Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Spårvagnskrock i Göteborg

  1. #1
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 076

    Spårvagnskrock i Göteborg

    Ska vara på Hisingssidan, sju skadade enligt aktuella rapporter:

    https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...cid=spartandhp


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Ska vara på Hisingssidan, sju skadade enligt aktuella rapporter:

    https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...cid=spartandhp
    Dålig arkivbild. GP har bättre bilder. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...bron-1.6176626
    Olyckan har alltså skett vid nerfarten från bron. Bidragande orsak kan vara bökandet och avstängningarna inför den nya bron.


  3. #3
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Dålig arkivbild. GP har bättre bilder. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...bron-1.6176626
    Olyckan har alltså skett vid nerfarten från bron. Bidragande orsak kan vara bökandet och avstängningarna inför den nya bron.
    Ööh, en av vagnarna har uppenbarligen valsat in i aktern på en annan. På vilket sätt kan avstängningar och annat stök orsaka det menar du ?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ööh, en av vagnarna har uppenbarligen valsat in i aktern på en annan. På vilket sätt kan avstängningar och annat stök orsaka det menar du ?
    Som synes av bilderna är en av tre filer avstängd av betongblock så endast en fil är öppen för vanlig trafik. Det tredje filen som är till för kollektivtrafiken är delvis uppgävd så endast spårvagnarna kan köra. Bussarna måste tränga sig in i den enda öppna filen vilket kan leda till stockningar.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 467

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Som synes av bilderna är en av tre filer avstängd av betongblock så endast en fil är öppen för vanlig trafik. Det tredje filen som är till för kollektivtrafiken är delvis uppgävd så endast spårvagnarna kan köra. Bussarna måste tränga sig in i den enda öppna filen vilket kan leda till stockningar.
    Vilket väl knappast kan vara orsak till det inträffade? Någon buss tycks inte vara inblandad.


  6. #6
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Som synes av bilderna är en av tre filer avstängd av betongblock så endast en fil är öppen för vanlig trafik. Det tredje filen som är till för kollektivtrafiken är delvis uppgävd så endast spårvagnarna kan köra. Bussarna måste tränga sig in i den enda öppna filen vilket kan leda till stockningar.
    Spårvagnarna har en egen fil ? Utan att anklaga någon ser det ut som om den bakre vagnen av någon anledning inte kunnat stanna. Generellt sett antar jag att spårvagnar kör motsvarande siktfart. Och här verkar det inte heller finnas nåt ytterligare objekt i omedelbar närhet som kan ha orsakat påkörning. Alltså mellan vagnarna.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Tom ett barn borde kunna se den milt sagt röriga trafiksituationen på platsen med avspärrningar mm. Sådant skapar lätt trafikstockningar och plötsliga inbromsningar. OM det nu sker en tilltrasslad trafiksituation torde den ha löst sig innan folk börjar plocka fram sina mobiler för att fota. Punkt.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 467

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Tom ett barn borde kunna se den milt sagt röriga trafiksituationen på platsen med avspärrningar mm. Sådant skapar lätt trafikstockningar och plötsliga inbromsningar. OM det nu sker en tilltrasslad trafiksituation torde den ha löst sig innan folk börjar plocka fram sina mobiler för att fota. Punkt.
    Egendomlig kommentar. Den vanligaste orsaken till denna sorts händelser är att den påkörande inte har hållit tillräckligt avstånd till den framförvarande.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Tom ett barn borde kunna se den milt sagt röriga trafiksituationen på platsen med avspärrningar mm. Sådant skapar lätt trafikstockningar och plötsliga inbromsningar. OM det nu sker en tilltrasslad trafiksituation torde den ha löst sig innan folk börjar plocka fram sina mobiler för att fota. Punkt.
    Hur stökigt det är på platsen är helt betydelselöst i sammanhanget. Spårvagnen kör på sina egna spår, även om en vagn skulle få tvärstopp ska efterföljande vagn inte ha högre hastighet eller befinna sig så nära att man inte kan stanna vagnen utan att kollidera med framförvarande. Kan man inte klara så elementär säkerhet så ska trafiken stoppas helt.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Egendomlig kommentar. Den vanligaste orsaken till denna sorts händelser är att den påkörande inte har hållit tillräckligt avstånd till den framförvarande.
    Som regelverket är utformat så är det definitionsmässigt på det sättet, möjligen undantaget om den främre spårvagnen bringas till tvärstopp genom en kollision som gör dess bromssträcka extremt kort, alternativt får man hävda att skyldigheten att stanna inom siktsträckan gäller att man ska kunna stanna bakom framförvarande fordons momentana läge.

    I olyckssammanhang talar man dock även om bakomliggande orsaker, i detta fall skulle det kunna vara att den främre spårvagnen oväntat tvärbromsat .


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Hur stökigt det är på platsen är helt betydelselöst i sammanhanget. Spårvagnen kör på sina egna spår, även om en vagn skulle få tvärstopp ska efterföljande vagn inte ha högre hastighet eller befinna sig så nära att man inte kan stanna vagnen utan att kollidera med framförvarande. Kan man inte klara så elementär säkerhet så ska trafiken stoppas helt.
    Det är kollektivtrafikkörfält. Det är trångt och lätt att råka hamna fel, ingen kant mellan allmänna fältet och kollektivfältet så jo det kan hända ett och annat till följd av att det är stökigt. Vad jag förstod så går busstrafiken för tillfället i allmänna fältet, det förändrar dock inte att bilister m.fl. kan komma in i kollektivtrafikkörfältet.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Det är kollektivtrafikkörfält. Det är trångt och lätt att råka hamna fel, ingen kant mellan allmänna fältet och kollektivfältet så jo det kan hända ett och annat till följd av att det är stökigt. Vad jag förstod så går busstrafiken för tillfället i allmänna fältet, det förändrar dock inte att bilister m.fl. kan komma in i kollektivtrafikkörfältet.
    Men detta har ju ingen egentlig betydelse i det här sammanhanget, att bilar kolliderar med spårvagn händer även imspårvagnstrafiken i Stockholm. Men här har ju spårvagn kolliderat med spårvagn och det ska ju inte hända om man håller ett avstånd och en hastighet så man kan stanna även om framförvarande spårvagn tvärnitar.
    Det verkar ju bara hända alltför många olyckor med spårvagnstrafiken i Göteborg så allt kan väl inte vara bra ?

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-24 klockan 16:39:44.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Tänk vad många tvärsäkra personer det finns.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Tänk vad många tvärsäkra personer det finns.
    I det här fallet känns det väl lätt att leka expert. Vi ser ju resultatet b.a på TV, spårvagn har kört in i spårvagn och personer har skadats. Det borde ju bara kunnat orsakas av antingen handhavandefel, inte hållt avstånd hastighet , möjligen med alternativet tekniskt fel på t.ex bromsar.


  15. #15
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 879

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I det här fallet känns det väl lätt att leka expert. Vi ser ju resultatet b.a på TV, spårvagn har kört in i spårvagn och personer har skadats. Det borde ju bara kunnat orsakas av antingen handhavandefel, inte hållt avstånd hastighet , möjligen med alternativet tekniskt fel på t.ex bromsar.
    Exakt så är det ju. Inget annat än för dålig uppmärksamhet, för kort avstånd eller för hög fart kan vara orsak. Man ska anpassa till framförvarande oavsett vad denne gör, det är faktiskt elementär funktion i all påsikttrafik.
    Den enda övriga orsaken skulle kunna vara akut sjukdom hos påkörande förare.

    Men utredningen lär ju visa hur det var...


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    10

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    När jag var tonåring, sent 50-tal och tidigt 60-tal, åkte jag där då och då. Jag var alltid orolig eftersom spårvagnen höll hög fart i backen och det ofta var stopp strax efter att nerförbacken upphört. Hög fart i nerförsbacke = lång bromssträcka. Det är ett klart riskabelt ställe. Det borde vara hastighetsbegränsning i sista delen av backen. Jag tycker att det är konstigt att detta inte uppmärksammats av spårvägen för länge sedan.


  17. #17
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 879

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av BosseD Visa inlägg
    När jag var tonåring, sent 50-tal och tidigt 60-tal, åkte jag där då och då. Jag var alltid orolig eftersom spårvagnen höll hög fart i backen och det ofta var stopp strax efter att nerförbacken upphört. Hög fart i nerförsbacke = lång bromssträcka. Det är ett klart riskabelt ställe. Det borde vara hastighetsbegränsning i sista delen av backen. Jag tycker att det är konstigt att detta inte uppmärksammats av spårvägen för länge sedan.
    Hög fart nedför lång backe är i sig ingen som helst risk. I synnerhet inte då alla som kör mycket väl känner till att man kan tvingas stanna vid backens slut. Däremot är det mycket viktigt att ha focus på rätt sak när man kör, oavsett vad man kör. Focus efter omständigheter och plats gäller alltid.
    Spårvagnar har dessutom mycket bra bromsförmåga generellt, jämfört med järnvägfordon. Dessutom är ju moderna spårvagnar sedan länge utrustade med magnetskenbroms, vilket är överlägset effektivt i nödsituationer.
    Omotiverade hastighetsrestriktioner ska man nog akta sig för, då efterlevnaden lätt förflackas (jo jag vet att regler ska följas, men fundera på hur hastighetsefterlevnaden i samhället fungerar).


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    19

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Den grundläggande orsaken till denna långa rad av påkörngar bakifrån måste vara bristen av ett atc-system. Året är 2018 och om jag fatta tätt finns det skyddande tekniska system i det spårvägssystem som nu byggs om i Stockholm. Det är beklämmande att statliga tillsynsmyndigheten inte törs ställa krav. Det kostar pengar, mycket stora pengar, men skall man bedriva ett säkert trafikksystem så kostar det. I avvaktan på ett tekniskt system borde 30 km/h vara högsta tillåtna hastigheten i Göteborgs spårvägsnät. En mycket låg hastighet skulle tvinga politikerna att investera!
    Det är icke acceptabelt är när olyckor sker så skall förare bli syndabockar, det borde ansvariga politiker som ställas inför domstol. Detta är resultatet av Göteborgs sossestyrelse!

    Senast redigerat av Staffan den 2018-05-25 klockan 05:10:38.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Visa inlägg
    Den grundläggande orsaken till denna långa rad av påkörngar bakifrån måste vara bristen av ett atc-system. Året är 2018 och om jag fatta tätt finns det skyddande tekniska system i det spårvägssystem som nu byggs om i Stockholm. Det är beklämmande att statliga tillsynsmyndigheten inte törs ställa krav. Det kostar pengar, mycket stora pengar, men skall man bedriva ett säkert trafikksystem så kostar det. I avvaktan på ett tekniskt system borde 30 km/h vara högsta tillåtna hastigheten i Göteborgs spårvägsnät. En mycket låg hastighet skulle tvinga politikerna att investera!
    Det är icke acceptabelt är när olyckor sker så skall förare bli syndabockar, det borde ansvariga politiker som ställas inför domstol. Detta är resultatet av Göteborgs sossestyrelse!
    Det är nog väldigt svårt att få ett ATC-system att fungera i ett sådant komplicerat system som spårvägen i Göteborg. Framför allt skulle det nog sänka kapaciteten kraftigt. Även om det händer olyckor då och då så är det ändå väldigt sällsynt om man betänker på hur ofta situationerna uppstår utan att det händer något. Stockholms enstaka linjer är en helt annan sak. Fast någon typ av radar som självstyrande bilar är utrustade med skulle nog förhindra dessa och liknande olyckor. Det är fö inget som politiken skall syssla med.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 850

    Sv: Spårvagnskrock i Göteborg

    Exakt lika olycka hade kunnat hända om bussar kördes på samma sätt i kö efter varandra och då är det ingen som ropar på ATC! ATC är självklart i höga farter på stora linjer men den som ropar efter ATC på spårvagnar i inomststadsstrafik vill egentligen ha spårvagnarna nedlagda. Och som syns på bilderna måste farten varit väldigt låg vid sammanstötningen. Personskadorna har säkert huvudsakligen berott på den kraftiga inbromsningen!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •