Med risk för att ge sig ut på hal is framstår problemen för mig som
1. Alldeles för lång tid att åtgärda nerriven kontaktledning (hur man nu ska åtgärda det), eller annat fel.
2. Trög beslutsprocess mellan Trafikverket och tågoperatörerna vid beslut om evakuering
På första punkten är jag okvalificerad att uttala mig om, på den andra är det för mig uppenbart att Trafikverket tar befälet och beslutar om att evakuering ska ske så snart det bara går. Finns det dubbelspår, stäng det andra spåret, beordra närmaste persontåg att köra upp vid sidan om stillastående tåg för evakuering. Vid enkelspår, tyvärr evakuering till banvallen om inte evakueringståg kan köras fram. Trafikverket bestämmer och tågoperatörerna vet vad som gäller - jaga bussar, taxi och helikopter.
Trafikverket, politikerna, medierna - alla blandar bort korten och pratar om underhållsskulden och vems fel det är. Det är den operativa processen hos Trafikverket och samspelet med tågoperatörerna som det gäller, inte tjafset om underhållsskulden eller ens information. Varje större incident med instängda passagerare kräver att en "överbefälhavare" hos Trafikverket träder in, och han/hon dricker inte mellanmjölk.
Pengar, oväsentligt i sådana sammanhang. Bättre information, nackhåren reser sig. Hur får man bättre information? Är det någon som undanhåller information eller lämnar felaktig information till passagerarna?? Ska man skruva upp hastigheten på Järda?? Nej, om det händer något sett ur passagerarnas situation så bortfaller behovet av information - så enkelt är det!