Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    "Intresset var stort när infrastrukturministern Tomas Eneroth besökte Gävle i tisdags. "

    "Eva Lindberg och Ingela Bendrot passade på att lämna Nya Ostkustbanans vision för 2035 till Tomas Eneroth. Visionen målar upp hur det skulle kunna se ut längs södra norrlandskusten med ett dubbelspår år 2035."


    Vision 2035 Överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth/

    Senast redigerat av Anders Björk den 2018-05-24 klockan 15:52:41.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Man kan väl hoppas att åtminstone sträckan Enånger- Sundsvall är byggd år 2035. Den är krokig, och Sundsvall är den största staden på Ostkustbanan norr om Uppsala.

    Det står att det är konkurrens om statliga pengar, men just nu är väl inget järnvägsbygge pågående?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står att det är konkurrens om statliga pengar, men just nu är väl inget järnvägsbygge pågående?
    Nej, men konkurrensen för nya projekt är väl inte med de som redan startats, utan med de andra projekt som inte är beslutade men som kan behöva pengar åren strax före 2035.
    Och då finns det ju en hel del att konkurrera med, t.ex. HH-banor och Stockholm-Oslo 2.55 (som jag lyssnade på föredrag om i tisdags hos SJK Stockholm).


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nej, men konkurrensen för nya projekt är väl inte med de som redan startats, utan med de andra projekt som inte är beslutade men som kan behöva pengar åren strax före 2035.
    Och då finns det ju en hel del att konkurrera med, t.ex. HH-banor och Stockholm-Oslo 2.55 (som jag lyssnade på föredrag om i tisdags hos SJK Stockholm).
    Konkurrensen är med höghastighetsbanorna Ostlänken, Linköping-Jönköping-Malmö, Göteborg-Borås-Jönköping och Umeå-Luleå. Det finns liksom för Gävle-Sundsvall förstudier gjorda.
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...ll-dubbelspar/ står det att sträckan Sundsvall-Njurundabommen är finansierad i Nationell transportplan 2014-2025.

    För Stockholm-Oslo och Öxnered-Halden finns väl inget på gång, inget på Trafikverkets projektsidor i alla fall. Bara lobbyistverksamhet från aktuella kommuner.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    För Stockholm-Oslo och Öxnered-Halden finns väl inget på gång, inget på Trafikverkets projektsidor i alla fall. Bara lobbyistverksamhet från aktuella kommuner.
    Njaa, Trafikverket gjorde förra året en Åtgärdsvalsstudie för Stockholm-Oslo, se https://www.trafikverket.se/om-oss/n...holm-och-oslo/ och https://www.trafikverket.se/nara-dig...tockholm-oslo/ (eller: http://www.oslo-sthlm.se/dokument/73...stockholm-oslo )

    Men, det är nog inte ett färdigt beslutat projekt hos Trv. Samtidigt som det finns ett bolag Stockholm-Oslo 2.55 som nog kombinerar lite lobby med lite mer arbete med business case, tänkbara alternativa finansieringar och lite sånt.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Sundsvall är den största staden på Ostkustbanan norr om Uppsala.
    Med risk för att låta petig, både Gävle och Umeå är större.

    Senast redigerat av Lazze den 2018-05-24 klockan 22:27:59.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Sundsvall är den största staden på Ostkustbanan norr om Uppsala.
    Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    Med risk för att låta petig, både Gävle och Umeå är större.
    Gävle har tydligen vuxit lite. Med risk för att låta petig, ligger dock inte Umeå vid Ostkustbanan.

    Gävle har fått sitt dubbelspår och därför är ändå Sundsvall en närmare kandidat för var första dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall ska hamna.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Vision 2035 för Ostkustbanan överlämnad till infrastrukturminister Tomas Eneroth

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Gävle har tydligen vuxit lite. Med risk för att låta petig, ligger dock inte Umeå vid Ostkustbanan.

    Gävle har fått sitt dubbelspår och därför är ändå Sundsvall en närmare kandidat för var första dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall ska hamna.
    Miss av mig där att du skrev Ostkustbanan.
    Dubbelspår norrut från Gävle är en viktig satsning. Så även att sträckan Härnösands-Sundsvall. Umeå-Härnösand är till större delen byggd för 250 km/t och sedan kommer man in på en långsam, krokig och onödigt lång bana.
    Satsningen är viktig både för passagerare, men inte minst för gods. Stambanan till Övre Norrland är hårt belastad och sårbar. Nu börjar mer gods äntligen börjat på Ådalsbanan/Botniabanan.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •