Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Känslig fråga. Synpunkter önskas.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Känslig fråga. Synpunkter önskas.

Ombord på 572 hamnade jag bredvid en dam som omedelbart efter avgång anropade en förbipasserande ombordare.
    - Jag skulle egentligen sitta där borta men det satt redan någon där med samma plats på biljetten. Det måste ha blivit något fel, sa hon.

- Får jag se din biljett.

Ombordaren tittade och konstaterade omedelbart att min grannes biljett gällde i går. Lång förklaring följde, varefter ombordaren bestämde:
    - Du har egentligen ogiltig biljett och borde betala 1200 kr. Men det får gå för denna gång.

Skulle damen ha anmodats stiga av på Arlanda eller gjorde ombordaren rätt?

Se där dagens sportfråga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Känslig fråga. Synpunkter önskas.

Det var rätt beslut. Det fanns uppenbarligen plats på tåget och det är inte troligt att damen drog en vals...

(Eftersom jag själv gjort samma misstag uppskattar jag den vänlighet och förståelse som visades. Men det är naturligtvis inget man kan kräva!)

/TKO

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tänk om ombordaren istället spänt ögonen i herr HH och beordrat denne omedelbar avstigning.
    Tänk så mycket spekulationer, antaganden vid gud och alla hans kusiner PV hade kunnat få frossa i.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Tänk om ombordaren istället spänt ögonen i herr HH och beordrat denne omedelbar avstigning.
    Varför skulle hon gjort det? Jag hade ju giltig biljett.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På Postvagnen behöver man inte följa logikens lagar när man skriver, det är bara att dra till med nåt man själv tycker är kul!
    Eller hur?

funderar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Känslig fråga. Synpunkter önskas. – goodwilleffekten

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ombord på 572 hamnade jag bredvid en dam som omedelbart efter avgång anropade en förbipasserande ombordare.
    - Jag skulle egentligen sitta där borta men det satt redan någon där med samma plats på biljetten. Det måste ha blivit något fel, sa hon.

- Får jag se din biljett.

Ombordaren tittade och konstaterade omedelbart att min grannes biljett gällde i går. Lång förklaring följde, varefter ombordaren bestämde:
    - Du har egentligen ogiltig biljett och borde betala 1200 kr. Men det får gå för denna gång.

Skulle damen ha anmodats stiga av på Arlanda eller gjorde ombordaren rätt?

Se där dagens sportfråga.
    Ombordaren handlade helt rätt enligt min mening. Det var pragmatiskt korrekt av hen att lösa det hela på smidigaste sätt. Dvs. att låta damen fortsätta resan och utan kontrollavgift.

PS. Men varför ställa frågan egentligen? Vill du på något underförstått sätt antyda en brist på konsekvens i ombordarens handlande. Dvs. att inte alla passagerare behandlas strikt korrekt enligt regelverket?! För alla parter är nog en smidig kundhantering bäst eftersom det ger goodwill åt i detta fallet SJ.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Ombordaren handlade helt rätt enligt min mening. Det var pragmatiskt korrekt av hen att lösa det hela på smidigaste sätt. Dvs. att låta damen fortsätta resan och utan kontrollavgift.
    Pragmatiskt, absolut. Moraliskt rätt, antagligen. Men nu sitter det lappar på dörrarna där det står att man ska ha giltig biljett, annars tas avgiften ut. Har man biljett med fel datum har man antingen gjort en miss i bokningen (lätt att göra) eller så tjuvåker man avsiktligt. Vilket det var i detta fall vet jag givetvis inte. Däremot, jag åker tåg 2 gånger per dag och flera gånger i veckan hittar ombordpersonalen resande utan giltig biljett. Det vanligaste svaret från ombordaren är ungefär "ok, för den här gången, men se till att ha biljett nästa gång". Det näst vanligaste svaret är typen "ok, då får du gå av vid nästa station och köpa biljett i automaten, nästa tåg kommer om en halvtimme". Endast två gånger har jag sett att man faktiskt har krävt avgiften på 1200 kronor, den ena resenären sa "ok, jag betalar", den andra erbjöd sig att gå av vid nästa station vilket accepterades av personalen varför ingen avgift togs ut.

Så mot den bakgrunden är det nog så att många frekventa resenärer vet att det är nära nog riskfritt att åka utan biljett - i alla fall på regionaltågen - så vet jag inte vad som egentligen blir rätt eller fel. Dessutom blir biljettvisering allt mer ovanlig i Mälardalen. Nu avsåg ju frågan iofs ett snabbtåg, men tja, ombordaren får göra sina bedömningar och den bedömningen får väl antas vara rätt eftersom den som gör bedömningen tyckte det.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Precis vad jag skriver.
    För att det då skulle bli ett helt meningslöst tugg här på Pv
    för ett fullständigt rätt beslut av ombordaren.
    Det borde väl vareviga människa med en något större hjärnsubstans än en daggmask begripa att man skall ha en giltig biljett,
    har man inte det borde man få ta konsekvenserna.
    PUNKT!
    I dagens samhälle inkluderande även järnväg är det snart ett fullkomligt lallande och tyckasynd om allt och alla som gjort fel och glömt bort, missat inte blivit upplyst om snart sagt allt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag råkade gå på tåget som skulle gått precis en timme tidigare men var försenat men Trafikverkets knasiga skyltning sa var mitt tåg. Jag slapp betala 1200kr men fick gå av på nästa station och vänta på mitt (också sena) tåg.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-05-22 klockan 17:31:44.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Pragmatiskt, absolut. Moraliskt rätt, antagligen. Men nu sitter det lappar på dörrarna där det står att man ska ha giltig biljett, annars tas avgiften ut. Har man biljett med fel datum har man antingen gjort en miss i bokningen (lätt att göra) eller så tjuvåker man avsiktligt.
    Man kan tänka så här: I det här fallet har den som reser betalat sin resa, även om det begåtts ett fel vid biljettköpet (i princip en siffra fel). Man kan även göra det troligt att personen i fråga inte drar en vals för att få åka samma sträcka två gånger till samma pris som för en gång, och troligen även att personen medvetet bokat in sig på fel tåg för att åka billigare (som att boka in sig på ett intercity-tåg för att sedan åka X2000 mitt i rusningen).

Lite är det ju sedan reglernas fel. Förr i tiden så fick den som reste på fel tåg betala för en tågplatsbiljett (+ombordavgift); därefter togs möjligheten bort att köpa biljett på tåget; det är antingen 1200 kr eller 0 kr. Då var inte biljetterna tågbundna utan gällde 3 månader(?). En annan sak är att det inte finns någon andra person som kontrollerar om bokningen blev rätt. Om man vill åka en lördag och köper en biljett i biljettluckan så finns det teoretiskt två personer som kan kontrollera att bokningen stämmer med önskemålet; medan den som bokar själv på Internet inte får en klar feedback på att bokningen blev rätt. Det kan ju hända att den som reser funderar på lördag kväll eller söndag morgon, växlar i kalendern mellan datumen, och sedan råkar köpa biljett lördag morgon för att man missat dubbelkolla datumet när man bokat.

Fast man kan ju jämföra exemplet med Skånetrafiken och den som reste med barnvagn (utan barn) och blev "avkastad" för att denne (som reste på giltig biljett) inte hade hade betalt cykelavgift för barnvagnen och att tåget med resten av passagerarna hölls kvar tills personen lämnat tåget...

Cykel får tas med kostnadsfritt på Östgötapendeln och på våra landsbygdsbussar i mån av utrymme, men tänk på att den inte får transporteras inne i bussen. - En taxa som är enklare att förstå sig på .)

Edit: Oj, jag såg just detta: För barnvagn som används till annat ändamål än transport av barn ska betalas en avgift som motsvarar en enkelbiljett för ungdom. Det kände jag inte till.

Senast redigerat av pml den 2018-05-22 klockan 17:59:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Edit: Oj, jag såg just detta: För barnvagn som används till annat ändamål än transport av barn ska betalas en avgift som motsvarar en enkelbiljett för ungdom. Det kände jag inte till.
    Inte så konstigt egentligen. Folket uppmanas att skaffa barn och dessa blir subventionerade på olika sätt. Barnbiljetter och barnbidrag mm. Så en barnvagn räknas som ett barn inklusive litet fordon. Utan barn blir det ett fordon som inte subventioneras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Köper ofta biljetter i automaten och tycker att texten på biljetterna kan vara otydliga och svårlästa. Både text och tid skrivs ut med små siffror och bokstäver så jag förstår att folk kan ha svårt att se vad som står på biljetten. Klarar mej bra utan läsglasögon men när jag kommit till en station har det vid ett flertal tillfällen hänt att jag måsta besöka pressbyråns kiosk och investera i ett par läsglasögon. Har mailat till Sj kundtjänst och bett om att få lite större text för tid och sträcka. Har dessvärre inte fått något svar. Tror att Sj är i maskopi med pressbyrån som säljer läsglasögon?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tänk så mycket spekulationer, antaganden vid gud och alla hans kusiner PV hade kunnat få frossa i.
    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Varför skulle hon gjort det? Jag hade ju giltig biljett.
    Precis vad jag skriver.
    För att det då skulle bli ett helt meningslöst tugg här på Pv
    för ett fullständigt rätt beslut av ombordaren.
    Det borde väl vareviga människa med en något större hjärnsubstans än en daggmask begripa att man skall ha en giltig biljett,
    har man inte det borde man få ta konsekvenserna.
    PUNKT!
    I dagens samhälle inkluderande även järnväg är det snart ett fullkomligt lallande och tyckasynd om allt och alla som gjort fel och glömt bort, missat inte blivit upplyst om snart sagt allt.
    Skämtar du med oss, eller tänker du på ett sätt som jag inte förstår? Hasse Hagberg har giltig biljett, en annan person har biljett till fel tåg och blir förlåten av ombordaren, Hasse berättar om det för oss, du skriver att Hasse borde ha blivit avslängd, Hasse undrar varför, och du svarar ungefär att alla borde begripa att den som åker tåg utan giltig biljett borde få ta konsekvenserna. Jag tycker att det här inte hänger ihop, men kanske har jag mindre hjärnsubstans än en daggmask (som du formulerade saken)?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-22 klockan 20:46:57.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •