Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gdpr?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Gdpr?

Idag fick jag logga in nytt i Drehscheibe för att ta del av GDPR innan jag kunde läsa vidare.

Huru härmed med PV med hänseende på GDPR?

[SIZE=0,5]Ser att någon automatik har omvandlat inskrivna GDPR i rubriken till Gdpr i rubriken. Huru härmed?[/SIZE] Ser nu att det inte går att skriva i mindre grad.

Senast redigerat av BD den 2018-05-25 klockan 17:36:04.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Gdpr? GDPR?

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Idag fick jag logga in nytt i Drehscheibe för att ta del av GDPR innan jag kunde läsa vidare.

Huru härmed med PV med hänseende på GDPR?

[SIZE=0,5]Ser att någon automatik har omvandlat inskrivna GDPR i rubriken till Gdpr i rubriken. Huru härmed?[/SIZE] Ser nu att det inte går att skriva i mindre grad.
    Jag testar om man kan skriva GDPR med versaler i en ändrad rubrik.
    Vid förhandsgranskningen verkar det gå bra.
    Kan det vara BD:s dator som har sån där ändring till vad den tror att BD egentligen menar (som jag upplever som störande på min iPad ibland)?

Edit: Det verkar inte vara forumet som byter GDPR till Gdpr, utan något lokalt i BD:s dator/smartfån/padda.
    Vill BD diskutera mera bör detta tas i Support-forum.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-05-25 klockan 18:11:28. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag testar om man kan skriva GDPR med versaler i en ändrad rubrik.
    Vid förhandsgranskningen verkar det gå bra.
    Kan det vara BD:s dator som har sån där ändring till vad den tror att BD egentligen menar (som jag upplever som störande på min iPad ibland)?

Edit: Det verkar inte vara forumet som byter GDPR till Gdpr, utan något lokalt i BD:s dator/smartfån/padda.
    Vill BD diskutera mera bör detta tas i Support-forum.
    På min padda stängde jag helt enkelt av den här stavningsfunktionen helt när jag upptäckte att den bara stökade till det och ändrade på ett bisarrt sätt. Hellre tar jag någon felstavning. Och det är väl Smartphone, iPad som har sådana funktioner.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    På min padda stängde jag helt enkelt av den här stavningsfunktionen helt när jag upptäckte att den bara stökade till det och ändrade på ett bisarrt sätt. Hellre tar jag någon felstavning. Och det är väl Smartphone, iPad som har sådana funktioner.
    Finns ju stavningsfunktion i de flesta webbläsare på datorer också.

Men angående trådstartarens fråga, PV är väl också tvungna att följa GDPR? Vet att det var en del diskussioner i gamla PV inför bytet till nya PV angående detta, men om jag minns rätt påstods det att PV inte behövde följa GDPR, eller hur är det?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Finns ju stavningsfunktion i de flesta webbläsare på datorer också.

Men angående trådstartarens fråga, PV är väl också tvungna att följa GDPR? Vet att det var en del diskussioner i gamla PV inför bytet till nya PV angående detta, men om jag minns rätt påstods det att PV inte behövde följa GDPR, eller hur är det?
    Jodå, GDPR gäller för alla som sparar datauppgifter dvs vi lyder givetvis under samma lagar som alla andra. Det som skrevs då, både av mig och andra, var att de få register som SJK har (i princip bara medlemsregistret och användaruppgifterna i Postvagnen) redan uppfyller kraven. Det gäller bland annat att den vars uppgifter registreras aktivt måste medge att uppgifterna sparas (och ett sådant moment finns som bekant med i registreringsproceduren i PV), samt att gamla obsoleta uppgifter måste tas bort, vilket vi också utarbetat ett system för.

Det finns en hel del andra saker förbundna med GDPR också, men de gäller främst mer kommersiella aktörer än vad vi är. Vi har absolut inga planer på att t ex börja handla med registeruppgifter, men om några plötsligt skulle få reklamerbjudanden som uppenbart kunde knytas direkt till saker de skrivit här i vagnen så skulle det finnas anledning att misstänka endera hackning eller att någon hanterat registrerade uppgifter på ett sätt som inte är enligt reglerna. Men tills dess att en sådan situation uppstår (och det har varit åtskilliga turer från flera skribenter, en del av dem rätt påstridiga) menar jag att GDPR för Postvagnens vidkommande kommer att vara litet grand som milleniebuggen för 18 år sedan, d v s först ska jorden gå under, och sedan förändras strängt taget inget alls.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •