Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saneringskostnad pendeltågsvagn

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Saneringskostnad pendeltågsvagn

Jag har inte kunnat hitta alldeles färska uppgifter på vad totalkostnaden för sanering efter en graffitiattack kan ligga på.

Jag är medveten om att det beror på vilken typ av färg som använts, om fönster blivit övermålade eller "bara" vagnssidor, att det kan se olika ut beroende på hur man beräknar ståtid etc. Men en snart tio år gammal uppgift talade om att kostnad bara för själva saneringen ligger på 500 kronor per kvadratmeter och uppåt, vilket väl knappast lär vara billigare idag.

Sedan finns det ju mer lättsanerade ytbeläggningar, så frågan är väl inte helt lätt, men om det finns någon som skulle kunna komma med en initierad uppskattning av hur mycket sanering av en totalbombad X60-vagn kan hamna på som tumregel, så vore jag tacksam.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Saneringskostnad pendeltågsvagn

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jag har inte kunnat hitta alldeles färska uppgifter på vad totalkostnaden för sanering efter en graffitiattack kan ligga på.

Jag är medveten om att det beror på vilken typ av färg som använts, om fönster blivit övermålade eller "bara" vagnssidor, att det kan se olika ut beroende på hur man beräknar ståtid etc. Men en snart tio år gammal uppgift talade om att kostnad bara för själva saneringen ligger på 500 kronor per kvadratmeter och uppåt, vilket väl knappast lär vara billigare idag.

Sedan finns det ju mer lättsanerade ytbeläggningar, så frågan är väl inte helt lätt, men om det finns någon som skulle kunna komma med en initierad uppskattning av hur mycket sanering av en totalbombad X60-vagn kan hamna på som tumregel, så vore jag tacksam.
    Jag vet inte vad företagen betalar men när vi fick Y6 773 och Y8 1135 målade utan att bett om det köpte vi en hink med nån form av gel som endast löste upp den nya färgen som vi betalade 2500:- för av något företag i Ånge, kommer inte i håg namnet men det är överkomligt för föreningar i alla fall.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •