Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Denne uken er det igjen arbeider i området rundt Borlänge.

    Cargonet melder at Trafikverket har vært veldig sene med svar på søknader om ruter i denne forbindelse.

    Konsekvensen var at man tirsdag, i går, og i dag innstiller to av tre tog nordover fra Oslo til Narvik daglig. Tirsdag ble det kjørt et tog med tidligere lastefrist og man kom da forbi før arbeidene startet. I går kveld gikk 41962 med annet tognummer. Dette toget går over Hallsberg og får en forsinkelse på over 12 timer.

    Dagens tog vil få en estimert forsinkelse på 6 timer til Narvik. (lossetid lørdag morgen)

    Det får selvfølgelig konsekvenser for returløpene.

    Hvorvidt dette skyldes Trafikverket alene, eller om Cargonet også har sin andel av skyld har jeg ikke noen forutsetninger for å mene noe om. Men, når man må innstille to av tre normalt fulle tog så går nok det litt på tilliten hos kundene løs.

    (Cargonet har satt opp ekstratog mellom Oslo og Fauske for å kompensere noe)


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 373

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Denne uken er det igjen arbeider i området rundt Borlänge.
    Cargonet melder at Trafikverket har vært veldig sene med svar på søknader om ruter i denne forbindelse.
    Konsekvensen var at man tirsdag, i går, og i dag innstiller to av tre tog nordover fra Oslo til Narvik daglig. Tirsdag ble det kjørt et tog med tidligere lastefrist og man kom da forbi før arbeidene startet. I går kveld gikk 41962 med annet tognummer. Dette toget går over Hallsberg og får en forsinkelse på over 12 timer.
    En närliggande fråga:
    I höstas (var det väl?) så låg Trafikverkets planering (och delvis även järnvägsföretagens följdbeställningar) så långt efter med att skapa färdplaner för omledningar, så att t.ex. nattågsbokningen till Norrland öppnades några veckor (eller kortare?) före avresa, och likadant med många helger för tågen Stockholm-Malmö.

    Vet någon om detta verkar ha löst sig, så att Trv (och järnvägsföretagen) kommit ikapp och att det nu är en rimlig framförhållning, eller har de som läser PV och drabbats vant sig, och man bara väntar (och därför ser jag inga inlägg här om de problemen)?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    39

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Hade ett alternativ vara att köra via Meråkerbanen, och nå helt fram till Narvik istället för Fauske?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Hade ett alternativ vara att köra via Meråkerbanen, och nå helt fram till Narvik istället för Fauske?
    I og med at sporet ligger der, er det jo teoretisk mulig.

    Men, det er neppe noen grunn til å tro at Trafikverket leverer ruter Storlien - Riksgränsen raskere enn en omledningsrute fra Charlotternberg til Narvik.

    Så, problemet vil være det samme.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 598

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Hade ett alternativ vara att köra via Meråkerbanen, och nå helt fram till Narvik istället för Fauske?
    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    I og med at sporet ligger der, er det jo teoretisk mulig.

    Men, det er neppe noen grunn til å tro at Trafikverket leverer ruter Storlien - Riksgränsen raskere enn en omledningsrute fra Charlotternberg til Narvik.

    Så, problemet vil være det samme.
    Fast nu blev det ju Meråkerbanen.
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,342822


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast nu blev det ju Meråkerbanen.
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,342822
    Ja.. Men fremdeles med to av tre tog innstilt. Ett tog over Meråkerbanen på nordgang. Det kjøres også eksttatog til Fauske.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 131

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast nu blev det ju Meråkerbanen.
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,342822
    Intressant upplägg. Ett diesellok drog hela tåget inkl. ellok på sträckan. 19 ‰ lutning.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 598

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Intressant upplägg. Ett diesellok drog hela tåget inkl. ellok på sträckan. 19 ‰ lutning.
    Kraftiga lok de där CD312. Dubbelt upp mot T44.
    http://www.jarnvag.net/lokguide/t68


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Jag tror CargoNet i den frågan. Det är ett enormt problem just nu med sena leveranser och felaktiga körplaner. Ibland kommer de efter avgångstid fast man begär att de ska beställas minst en vecka i förväg. Det verkar vara brist på både personal och rätt kompetens.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 373

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Citat Ursprungligen postat av Daniel M Visa inlägg
    Jag tror CargoNet i den frågan. Det är ett enormt problem just nu med sena leveranser och felaktiga körplaner. Ibland kommer de efter avgångstid fast man begär att de ska beställas minst en vecka i förväg. Det verkar vara brist på både personal och rätt kompetens.
    Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar.
    Tolkar jag dig rätt att du menar att Cargonet har skuld till problemen, för att Cargonet gör sena och felaktiga beställningar till Trafikverket (fast Trafikverket begär att det skall beställas en vecka i förväg, så sänds beställning ibland in efter avgångstid), och att det troligen beror på att Cargonet både saknar personal och kompetens? Eller har jag fått det om bakfoten?


  11. #11
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar.
    Tolkar jag dig rätt att du menar att Cargonet har skuld till problemen, för att Cargonet gör sena och felaktiga beställningar till Trafikverket (fast Trafikverket begär att det skall beställas en vecka i förväg, så sänds beställning ibland in efter avgångstid), och att det troligen beror på att Cargonet både saknar personal och kompetens? Eller har jag fått det om bakfoten?
    Vad jag förstår menar Daniel att det är Trafikverket som inte levererar tidtabeller i tid. Ibland kommer de inte förrän efter avgångstid trots att de skickats in minst en vecka tidigare. Och det är alltså på Trafikverket det är brist på personal/kompetens.

    Detta stämmer ju också med som skrivits i många andra inlägg både här och i norska Postvogna.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Du förstod mig korrekt. Blir lite tokigt skrivet ibland, speciellt när man sitter med telefonen.


  13. #13
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Hade ett alternativ vara att köra via Meråkerbanen, och nå helt fram till Narvik istället för Fauske?
    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    I og med at sporet ligger der, er det jo teoretisk mulig.

    Men, det er neppe noen grunn til å tro at Trafikverket leverer ruter Storlien - Riksgränsen raskere enn en omledningsrute fra Charlotternberg til Narvik.

    Så, problemet vil være det samme.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast nu blev det ju Meråkerbanen.
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,342822
    Länken till Jernbane.net och Postvognaforumet ger idag bara det här meddelandet

    "Beklager, bare registrerte brukere kan lese dette forumet."

    Under den senaste veckan har man flera gånger både kunnat gå in och läsa i forumet på Jernbane.net såväl som att enbart få det ovan citerade meddelandet.

    Att man inte kan skriva och posta i norska Postvogna om man inte är registrerad där är en sak men att helt utestänga alla andra från att enbart läsa verkar lite konstigt och faktiskt direkt oproduktivt.

    Att dessutom ha olika och omväxlande foruminställningar den senaste veckan verkar enbart virrigt och svårt att förstå. Det vore därför bra om vårt systerforum i Norge bestämde sig för vilken fot man vill stå på så att säga?!

    Senast redigerat av Arne den 2018-06-08 klockan 16:33:47. Anledning: ändrat stavfel
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 373

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Citat Ursprungligen postat av Daniel M Visa inlägg
    Du förstod mig korrekt. Blir lite tokigt skrivet ibland, speciellt när man sitter med telefonen.
    OK, och jag hoppas att du menar att det var Staffan som hade rätt (och jag hade misstolkat).

    Att jag tänkte tanken att Cargonet kan vara delaktiga (inte ensamt skyldiga) är att jag förstått vid andra banarbetsomläggningar för andra järnvägsföretag (JF) så blir det en ond cirkel. JF måste tänka ut en alternativ plan (vilket tar tid och kräver resurser hos JF) och sen sänds en betällnig in. Det tar tid och när svaret kommer (kanske med en förändring mot begärt) så kräver det följdändringar av JF (kanske extra tjänstetåg) eller att nya förslaget inte fungerar, så att ny ändrad beställning måste göras, och då tar det ytterligare tid innan den kommer iväg, och tid innan den besvaras. Så, har JF ont om resurser så kommer beställningar in sent, vilket gör det jobbigt för Trv.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 598

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Hade ett alternativ vara att köra via Meråkerbanen, och nå helt fram till Narvik istället för Fauske?
    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    I og med at sporet ligger der, er det jo teoretisk mulig.

    Men, det er neppe noen grunn til å tro at Trafikverket leverer ruter Storlien - Riksgränsen raskere enn en omledningsrute fra Charlotternberg til Narvik.

    Så, problemet vil være det samme.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast nu blev det ju Meråkerbanen.
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,342822
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Länken till Jernbane.net och Postvognaforumet ger idag bara det här meddelandet

    "Beklager, bare registrerte brukere kan lese dette forumet."

    Under den senaste veckan har man flera gånger både kunnat gå in och läsa i forumet på Jernbane.net såväl som att enbart få det ovan citerade meddelandet.

    Att man inte kan skriva och posta i norska Postvogna om man inte är registrerad där är en sak men att helt utestänga alla andra från att enbart läsa verkar lite konstigt och faktiskt direkt oproduktivt.

    Att dessutom ha olika och omväxlande foruminställningar den senaste veckan verkar enbart virrigt och svårt att förstå. Det vore därför bra om vårt systerforum i Norge bestämde sig för vilken fot man vill stå på så att säga?!
    Ja, när jag hittade länken låg den på startsidans Jernbanenytt på Jernbane.net. Tråkigt att den är väck.


  16. #16
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket

    Citat Ursprungligen postat av Daniel M Visa inlägg
    Du förstod mig korrekt. Blir lite tokigt skrivet ibland, speciellt när man sitter med telefonen.
    Det var ett litet ord som föll bort i första meningen som skapade förvirringen. Jag tror CargoNet i den frågan. Det fattades ett "på": "Jag tror på CargoNet...


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 598

    Sv: Cargonet må innstille tog på grunn av seine svar fra Trafikverket - Och andra?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast nu blev det ju Meråkerbanen.
    https://jernbane.net/phorum/read.php?8,342822
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Länken till Jernbane.net och Postvognaforumet ger idag bara det här meddelandet

    "Beklager, bare registrerte brukere kan lese dette forumet."

    Under den senaste veckan har man flera gånger både kunnat gå in och läsa i forumet på Jernbane.net såväl som att enbart få det ovan citerade meddelandet.

    Att man inte kan skriva och posta i norska Postvogna om man inte är registrerad där är en sak men att helt utestänga alla andra från att enbart läsa verkar lite konstigt och faktiskt direkt oproduktivt.

    Att dessutom ha olika och omväxlande foruminställningar den senaste veckan verkar enbart virrigt och svårt att förstå. Det vore därför bra om vårt systerforum i Norge bestämde sig för vilken fot man vill stå på så att säga?!
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, när jag hittade länken låg den på startsidans Jernbanenytt på Jernbane.net. Tråkigt att den är väck.
    Nu går det att läsa Postvogna igen.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •