloggningen var uppfunnen. Han var van vid lite slöa diesellok men fick en gång prova på att köra ett av de större bevarade ångloken. Han blev förvånad hur snabbt loket reagerade när han rörde regulatorn, svaret kom direkt. Var det bättre förr?


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 945

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag påminns om Tales from the Krug, en amerikansk förare som bloggade på sin hemsida innan bloggningen var uppfunnen. Han var van vid lite slöa diesellok men fick en gång prova på att köra ett av de större bevarade ångloken. Han blev förvånad hur snabbt loket reagerade när han rörde regulatorn, svaret kom direkt. Var det bättre förr?
    Ja och nej, även om ett ånglok reagerar snabbare har det långsammare acceleration och skulle därför ganska snabbt hinnas ikapp av det initialt senfärdiga dieselloket.


  13. #13
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Sen start efter stopp

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja och nej, även om ett ånglok reagerar snabbare har det långsammare acceleration och skulle därför ganska snabbt hinnas ikapp av det initialt senfärdiga dieselloket.
    Jag borde inte svara men nu pratar vi amerikanska ånglok som är i en klass för sig.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •