Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bytestid Nyköping

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bytestid Nyköping

Resefråga. SJ säljer biljetter med 5 minuters övergångstid mellan tåg och länstrafikbuss i Nyköping. Är det tillräcklig marginal för att klara bytet med familj med barn i barnvagn och lite packning? Det brukar ju normalt sett vara väl tilltagna bytestider, men vill ställa frågan till de erfarna resenärerna i alla fall.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bytestid Nyköping

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Resefråga. SJ säljer biljetter med 5 minuters övergångstid mellan tåg och länstrafikbuss i Nyköping. Är det tillräcklig marginal för att klara bytet med familj med barn i barnvagn och lite packning? Det brukar ju normalt sett vara väl tilltagna bytestider, men vill ställa frågan till de erfarna resenärerna i alla fall.
    Ja är tåget bara i tid så är det inga problem. Bussarna stannar utanför stationen. Visserligen är det lite krabbigt med trappor ut från stationen men 5min är en lång tid. Kanske väntar dom också några minuter om nu tåget är måttligt försenat.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bytestid Nyköping – tidsberäkningen?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja är tåget bara i tid så är det inga problem. Bussarna stannar utanför stationen. Visserligen är det lite krabbigt med trappor ut från stationen men 5min är en lång tid. Kanske väntar dom också några minuter om nu tåget är måttligt försenat.
    Hur beräknar man i det enskilda stationsfallet hur lång tid som ska anses vara tillräckligt för ett byte. Testar man exempelvis med en ensam, trött mamma med två trilskande små barn i hälarna och dragandes på en barnvagn plus bärande ett eventuellt bagage?

Eller släpper man lös en gammal pansjis som undertecknad som inte springer så snabbt med 'dramatenvagnen'? Och lägger man sedan på 100 procent i tid? Hur kommer man alltså fram till sådana här bytestider mellan tåg-tåg, tåg-buss etc. på rikets olika resecenter?!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Hur beräknar man i det enskilda stationsfallet hur lång tid som ska anses vara tillräckligt för ett byte. Testar man exempelvis med en ensam, trött mamma med två trilskande små barn i hälarna och dragandes på en barnvagn plus bärande ett eventuellt bagage?

Eller släpper man lös en gammal pansjis som undertecknad som inte springer så snabbt med 'dramatenvagnen'? Och lägger man sedan på 100 procent i tid? Hur kommer man alltså fram till sådana här bytestider mellan tåg-tåg, tåg-buss etc. på
    rikets olika resecenter?!
    Rimligtvis så gör man väl en allmän bedömning och utgår då från de resenärer som behöver mest tid. 5min är rätt lång tid och bör räcka i Nyköping.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Rimligtvis så gör man väl en allmän bedömning och utgår då från de resenärer som behöver mest tid. 5min är rätt lång tid och bör räcka i Nyköping.
    Och vad innebär då en allmän bedömning mer exakt? Vilka parametrar bollar man med? Fem minuter kan vara tillräckligt i idealfallet med en frisk människa en vacker sommardag och utan behov av att släpa på bagage eller ha ett par trilskande ungar med sig. Men 300 sekunder går snabbt om allt börjar strula det allra minsta!

Jag har inte bytt i Nyköping så jag har inga egna erfarenheter därifrån. Men jag tycker att fem minuter trots allt låter som i knappaste laget på vilken station som helst! Att byta direkt över en plattform till ett anslutande tåg är en sak. Men att byta från ett tåg till en buss utanför stationen verkar tidsmässigt mer kärvt tycker jag.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och vad innebär då en allmän bedömning mer exakt? Vilka parametrar bollar man med? Fem minuter kan vara tillräckligt i idealfallet med en frisk människa en vacker sommardag och utan behov av att släpa på bagage eller ha ett par trilskande ungar med sig. Men 300 sekunder går snabbt om allt börjar strula det allra minsta!

Jag har inte bytt i Nyköping så jag har inga egna erfarenheter därifrån. Men jag tycker att fem minuter trots allt låter som i knappaste laget på vilken station som helst! Att byta direkt över en plattform till ett anslutande tåg är en sak. Men att byta
    från ett tåg till en buss utanför stationen verkar tidsmässigt mer kärvt tycker jag.
    Jag skulle gissa att två minuter räcker för den som är i hygglig form och 5 minuter bör räcka för den som har lite problem, har en barnvagn eller så. Den som är mycket ofärdig kan även beställa ledsagning på Nyköping station. Det är nu flera tusen som använder Nyköping station dagligen och även många som byter till buss, vore det här ett allvarligt problem hade man säkert uppmärksammat det för länge sedan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle gissa att två minuter räcker för den som är i hygglig form och 5 minuter bör räcka för den som har lite problem, har en barnvagn eller så. Den som är mycket ofärdig kan även beställa ledsagning på Nyköping station. Det är nu flera tusen som använder Nyköping station dagligen och även många som byter till buss, vore det här ett allvarligt problem hade man säkert uppmärksammat det för länge sedan.
    Hittar nu en resandeundersökning från just Nyköping där många dagligresenärer efterfrågar så lite väntetid som möjligt för bussen. Det hela blir alltså en kompromiss, och det gäller nog på många håll, alla ska naturligtvis hinna byta förutsatt nu att tåget är i tid men dagligresenärer vill knappast ha marginaler på säg 10min eller mer. Man gör en avvägning helt enkelt om vad som är rimligt.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Finns det inte en plankorsning också?

Sen undrar jag om det inte är mest Oxelösundsbussarna som går från själva stationen, att de flesta andra bussar går från bussterminalen som är en bit bort. Jag har ett svagt minne att bussarna från Flen har en hållplats rätt så nära den andra utgången (trappan ned mot ån).

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg

Sen undrar jag om det inte är mest Oxelösundsbussarna som går från själva stationen, att de flesta andra bussar går från bussterminalen som är en bit bort. Jag har ett svagt minne att bussarna från Flen har en hållplats rätt så nära den andra utgången (trappan ned mot ån).
    När jag bytt där har det varit till buss till Skavsta, Eskilstuna och Flen, så de går en del bussar från hållplatsen precis utanför stationen

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg

Det finns en bussterminal och många bussar avgår därifrån. Men oftast finns det en anslutande buss från Nyköping C och man får då två byten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det finns en bussterminal och många bussar avgår därifrån. Men oftast finns det en anslutande buss från Nyköping C och man får då två byten.
    Och det kan väl tilläggas att det är Samtrafiken i samråd med trafikföretagen som fastställer bytestid. På lite snåriga vägar i detas hemsida hittar man ”visa bytestider” och där framgår att Nyköping C har generell bytestid 10min men SJ-Länstrafik och Länstrafik-SJ har minimum 5 min i bytestid. Det bör räcka i normalfallet men den enskilde kan ju även göra sin egen bedömning om man tycker det låter för stressigt, en resplusresa gäller ju på alla länstrafikavgångar samma dag och gäller det t.ex Oxelösund så är det mycket tät busstrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och det kan väl tilläggas att det är Samtrafiken i samråd med trafikföretagen som fastställer bytestid. På lite snåriga vägar i detas hemsida hittar man ”visa bytestider” och där framgår att Nyköping C har generell bytestid 10min men SJ-Länstrafik och Länstrafik-SJ har minimum 5 min i bytestid. Det bör räcka i normalfallet men den enskilde kan ju även göra sin egen bedömning om man tycker det låter för stressigt, en resplusresa gäller ju på alla länstrafikavgångar samma dag och gäller det t.ex Oxelösund så är det mycket tät busstrafik.
    Gällde Skavsta så det blir nog taxi om det skiter sig. Möjligen ett tidigare tåg och lunch inne i Nyköping.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Gällde Skavsta så det blir nog taxi om det skiter sig. Möjligen ett tidigare tåg och lunch inne i Nyköping.
    Ja Skavsta ligger så relativt nära att taxi inte är orimligt som reservlösning.
    Av något intresse kan ju vara att utgången ligger långt fram på plattformen (i riktning Norrköping ) så det kan ju vara strategiskt att placera sig rätt i tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åkte häromveckan med en resplusbiljett Norrköping - Skavsta med 5 min övergångstid. Hade tänkt åka i sista vagnen för att spara tid men bara dom främsta vagnarna var öppna. Var lite tveksam om det skulle funka, särskilt som det skulle vara tågmöte i Enstaberga, men det gick alldeles utmärkt utan stress. Reservplanen var förstås taxi, med nästa buss hade jag missat incheckningstiden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Eller släpper man lös en gammal pansjis som undertecknad som inte springer så snabbt med 'dramatenvagnen'? Och lägger man sedan på 100 procent i tid? Hur kommer man alltså fram till sådana här bytestider mellan tåg-tåg, tåg-buss etc. på rikets olika resecenter?!
    Utan koppling till Nyköping, men väl Ropsten och bytet från tunnelbana till buss. För nu rätt många år sedan infördes en ljussignal för bussförarna som visade olika sken beroende på hur nära det anslutande tunneltåget var. Jag går inte in på funktionen i detalj, men beslutet av den ansvarige för Lidingötrafiken blev att omstigningstiden skulle sättas efter "den som är rimligt intresserad av att hinna med bussen". Så provgick en rimligt intresserad skara, och jag antar att det fungerar skapligt än idag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Utan koppling till Nyköping, men väl Ropsten och bytet från tunnelbana till buss. För nu rätt många år sedan infördes en ljussignal för bussförarna som visade olika sken beroende på hur nära det anslutande tunneltåget var. Jag går inte in på funktionen i detalj, men beslutet av den ansvarige för Lidingötrafiken blev att omstigningstiden skulle sättas efter "den som är rimligt intresserad av att hinna med bussen". Så provgick en rimligt intresserad skara, och jag antar att det fungerar skapligt än idag.
    Oh ja,den fungerar precis som den ska idag också./Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •