© Magnus Vesslas arkiv
© Magnus Vesslas arkiv
Tack för bilden!
Det var ju för länge sedan, jag har det svårt att identifiera stationen som Düren trots skyltet - den har moderniserats. Tåg mot Aachen i alla fall, en bro över spåren ligger i öst.
Mvh Sören
Intressant lokbild på en verklig klassiker i den tyska lokfamiljen. När kan det tänkas att bilden är tagen? Loket har ju den ursprungliga mörkare blåa färgen (från de första E10-loken) – alltså före de något ljusare koboltblå loken som kom senare som standard färgschema – och dessutom har loket det första enkla lyktarrangemanget före de senare dubbla nedre lyktorna (röd lykta ovanför vit på vardera sidan nedtill).
Här nedan en bild på ett koboltblått DB BR 110-lok med det nyare dubbla lyktarrangemanget. Bilden tagen av Benedictus och fri för publicering med Creative Commons-licensen BY-SA 3.0 Unported.
![]()
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.
Det finns före detta E10 lok som än i dag har kvar de gamla lyktorna....
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Cla...nkfurt-HBf.jpg
Den ursprungliga färgsättningen var Koboltblå för att efter 74 ersättas av creme och oceanblå.
De döptes om från E10 till 110 1968.
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_E_10
Mvh Fredrik
Arne har rätt, i alla fall om man skall lita på tyska Wikipedia https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_E_10, som skriver:
"Ursprünglich wurden die E 10 in stahlblauer Fernzuglackierung (RAL 5011) geliefert. Nur 110 477 wurde bereits in der neuen Farbgebung in lichtfesterem Kobaltblau (RAL 5013) abgeliefert. Bei Revisionen erhielten auch zahlreiche ältere Lokomotiven eine kobaltblaue Neulackierung."
Alltså leverans i stålblått, utom ett lok som direkt fick koboltblå, medan många lok fick koboltblå vid revisioner.
Men jag antar att skillnaden i färger inte är så stor.
Enligt tyska Wikipedia var loken målade i stahlblau (som på bilden ) från början med undantag för 110 477 som fick koboltblått på försök. Så småningom blev alla ommålade till koboltblått. 1974 kom oceanblått-elfenben , 1987 blev det orientrot och så 1997 senaste som är verkehrsrot. Och det genomfördes förstås vartefterhand loken kom in på revision för ommålning så det kunde ta några år innan alla var ommålade.