Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DN Åsikt: De flesta problemen är Trafikverkets fel

DN Åsikt: De flesta problemen är Trafikverkets fel

Per-Anders Staav och Evert Andersson, vice ordförande TIM-pendlare respektive professor emeritus i järnvägsteknik vid Kungliga tekniska högskolan, skriver på DN Åsikt om problemen med järnvägen. Deras slutsats är att de flesta problemen är Trafikverkets fel, men att järnvägssektorns aktörer måste ta sig samman generellt.

»Föreningen TIM-pendlare ‒ med 850 medlemmar och verksam i Mälardalen ‒ kräver att järnvägssektorns aktörer nu tar sig samman och genomför effektiva förändringar i sitt sätt att arbeta. Alldeles särskilt gäller det Trafikverket och dess olika entreprenörer och konsulter. De flesta fel och störningar härrör från Trafikverkets anläggning.«

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: DN Åsikt: De flesta problemen är Trafikverkets fel

Och alla frågor handlar inte om att Trafikverket behöver mer resurser. Jag slås varje vecka av hur det brister i information till järnvägens konsumenter. Att man tillåter att informationen är på den nivå den är visar för mig på att det handlar mer om ledarskap och attityd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Och alla frågor handlar inte om att Trafikverket behöver mer resurser. Jag slås varje vecka av hur det brister i information till järnvägens konsumenter. Att man tillåter att informationen är på den nivå den är visar för mig på att det handlar mer om ledarskap och attityd.
    Så med rätt ledarskap och attityd kan man se till att resurserna alltid räcker för att informera?

Min erfarenhet är annars att det initiala problemet är att resenärerna vill ha information som ännu inte är tillgänglig, därefter kommer att det krävs olika information för olika målgrupper vilket leder till att det behövs mer resurser.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så med rätt ledarskap och attityd kan man se till att resurserna alltid räcker för att informera?

Min erfarenhet är annars att det initiala problemet är att resenärerna vill ha information som ännu inte är tillgänglig, därefter kommer att det krävs olika information för olika målgrupper vilket leder till att det behövs mer resurser.
    Det vanligast återkommande problemet ur mitt perspektiv är att Trafikverket lägger ut information som är uppenbart felaktig. Jag har nämnt det förr, men jag kan göra det igen: Dels händer det att det står på plattformsskylten att ett tåg beräknas avgå exempelvis 14:47, fem minuter sent, när det är femton minuter sent vid närmast föregående uppehåll (och det saknas luft i körplanen), dels händer det att de (eller snarare Järda) ropar ut att ett tåg beräknas avgå exempelvis 08:21, när klockan redan hunnit bli 08:22.

Det värsta fallet var för någon vecka sedan, då ett väldigt försenat Pågatåg ersattes på Malmö C av ett nytt tågsätt. Järda höll på att prata sönder högtalarna om att »tåget som tidigare var försenat, beräknas nu avgå i rätt tid« – till och med 20 minuter efter avgångstiden. Tåget kom nämligen ändå inte iväg förrän runt 30 minuter efter avgångstid, eftersom de saknade personal eller något åt det hållet.

Jag vet inte hur deras system är uppbyggda och fungerar, men som gammal programmerare gissar jag att en algoritm eller ett script någonstans hade kunnat förhindra åtminstone dessa uppenbara felaktigheter.

/ Kiwi

Senast redigerat av SwedishKiwi den 2018-05-23 klockan 10:46:27.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Det vanligast återkommande problemet ur mitt perspektiv är att Trafikverket lägger ut information som är uppenbart felaktig. Jag har nämnt det förr, men jag kan göra det igen: Dels händer det att det står på plattformsskylten att ett tåg beräknas avgå exempelvis 14:47, fem minuter sent, när det är femton minuter sent vid närmast föregående uppehåll (och det saknas luft i körplanen), dels händer det att de (eller snarare Järda) ropar ut att ett tåg beräknas avgå exempelvis 08:21, när klockan redan hunnit bli 08:22.

Det värsta fallet var för någon vecka sedan, då ett väldigt försenat Pågatåg ersattes på Malmö C av ett nytt tågsätt. Järda höll på att prata sönder högtalarna om att »tåget som tidigare var försenat, beräknas nu avgå i rätt tid« – till och med 20 minuter efter avgångstiden. Tåget kom nämligen ändå inte iväg förrän runt 30 minuter efter avgångstid, eftersom de saknade personal eller något åt det hållet.

Jag vet inte hur deras system är uppbyggda och fungerar, men som gammal programmerare gissar jag att en algoritm eller ett script någonstans hade kunnat förhindra åtminstone dessa uppenbara felaktigheter.

/ Kiwi
    Och när det gäller scriptet vågar jag en gissning på att resurser är bättre på att uppdatera det än "rätt ledarskap och attityd".

När det gäller den förstnämnda informationsbristen (femton minuters försening som skyltas som fem) tror jag snarare att det handlar om en ren resursbrist, man skyltar mig veterligt inte förseningarna automatiserat, utan detta sköts åtminstone delvis manuellt. Så då krävs det resurser, antingen för skyltningen eller för att införa ett automatiserande script, hur nu det ska se ut för att lyckas ta hänsyn till alla varianter (exempelvis längre uppehåll eller "luft i tidtabellen" som gör att förseningen krymper).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •