Ett av DB:s inte speciellt snygga 101-lok med ett tåg mot Westerland på Sylt passerar stationen i Glückstadt utan uppehåll.
![]()
Ett av DB:s inte speciellt snygga 101-lok med ett tåg mot Westerland på Sylt passerar stationen i Glückstadt utan uppehåll.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Som jag minns det från en regnig cykelsemester så är Glückstadt namnet till trots inte någon särskilt trevlig eller sevärd stad så dom kan gott köra förbi......
Tänk så olika man kan se det! Vi fann en trevlig tysk småstad med några hotell och halvdussinet bra restauranger. Massor av gamla byggnader och kullerstensgator. På denna OT-bild ses torget, Marktplatz. I det minsta ljusa huset till vänster låg "Der Kleine Heinrich", stans bästa och trevligaste restaurang. Servitrisen var lite bister i början men när vi kom för andra gången sken hon genast upp och det blev öppna famnen med en gång.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Du skriver Off-topic, men hade du klassat inlägget som Reseberättelse (vilket ju inte är alls fel, jag har förstått att du gjort en resa i Tyskland nyligen), så hade det snarare varit on-topic att visa lite stadsmiljö, och förklara var man intog god mat någonstans. Blev det sparris?
Mycket trevliga bilder, och husen var vackrare än loket.![]()
Tack för bilderna!
Glückstadt bringade väl ingen lycka till stadens grundare, i alla fall på lång sikt. Han hade tänkt den som konkurrens för Hamburg. Höjdpunkten i stans utveckling fanns redan under 1700-talet, sedan kom det en sandbank som hindrade större fartyg i att komma dit.
Vad gäller registreringsskyltarna så är det säkert off-topic men värt att nämna att ön Helgoland är del av Landkreis Pinneberg.
Så småaktiga är vi i regel inte vid moderering så att vi skulle göra något åt en sådan här liten utvikning, och det oavsett i vilket underforum, det skulle bara göra PV ointressantare att ha en så rigid syn.
Om någon hade slängt in 25 bilder från t ex Glückstadt och under en av dem i förbigående nämnt att till höger utanför bild ligger järnvägsstationen, då hade nog i a f jag klart övervägt radering, då vi inte heter "Svenskt Tysklandssemesterbildsforum" eller så. Sedan ska man ju gärna hellre "fria än fälla" också.
Precis, det var Jan L som skrev att det var lite off-topic (kallat OT) men jag tycker att vid tågresor är även miljö runtomkring väldigt viktigt, och att en av de roligaste delarna av PV är de rena reseberättelserna.
Så, jag tycker att modereringen av forumet när det gäller gamla hus och matställen sköts på ett mycket bra sätt.![]()
Anses de nyare BR 245-loken som mer miijövänliga än de gamla 218-dieslarna? Och därför tillåts ända fram till Hamburg? Eller är det något annat vägande skäl till denna användning av BR 245? Kanske att man inte behöver två 218-lok utan det räcker med ett 245?!
undrar den nyfikne pensionären på kungens holme
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.
Det sägs att när man ersatte de oljeeldade ångloken BR 012 med BR 218 på Marschbahn till Westerland så ökade gångtiden mellan Altona och Westerland med en halvtimme. Ett 218 orkade inte ersätta ett 012 utan man fick snart köra med 2 x 218 för att hålla tidtabellen. Länken nedan visar en film om tåg mellan Altona och Westerland i slutet av ånglokstiden. Notera att loket slirar när det startar från Altona. Det var krut i BR 012!
Filmen är en dryg timme lång med texter på tyska.
Det har inget medd miljövänglighet att göra. DB:s fjärrtåg går ju med 100 % ökologisk el, även mellan Itzehoe och Westerland.
BR 245 går med upphandlade regionaltåg. För att ha kortare restider byts inte lok i Itzehoe. För IC-tågen behövs lokbyte, varför man gör det nu endast i Itzehoe vet jag tyvärr inte.