Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    269

    Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Vore det realistiskt med t.ex. fem diesellok utplacerade i på strategiska platser i Sverige och preparerade så de kan dra strömlösa (alla typer av) tågset till civilisationen eller åtminstone bandelar med ström?

    Det verkar som moderna tåg överhuvudtaget inte är konstruerade för att hantera strömlöshet under längre tid. Hur kunde det bli så?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    150

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Har utretts av Trafikverket och jag tror de fått uppdrag att göra det med.
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ad-evakuering/


  3. #3
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 382

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Vore det realistiskt med t.ex. fem diesellok utplacerade i på strategiska platser i Sverige och preparerade så de kan dra strömlösa (alla typer av) tågset till civilisationen eller åtminstone bandelar med ström?
    God tanke. Men kommer inte förbättra saken.


  4. #4
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Om jag förstått det rätt så är ett problem att om tåget man vill bärga strömlöst, det är av nyare modell med automatkoppel och det står på en mindre ideal plats (kurva) att det är svårt att få upp tryck i bromsledningen så det går att dra iväg med?


  5. #5
    Bore
    Ej längre aktiv

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Förslaget och beslutet att införa "beredskapslok" är ett av de mest korkade och dyra förslag som kommit fram på sistone. Beslutet kan för utomstående se kraftfullt ut. Tyvärr kommer det inte förhindra att resenärer blir sittande i varma tåg utan fungerande toaletter mm under en längre tid.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Om jag nu förstått rätt så brukar det inte vara problem att rent mekaniskt koppla ihop tågsätten i kurvor? Däremot så blir inte kopplingen tät till luftledningen? Det måste ju vara en väldigt enkel sak att fixa genom att sätta en kran nånstans i närheten av kopplet och ha en slang liggandes i varje tågsätt för att göra en bypasskoppling. Borde ju vara standard redan från tillverkaren. Det är ju ingen nyhet att detta är ett problem...


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 125

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Problemet har oftast varit att få ihop två fordon med samma typ av automatkoppel i kurva alltså när en motorvagn ska bärga en annan! Att få ihop ett övergångskoppel som vilar på en "vanlig" koppelkrok med en haverist är inte lika besvärligt men då kan man oftast inte få med det havererade tågets tryckluft och därför kan man inte köra särskilt fort.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    269

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Nästa fråga då?

    Det verkar som moderna tåg överhuvudtaget inte är konstruerade för att hantera strömlöshet under längre tid. Hur kunde det bli så?

    Är det så att eldrivna tåg konstruera(de)s utifrån tanken att passagerare, vid elavbrott, ska kunna evakueras innan backup-ström försvinner helt och passagerare får göra sina behov i improviserade kärl?


  9. #9
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 450

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Nästa fråga då?

    Det verkar som moderna tåg överhuvudtaget inte är konstruerade för att hantera strömlöshet under längre tid. Hur kunde det bli så?

    Är det så att eldrivna tåg konstruera(de)s utifrån tanken att passagerare, vid elavbrott, ska kunna evakueras innan backup-ström försvinner helt och passagerare får göra sina behov i improviserade kärl?
    Det blev så genom att det inte var specificerat i upphandlingen helt enkelt! Hade helt klart gått att införa batteribackup i alla tåg vi har i detta landet men det hade blivit tyngre och dyrare.

    Det var väl helt klart bättre förr(även om tågen aldrig krånglade enligt flertalet PV-skribenter) för då kunde man öppna rutorna, röka på tågen och dasset var bara ett hål rätt ner!


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 576

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    ...
    Att få ihop ett övergångskoppel som vilar på en "vanlig" koppelkrok med en haverist är inte lika besvärligt men då kan man oftast inte få med det havererade tågets tryckluft och därför kan man inte köra särskilt fort.
    Men så länge det handlar om att undsätta tåget, så räcker det väl att dra det till nästa trafikplats med plattform, så resande kan få kliva av, för att sen medfölja annat tåg eller framkörda bussar, eller bara svalka sig i väntan på att t.ex. strömmen kommer tillbaka, eller att man lämnat den strömlösa sektionen. Dvs hastigheten är inte det viktigaste, utan det är att det snabbt och säkert går att koppla ihop.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 642

    Beredskapselektriker, var Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Nästa fråga då?

    Det verkar som moderna tåg överhuvudtaget inte är konstruerade för att hantera strömlöshet under längre tid. Hur kunde det bli så?

    Är det så att eldrivna tåg konstruera(de)s utifrån tanken att passagerare, vid elavbrott, ska kunna evakueras innan backup-ström försvinner helt och passagerare får göra sina behov i improviserade kärl?
    Man kan inte speca allt. De är köpta från utlandet och man får ta dem lite som de är. Om man kräver special på allt blir det dyrt.

    I utlandet (våra tåg är vanligen utvecklade i Tyskland och Frankrike) händer nog inte så långa väntetider. Vid kontaktledningsrivningar (som inte är lika vanliga) så går det nog fortare att säkra upp för att revakuera eller bärga.

    Man borde ha fler behöriga elektriker i beredskap. Kanske trafikverket kan certifiera fler som sysslar med högspänning i allmänna nätet, till att få jorda kontaktledningar, så att inte bara de som sysslar med kontaktledningar får göra det.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-24 klockan 08:03:22.

  12. #12
    Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    87

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Hmm ... Hur menar du och även Ohlzzon längre upp i tråden?
    Vad / hur skulle Trafikverket göra istället ?
    (inte uppenbart för en amatör som undertecknad)

    / Hannu med hatten


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 642

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av Funderingar under hatten Visa inlägg
    Hmm ... Hur menar du och även Ohlzzon längre upp i tråden?
    Vad / hur skulle Trafikverket göra istället ?
    (inte uppenbart för en amatör som undertecknad)

    / Hannu med hatten
    Problemet är att de längsta väntetiderna på evakuering är vid rivning av kontaktledning, och då får ingen vistas utanför tåget, koppla koppel eller lämna det, förrän en behörig kontaktledningselektriker jordat den nedfallna ledningen. Det tar lång tid att få tag på någon och skicka denne till platsen. Exempel visar på 3 timmar i Stockholms län och 6 timmar på landsbygden. Efter så lång tid fungerar inte belysning, värme och toaletter.

    Det borde finnas fler behöriga kontaktledningselektriker. Man borde utbilda och godkänna de som jobbar med allmänna elnätet.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-29 klockan 07:49:03.

  14. #14
    Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    87

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    ... kanske utbilda den som ändå skall köra loket som skall hjälpa fordonet som blivit stående för att det eventuellt ha råkat för riven kontaktledning ...

    / Hannu med hatten


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Problemet där är ju att ingenting släpps ut på banan innan den är säkrad.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 642

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Problemet där är ju att ingenting släpps ut på banan innan den är säkrad.
    Elektrikerna släpps ju ut på banan innan den är säkrad. Hannu menar att lokföraren kan göra jobbet.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-29 klockan 21:43:12.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Elektrikerna brukar väll komma med bil till skadan om jag inte har allt för fel.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    30

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Vore det realistiskt med t.ex. fem diesellok utplacerade i på strategiska platser i Sverige och preparerade så de kan dra strömlösa (alla typer av) tågset till civilisationen eller åtminstone bandelar med ström?

    Det verkar som moderna tåg överhuvudtaget inte är konstruerade för att hantera strömlöshet under längre tid. Hur kunde det bli så?
    SJ skulle behövt köpa in 5 TB lok för detta ändamål, med monterad plogutrustning. Dessa skulle även kunna hyras ut när de inte behövs.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    842

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av V1 Visa inlägg
    SJ skulle behövt köpa in 5 TB lok för detta ändamål, med monterad plogutrustning. Dessa skulle även kunna hyras ut när de inte behövs.
    Hur ska man veta när loken inte behövs? Det är inte så smart om loken är ute på uppdrag när något händer och man får en längre framkörningstid än nödvändigt. Sedan är det alltid frågan vem som är villig att betala för denna beredskap?


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    269

    Sv: Beredskapsfordon? (Undsätta strömlösa tågset)

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Sedan är det alltid frågan vem som är villig att betala för denna beredskap?
    Villig? Det är väl bara att se till att det sker. Det finns ju beredskap för olyckor på vägarna, då borde det väl också finnas beredskap för olyckor på järnvägarna.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •