Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

  1. #1

    Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Skånetrafiken är mycket bekymrade över de senaste veckornas trafikstörningar och hur resenärerna har drabbats. Nu får alla tåg vatten ombord, fem miljoner satsas på flera busslinjer för att förstärka i rusningstrafik och bättre trafikinformation i realtid till resenärerna. Detta sägs i ett pressmeddelande.

    Från och med 1 juli kommer deras tåg (Pågatåg och Öresundståg; jag gissar att det är alla Ö-tåg och inte bara de som Skånetrafiken själva äger) att vara utrustade med vatten om passagerare blir instängda i ett tåg.


    / Kiwi


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    101

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Nu är jag lite cynisk (och det är väl kanske onödigt, det är väl bara bra att beredskapen mot problem blir bätre), men detta skulle nästan kunna bokföras som en sorts marknadsföringskostnad.

    "Titta, VI tar vårt ansvar, vad gör Trafikverket?"

    Men kanske är jag som sagt onödigt cynisk.

    --
    Silverfisk


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Jag tänkte något ditåt, symtombekämpning och ingen lösning på grundproblemet.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    101

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag tänkte något ditåt, symtombekämpning och ingen lösning på grundproblemet.
    Fast den lusiga pudelns kärna här är ju att ingen spelare kan lösa grundproblemet ensamt. Här krävs samarbete mellan Trafikverket, operatörerna, och inte minst politikerna, som gärna kryper undan och gömmer sig i slyet, såvida det inte är valår.

    Och det kommer att kosta pengar, vilket är ok för samtliga spelare, såvida inte de måste vara med och betala.

    Men för att knöa lokomotivet upp på topic-spåret igen; var har man plats att förvara allt detta vatten? Jag antar att det blir pappkartonger med vatten, som SJ hade förr efter att vattenkaraffen försvann.

    --
    Silverfisk


  5. #5
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 272

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Skånetrafiken är mycket bekymrade över de senaste veckornas trafikstörningar och hur resenärerna har drabbats. Nu får alla tåg vatten ombord, fem miljoner satsas på flera busslinjer för att förstärka i rusningstrafik och bättre trafikinformation i realtid till resenärerna. Detta sägs i ett pressmeddelande.

    Från och med 1 juli kommer deras tåg (Pågatåg och Öresundståg; jag gissar att det är alla Ö-tåg och inte bara de som Skånetrafiken själva äger) att vara utrustade med vatten om passagerare blir instängda i ett tåg.


    / Kiwi
    Trevligt, men känns lite märkligt att man gör en grej av nåt som borde vara självklart idag.

    SJ har ganska länge haft ett begränsat förråd av vattentetror ombord för oönskade situationer. I ett så pass hårt trafikerat system borde man kanske ha en färdig plan B att sätta i verket. I Norrköping hålls t.ex. en bussreserv för oväntade spårvägsstopp.

    Varför inte ha t.ex. avtal med nåt godsåkeri och skaka fram en mindre dieselmaskin och några gamla passvagnar för att kunna tömma de värst utsatta tågen vid stopp. Långt ifrån perfekt men ett steg i rätt riktning. Eller kanske ett dygnetrunt-bemannat diesellok i Malmö. Kostnaden är peanuts i relation till problemen.

    Pendeln i Stockholm har väl jourtågsätt som alltid är bemannade under trafikdygnet ?

    Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-05-24 klockan 14:14:10.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Här krävs samarbete mellan Trafikverket, operatörerna, och inte minst politikerna, som gärna kryper undan och gömmer sig i slyet, såvida det inte är valår.
    Varför "politikerna"? De har ju hittills inte fått vara med. På annat sätt än att de återkommande förväntas tillhandahålla en mängd pengar, utan att närmare få veta hur de faktiskt ska användas. Och om dessa pengar verkligen löser de problem som önskas bli lösta.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Typiskt brandkårsutryckning. Att göra allt detta löser inte grundproblemet utan släcker enbart de värsta bränderna.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Typiskt brandkårsutryckning. Att göra allt detta löser inte grundproblemet utan släcker enbart de värsta bränderna.
    Finns väl inte heller någon annan avsikt med åtgärden? Dock avses släcka törst, inte bränder.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Skånetrafiken är mycket bekymrade över de senaste veckornas trafikstörningar och hur resenärerna har drabbats. Nu får alla tåg vatten ombord, fem miljoner satsas på flera busslinjer för att förstärka i rusningstrafik och bättre trafikinformation i realtid till resenärerna. Detta sägs i ett pressmeddelande.

    Från och med 1 juli kommer deras tåg (Pågatåg och Öresundståg; jag gissar att det är alla Ö-tåg och inte bara de som Skånetrafiken själva äger) att vara utrustade med vatten om passagerare blir instängda i ett tåg.


    / Kiwi
    Hur kommer vattnet förvaras? I form av en automat eller i ett stängt utrymme som bara personal har tillgång till?


  10. #10
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    404

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Trevligt, men känns lite märkligt att man gör en grej av nåt som borde vara självklart idag.

    SJ har ganska länge haft ett begränsat förråd av vattentetror ombord för oönskade situationer. I ett så pass hårt trafikerat system borde man kanske ha en färdig plan B att sätta i verket. I Norrköping hålls t.ex. en bussreserv för oväntade spårvägsstopp.

    Varför inte ha t.ex. avtal med nåt godsåkeri och skaka fram en mindre dieselmaskin och några gamla passvagnar för att kunna tömma de värst utsatta tågen vid stopp. Långt ifrån perfekt men ett steg i rätt riktning. Eller kanske ett dygnetrunt-bemannat diesellok i Malmö. Kostnaden är peanuts i relation till problemen.

    Pendeln i Stockholm har väl jourtågsätt som alltid är bemannade under trafikdygnet ?
    Med risk för att ge sig ut på hal is framstår problemen för mig som

    1. Alldeles för lång tid att åtgärda nerriven kontaktledning (hur man nu ska åtgärda det), eller annat fel.
    2. Trög beslutsprocess mellan Trafikverket och tågoperatörerna vid beslut om evakuering

    På första punkten är jag okvalificerad att uttala mig om, på den andra är det för mig uppenbart att Trafikverket tar befälet och beslutar om att evakuering ska ske så snart det bara går. Finns det dubbelspår, stäng det andra spåret, beordra närmaste persontåg att köra upp vid sidan om stillastående tåg för evakuering. Vid enkelspår, tyvärr evakuering till banvallen om inte evakueringståg kan köras fram. Trafikverket bestämmer och tågoperatörerna vet vad som gäller - jaga bussar, taxi och helikopter.

    Trafikverket, politikerna, medierna - alla blandar bort korten och pratar om underhållsskulden och vems fel det är. Det är den operativa processen hos Trafikverket och samspelet med tågoperatörerna som det gäller, inte tjafset om underhållsskulden eller ens information. Varje större incident med instängda passagerare kräver att en "överbefälhavare" hos Trafikverket träder in, och han/hon dricker inte mellanmjölk.

    Pengar, oväsentligt i sådana sammanhang. Bättre information, nackhåren reser sig. Hur får man bättre information? Är det någon som undanhåller information eller lämnar felaktig information till passagerarna?? Ska man skruva upp hastigheten på Järda?? Nej, om det händer något sett ur passagerarnas situation så bortfaller behovet av information - så enkelt är det!

    Senast redigerat av /jes den 2018-05-24 klockan 17:06:13.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 825

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Trafikverket, politikerna, medierna - alla blandar bort korten och pratar om underhållsskulden och vems fel det är. Det är den operativa processen hos Trafikverket och samspelet med tågoperatörerna som det gäller, inte tjafset om underhållsskulden eller ens information. Varje större incident med instängda passagerare kräver att en "överbefälhavare" hos Trafikverket träder in, och han/hon dricker inte mellanmjölk.
    Man får skola om Snögeneralen till Evakueringsgeneral

    (Ja, jag vet att det var en funktion och inte person)

    Senast redigerat av Mattias C den 2018-05-24 klockan 17:39:50.

  12. #12

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Hur kommer vattnet förvaras? I form av en automat eller i ett stängt utrymme som bara personal har tillgång till?
    Jag frågade Skånetrafikens trafikdirektör, men han sade bara att de »jobbar på en lösning« vad gäller Öresundstågen. Det finns ju avstängda dryckesautomater i mitten av tåget som bara tar plats nu, så kanske någonstans där?

    För Pågatågen är det tydligen redan löst.


    / Kiwi


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 825

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag frågade Skånetrafikens trafikdirektör, men han sade bara att de »jobbar på en lösning« vad gäller Öresundstågen. Det finns ju avstängda dryckesautomater i mitten av tåget som bara tar plats nu, så kanske någonstans där?

    För Pågatågen är det tydligen redan löst.


    / Kiwi
    På Pågatågen finns ju ett tågvärdsutrymme som mest används till att förvara tågvärdens väska. Går ju att förvara vattnet där


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag frågade Skånetrafikens trafikdirektör, men han sade bara att de »jobbar på en lösning« vad gäller Öresundstågen. Det finns ju avstängda dryckesautomater i mitten av tåget som bara tar plats nu, så kanske någonstans där?

    För Pågatågen är det tydligen redan löst.


    / Kiwi
    Okej!! Tack för svar!!


  15. #15
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Med risk för att ge sig ut på hal is framstår problemen för mig som

    1. Alldeles för lång tid att åtgärda nerriven kontaktledning (hur man nu ska åtgärda det), eller annat fel.
    2. Trög beslutsprocess mellan Trafikverket och tågoperatörerna vid beslut om evakuering

    På första punkten är jag okvalificerad att uttala mig om, på den andra är det för mig uppenbart att Trafikverket tar befälet och beslutar om att evakuering ska ske så snart det bara går. Finns det dubbelspår, stäng det andra spåret, beordra närmaste persontåg att köra upp vid sidan om stillastående tåg för evakuering. Vid enkelspår, tyvärr evakuering till banvallen om inte evakueringståg kan köras fram. Trafikverket bestämmer och tågoperatörerna vet vad som gäller - jaga bussar, taxi och helikopter.

    Trafikverket, politikerna, medierna - alla blandar bort korten och pratar om underhållsskulden och vems fel det är. Det är den operativa processen hos Trafikverket och samspelet med tågoperatörerna som det gäller, inte tjafset om underhållsskulden eller ens information. Varje större incident med instängda passagerare kräver att en "överbefälhavare" hos Trafikverket träder in, och han/hon dricker inte mellanmjölk.

    Pengar, oväsentligt i sådana sammanhang. Bättre information, nackhåren reser sig. Hur får man bättre information? Är det någon som undanhåller information eller lämnar felaktig information till passagerarna?? Ska man skruva upp hastigheten på Järda?? Nej, om det händer något sett ur passagerarnas situation så bortfaller behovet av information - så enkelt är det!
    1. Att det tar tid att åtgärda en nedriven kontaktledning är ju inte så mycket att göra åt. Mycket beror ju också på hur lång sträcka den är nedriven. Sådant tar också tid i andra länder. Där vet jag inte om Trafikverket är sämst i klassen. Vad som väl ibland varit problemet är när det varit något avancerat fel i ställverk eller annat - men då är det ju signalrelaterat, och inte kopplat till banans energiförsörjning.


    2. Det är väl här skon klämmer. Detta system att alla förare ska ringa in och få klartecken var för sig, känns ganska obsolet. Här måste man kunna få till någon teknisk digital lösning, som samtidigt kan hantera säkerhetsaspekterna. En snabbare lösning på kortare tid är väl att avdela någon i trafikledningen som just får ansvara för de tåg som ska utrymmas, eller fler om det redan görs. Vissa moment borde man ju i ett digitalt system också kunna fylla i. Egentligen handlar det ju om kontrollcheckar, att trafiken i andra riktningen stoppats, att det är jordat på platsen och att det finns personer som kan hantera evakueringen. Därigenom skulle ju också alla andra på tåg som befinner sig på banan få information automatiskt om att evakuering exempelvis påbörjats på ett tåg. Då blir det direkt också lättare för de andra att läsa av situationen.


    Om exempelvis ersättningsbussar har kommit är ju däremot en helt ointressant aspekt, såtillvida att det finns tillräckligt med personal på plats (från operatör och Trafikverk och polis om så behövs), för att det ska gå någorlunda bra att kunna evakuera resenärerna från spårområdet och förhindra dem att återvända till tåget. Ibland hanteras ju resenärer som totala idioter. Att banan kan behöva jordas är väl dock en sådan sak som kanske inte är så lätt att initialt förstå. Men om det är gjort och mötande tåg är stoppade, är ju riskerna oavsett ganska marginella att något ska hända vid en evakuering.

    Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2018-05-27 klockan 07:52:55.

  16. #16
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    44

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Det ska bli intressant att se hur man tänkt att distributionen av vatten ombord ska ske. Som beläggningen ser ut just nu på de flesta Ö-tåg, går det inte att röra sig i tågen, än mindre lyckas tågvärden komma runt för biljettvisering. Med tre personalbyten på sträckan G- Zkh blir det också spännande att de vem som har ansvarar för att det finns rätt antal vattentetror/flaskor att tillgå.


  17. #17

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Skånetrafiken twittrar om att vatten nu finns på alla Pågatåg:

    https://twitter.com/skanetrafiken/st...53272590249984

    Ser ut som om vattnet går ut redan i februari 2019..! Har de köpt gammalt vatten? Eller har dessa inte längre hållbarhet? Å andra sidan kanske de kommer att behövas så pass mycket att hållbarhetstiden inte är något problem...


    / Kiwi


  18. #18
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Skånetrafiken twittrar om att vatten nu finns på alla Pågatåg:

    https://twitter.com/skanetrafiken/st...53272590249984

    Ser ut som om vattnet går ut redan i februari 2019..! Har de köpt gammalt vatten? Eller har dessa inte längre hållbarhet? Å andra sidan kanske de kommer att behövas så pass mycket att hållbarhetstiden inte är något problem...


    / Kiwi
    Det råder tyvärr hysteri i "bäst före" i det här landet. Därför kastar vi fullt ätlig mat för hundratals miljarder kronor per år. Det ska bli intressant att se om man kommer byta ut vattnet i tid till bäst före i alla hundratals fordon det berör...


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    769

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det råder tyvärr hysteri i "bäst före" i det här landet. Därför kastar vi fullt ätlig mat för hundratals miljarder kronor per år. Det ska bli intressant att se om man kommer byta ut vattnet i tid till bäst före i alla hundratals fordon det berör...
    Är du säker på att dessa förpackningar har ett "bäst före datum"? Kanske är ett "sista förbrukningsdatum"?


  20. #20

    Sv: Nu kommer vatten till Öresundståg och Pågatåg

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Är du säker på att dessa förpackningar har ett "bäst före datum"? Kanske är ett "sista förbrukningsdatum"?
    Det står Bäst före på förpackningen, men som Robert säger är det vansinne att det slängs en massa fullt ätbar mat. Detta är ju bara vatten, så det är ju knappast så att det blir gammalt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •