Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: ER1 på väg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

ER1 på väg

Ständigt lika flitigt fotograferande Georg Trüb fann detta: http://www.railpictures.net/photo/658709/

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: ER1 på väg

Huddinge?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Huddinge?
    Nej, Stuvsta ser du väl?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nej, Stuvsta ser du väl?
    För de som inte förstod var bilden i själva verket var tagen, så går det att se i länken att det är nära Bussnang i Schweiz öster om Zürich.
    Så tåget är på väg till Sverige nu?
    Vilken väg och ankomst till Sverige när?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    För de som inte förstod var bilden i själva verket var tagen, så går det att se i länken att det är nära Bussnang i Schweiz öster om Zürich.
    I den länkade bildens text står att den ska till Basel och sedan exporteras till Sverige. Eftersom motorvagnen är kopplad mellan RailAdventures koppelvagnar så gissar jag att samma företag drar den genom Tyskland. Till Rostock eller Sassnitz och sedan färja till Trelleborg är väl en inte allt för vågad gissning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    I den länkade bildens text står att den ska till Basel och sedan exporteras till Sverige. Eftersom motorvagnen är kopplad mellan RailAdventures koppelvagnar så gissar jag att samma företag drar den genom Tyskland. Till Rostock eller Sassnitz och sedan färja till Trelleborg är väl en inte allt för vågad gissning.
    Man tycks ha bytt dragare i Basel.
    http://railcolornews.com/2018/05/22/...ansitio-malab/

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, RailAdventure brukar ofta sin 103-a som dragkraft för transporter genom Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Någon som vet hur det ligger till? Tåget bör väl ha nått fram vid det här laget men varken Mälabs eller Transitos sida har några uppgifter om det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    Någon som vet hur det ligger till? Tåget bör väl ha nått fram vid det här laget men varken Mälabs eller Transitos sida har några uppgifter om det?
    Nej, och inget nytt någonstans. Förmodligen är transporten vid någon Östersjöhamn och väntar på vidare överfart. Mukran, Sassnitz kanske.
    Att transporten inte uppmärksammats mer är väl för att de där tågen finns i alla former och färger i Tyskland.
    Att det skulle gått oupptäckt i Sverige förefaller mindre troligt.

Senast redigerat av Ville den 2018-06-04 klockan 23:50:19.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Nej, och inget nytt någonstans. Förmodligen är transporten vid någon Östersjöhamn och väntar på vidare överfart. Mukran, Sassnitz kanske.
    Att transporten inte uppmärksammats mer är väl för att de där tågen finns i alla former och färger i Tyskland.
    Att det skulle gått oupptäckt i Sverige förefaller mindre troligt.
    Senast den 27 juni kan fordonet ifråga förväntas vara på plats och därtill i presentabelt skick. Dessförinnan kan vi nog inte utesluta att det blir lite av kurragömma för att inte förta nyhetsvärdet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Senast den 27 juni kan fordonet ifråga förväntas vara på plats och därtill i presentabelt skick. Dessförinnan kan vi nog inte utesluta att det blir lite av kurragömma för att inte förta nyhetsvärdet.
    Att tågsättet kommer till Sverige innebär inte med nödvändighet att det därmed levereras till köparen eller brukaren.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Att tågsättet kommer till Sverige innebär inte med nödvändighet att det därmed levereras till köparen eller brukaren.
    Du har fel, men jag vill i nuläget inte gå in på varför.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Vad är det för speciellt med den 27 juni? Är det ett avtalat leveransdatum, eller är det planerat någon pressvisning eller visning för politiker/beställare den dagen?

Det är det här som jag anser som ER1.
    Frågan fanns kanske i en annan tråd (eller en annan postvagn), men vad står bakom förkortningen ER1?

Mvh Sören

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Det är det här som jag anser som ER1.
    Frågan fanns kanske i en annan tråd (eller en annan postvagn), men vad står bakom förkortningen ER1?

Mvh Sören
    Stadler (KISS som det inte får heta i Sverige av förklarliga skäl) DOSTO till MÄLAB. Det första tåget har fotats på väg norrut i Tyskland.

Senast redigerat av Jan Kardell den 2018-06-06 klockan 13:10:16.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En gissning är "Elektriskt Regionaltåg typ 1".

/Christer

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Men det finns officiella kanaler som kommunicerar nyheter om ER1.
    Vilka kanaler är det?
    Jag har kollat www.malab.se men där finns inget färskare om dessa tåg än juni 2015.
    Så, var skall jag bäst leta (om inte du kan berätta)?

En närliggande fråga: Om det inte är Stadler som ombesörjer tester och godkännandekörningar här i Sverige, är det då Mälabs entreprenör SJ som kommer att utföra dem? Eller har Mälab eller Transitio någon personal som kan göra det, inkl nödvändiga tillstånd?

Och en närliggande undran: Enligt Transitio (i april 2017) så skall "1:a tåget för trafik beräknas levereras kvartal 1 2019.".
    Levereras till vem? Transitio/Mälab? Varför är första tåget i så fall redan på väg till Sverige, om inte tillverkaren skall testa det fram till nästa år? Eller kommer leveransen att ske mycket tidigare än tidigare utlovat?
    Eller menade Transitio "leverans till slutkund", dvs första tåg i ordinarie trafik, fast de skrev något helt annat? Eller menar de "godkänd leverans till beställare", och där det är beräknat att Transitios/Mälabs acceptanstester tar minst ett halvår, och först efter dessa godkänner beställaren leveransen?

Summerat: Även om tågen skall utsättas för massor av tester innan de kan sättas i trafik, så förvånar det mig att inte Mälab vill skapa lite positiv information genom att berätta t.ex. att nu har första fordonet nått Sverige, och tidsplanen ser bra ut, det bör komma ut i trafik 2019, och titta på bilderna hur fint det ser ut.

Edit: Och är det någon som vet vad som skulle hända 27 juni?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-06 klockan 13:41:36. Anledning: Tillägg

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Det ska visas upp för allmänheten. Jippo du vet...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilka kanaler är det?
    Jag har kollat www.malab.se men där finns inget färskare om dessa tåg än juni 2015.
    Så, var skall jag bäst leta (om inte du kan berätta)?

En närliggande fråga: Om det inte är Stadler som ombesörjer tester och godkännandekörningar här i Sverige, är det då Mälabs entreprenör SJ som kommer att utföra dem? Eller har Mälab eller Transitio någon personal som kan göra det, inkl nödvändiga tillstånd?

Och en närliggande undran: Enligt Transitio (i april 2017) så skall "1:a tåget för trafik beräknas levereras kvartal 1 2019.".
    Levereras till vem? Transitio/Mälab? Varför är första tåget i så fall redan på väg till Sverige, om inte tillverkaren skall testa det fram till nästa år? Eller kommer leveransen att ske mycket tidigare än tidigare utlovat?
    Eller menade Transitio "leverans till slutkund", dvs första tåg i ordinarie trafik, fast de skrev något helt annat? Eller menar de "godkänd leverans till beställare", och där det är beräknat att Transitios/Mälabs acceptanstester tar minst ett halvår, och först efter dessa godkänner beställaren leveransen?

Summerat: Även om tågen skall utsättas för massor av tester innan de kan sättas i trafik, så förvånar det mig att inte Mälab vill skapa lite positiv information genom att berätta t.ex. att nu har första fordonet nått Sverige, och tidsplanen ser bra ut, det bör komma ut i trafik 2019, och titta på bilderna hur fint det ser ut.

Det jag menade är att jag vet en del. Men jag äger inte rätten att föregå de som avgör vilken info man vill släppa och när den ska släppas. Som du själv är inne på är det väl lämpligen Mälab/SJ som står för informerandet vid tidpunkt man anser lämpligt.

Jag antar att det inte skiljer sig så mycket från tidigare leveranser av nya fordon. Så gissningvis är kanske en visning förestående någon gång under året.

Vad gäller testandet så är det ju ER1 en färdig produkt såtillvida att det väl mest handlar om svenskt typgodkännande till skillnad från X2U som ju i princip nybyggs.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-06-06 klockan 14:00:17.

Det låter rimligt, Christer. Man vad är i så fall med X 1 och andra fordon?
    Men även Dosto får väl ett X-nummer?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •