Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lika men olika och en fråga om uppdaterad gamlingsom just nu är på väg mot Norrland

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lika men olika och en fråga om uppdaterad gamlingsom just nu är på väg mot Norrland

I Karlstad hade GC Rd2 1083 fickparkerat bredvid TÅGAB Rc3 1040. Båda har ett långt liv på svenska spår och mycket talar för att vi får se dem ett tag till.

I Hallsberg blev det i kväll samtidig utfart med 10644 mot Stockholm och Gt 5694 mot Ånge. Skymtade i ögonvrån att Rd2 1028 hade äran att dra tåget norrut och jag började fundera på varför GC valde ut ett av sina äldsta lok för ett längre liv. Var det något speciellt med Rc2 1028?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lika men olika och en fråga om uppdaterad gamlingsom just nu är på väg mot Norrla

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Skymtade i ögonvrån att Rd2 1028 hade äran att dra tåget norrut och jag började fundera på varför GC valde ut ett av sina äldsta lok för ett längre liv. Var det något speciellt med Rc2 1028?

Mvh/Alex
    Nä, man byggde om samtliga Rc2/Rc3 som man hade till Rd2.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Lika men olika och en fråga om uppdaterad gamlingsom just nu är på väg mot Norrla

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Ja, som amatör gissar jag att det lönade sig bäst för Green Cargo att bygga om de lok som hade den minst moderna elektriska utrustningen, och det måste ha varit Rc2/3. Och man måste väl ha bedömt att korg, hjul m m skulle kunna hålla i många år till.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    OK, jag hade helt enkelt missat detta att alla Rc2 byggdes om till Rd2.

Tack för info!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •