Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bommad bom

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Bommad bom

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bommad bom

Solkurva?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    xx
    Är det Lidingöbanan och Södra Kungsvägen?

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det Lidingöbanan och Södra Kungsvägen?
    Ja, korsningen Södra Kungsvägen/Pyrolavägen i Skärsätra. Korsningen är olycksdrabbad på olika sätt på grund av sin utformning, både mellan bilar på grund missuppfattad väjningplikt kontra högerregel vilket gör att bilar blir stående på övergången, signalreglerat övergångsställe utan synkronisering med plankorsningen, täta bomfällningar inte minst i rusningstid. Utformningen av vägskyddet blev också mycket sämre med långa fälltider efter att järnvägskonsultprojektörerna farit fram i samband med upprustningen trots att Lidingöbanan är spårväg numera. Förringningen nonchaleras av många bilister i jakten på tid(?) och då blir det som det blir.

Kommunen har initierat en utredning om eventuell planfri korsning. Lidingöbanan kostar kommunen mycket pengar, ny bro och så kanske planfri korsning. Man får trösta sig med den stora passagerarökningen (30 %) efter upprustningen 2013-2015.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Övergången/korsningen påminner en del om övergången vid Stålforsbron i Eskilstuna. Den har dock inte så tät tågtrafik men varje tågpassage
    orsakar en hel del trafikkaos i en redan undermålig trafikmiljö. https://www.google.com/maps/place/St...5!4d16.5104864

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja, korsningen Södra Kungsvägen/Pyrolavägen i Skärsätra. Korsningen är olycksdrabbad på olika sätt på grund av sin utformning, både mellan bilar på grund missuppfattad väjningplikt kontra högerregel vilket gör att bilar blir stående på övergången, signalreglerat övergångsställe utan synkronisering med plankorsningen, täta bomfällningar inte minst i rusningstid. Utformningen av vägskyddet blev också mycket sämre med långa fälltider efter att järnvägskonsultprojektörerna farit fram i samband med upprustningen trots att Lidingöbanan är spårväg numera. Förringningen nonchaleras av många bilister i jakten på tid(?) och då blir det som det blir.

Kommunen har initierat en utredning om eventuell planfri korsning. Lidingöbanan kostar kommunen mycket pengar, ny bro och så kanske planfri korsning. Man får trösta sig med den stora passagerarökningen (30 %) efter upprustningen 2013-2015.
    Bilden är nog fotograferad mer exakt vid plankorsningen där Södra Kungsvägen passerar över Lidingöbanan vid Parkvägen på den norra sidan och Gustaf Daléns väg på södra sidan. Parkvägen leder förstås vidare till avfarten norrut till Pyrolavägen men det är en bit från korsningen.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ska man vara noggrann så heter plankorsningen faktiskt "Centralvägen". Jag vet inte exakt varför, men jag skulle gissa att i en äldre tid, innan Södra Kungsvägen byggdes förbi Aga, så var det Centralvägen som korsade spåret här och fortsatte bort mot andra sidan.

Även hållplatsen som tidigare låg här hette ju Centralvägen, och nattbusshållplatsen heter fortfarande så.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Bilden är nog fotograferad mer exakt vid plankorsningen där Södra Kungsvägen passerar över Lidingöbanan vid Parkvägen på den norra sidan och Gustaf Daléns väg på södra sidan. Parkvägen leder förstås vidare till avfarten norrut till Pyrolavägen men det är en bit från korsningen.
    Om inte kartan stämmer med verkligheten så gäller kartan?

https://www.hitta.se/kartan!~59.3440...2!pi=-10.00000

https://kartor.eniro.se/?c=59.345532...0158,232282421

Den skylten har suttit där i alla fall sedan 1990 då jag flyttade hit. Jag ska givetvis informera kommunen om felskyltningen och vem som upptäckte detta.

Senast redigerat av /jes den 2018-05-26 klockan 22:20:40.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Om inte kartan stämmer med verkligheten så gäller kartan?

https://www.hitta.se/kartan!~59.3440...2!pi=-10.00000

https://kartor.eniro.se/?c=59.345532...0158,232282421

Den skylten har suttit där i alla fall sedan 1990 då jag flyttade hit. Jag ska givetvis informera kommunen om felskyltningen och vem som upptäckte detta.
    Kanske det vore bättre i så fall att du informerade Google Maps om att det inte är Parkvägen som de har satt ut på sin karta och satellitbild utan istället Pyrolavägen! Dvs. om du är så säker på din sak som varande gammal Lidingöbo.

Enligt Googles karttjänst är det annars så som jag skrev i mitt tidigare inlägg om att Pyrolavägen börjar först ett par hundra meter bortom plankorsningen mellan Lidingöbanan och Södra Kungsvägen.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Kanske det vore bättre i så fall att du informerade Google Maps om att det inte är Parkvägen som de har satt ut på sin karta och satellitbild utan istället Pyrolavägen! Dvs. om du är så säker på din sak som varande gammal Lidingöbo.

Enligt Googles karttjänst är det annars så som jag skrev i mitt tidigare inlägg om att Pyrolavägen börjar först ett par hundra meter bortom plankorsningen mellan Lidingöbanan och Södra Kungsvägen.
    Även på kommunens karta är det fel!!??

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bommad bom – verklig vägsträckning plus tidigare plankorsning?

Även på kommunens karta är det fel!!??
    Nu är förstås för oss alla här i forumet den riktiga knäckfrågan om var Pyrolavägen verkligen ligger i förhållande till Parkvägen – och Södra Kungsvägen – viktig att reda ut. På Eniros karta – som du ju länkar till i ett tidigare inlägg – så är Pyrolavägens sträckning precis densamma som syns i Googles karta/satellitbild och som även jag påstår. Dvs. Pyrolavägen utgår på norra sidan av Lidingöbanan från Parkvägen som ju fortsätter i förlängningen av Södra Kungsvägen efter plankorsningen på den här sidan.

Men dessutom så finns faktiskt Pyrolavägen även söder om Lidingöbanan och fortsätter där på den sidan söderut från Södra Kungsvägen. För en Kungsholmsbo som bara passerat körande i bil ett antal gånger det här avsnittet av Södra Kungsvägen och plankorsningen med Lidingöbanan är det något förvirrande med de lokala gatornas namn och geografiska sträckningar. Har det alltså i en grå forntid funnits en ytterligare plankorsning med Lidingöbanan där den norra delen av Pyrolavägen direkt fortsatt utan avbrott i den södra delen av samma väg?

Jag undrar därför vad du som gammal Lidingöbo egentligen anser om det här? Vem har rätt och vem har fel? Var går enligt din mening Parkvägen i förhållande till Pyrolavägen? Har kommunen kanske felskyltat Pyrolavägen som det tycks av bilden på gatuskylten? Eller är det Parkvägen som felaktigt anges både hos Google Maps och exempelvis Eniro? Frågor, frågor!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •