Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tåg på spår och spår av spår, i socknen...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tåg på spår och spår av spår, i socknen...

(Detta skulle kunna ses som en bildgåta, eftersom jag i huvudinlägget inte nämner var någonstans jag befinner mig. Men om ingen annan gör det, tänker jag själv skriva en kommentar där jag talar om det.)

Den 27 april var jag på exkursion. Först steg jag av bussen just innanför östra sockengränsen och gick några hundra meter. Där fick jag se tågen strömma förbi med ett par minuters mellanrum på en mycket levande järnväg.

Nästa dag tog jag en promenad i socknens västra delar, i syfte att titta på ett torp som var till salu. Torpet var inget att ha men jag hamnade på en liten väg som traktens bönder och älgjägare refererar till som "banvallen". Det gör de för att det är en banvall.

Den västra sockengränsen går i bakgrunden, just där banvallen kröker åt vänster:

Jag hann också befinna mig nästan exakt däremellan, alltså i socknens mitt. Här har minnet av den nedlagda banan inte upprätthållits förrän på senare tid. Först placerades för några år sedan en röd informationsskylt intill vägen där den korsade banan. Nu såg jag för första gången att man någon gång under förra året har kompletterat den med en imponerande, stilenlig men något skämtsam varningsskylt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tåg på spår och spår av spår, i socknen...

Det får bli en gissning men jag skulle tro att Segerstads socken åtminstone är i rätt härad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inte bara rätt härad; det är helt korrekt val av socken. (Häradet i fråga är förresten Gudhems härad.)

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Inte bara rätt härad; det är helt korrekt val av socken. (Häradet i fråga är förresten Gudhems härad.)
    Och för oss som inte kan alla socknar och härader utantill - kan du förklara vilka järnvägar vi ser?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Och för oss som inte kan alla socknar och härader utantill - kan du förklara vilka järnvägar vi ser?
    Ha ha, jadå, absolut. Det är Västra stambanan samt Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg (LSSJ).

Den senare kallas av byborna för "Hjo-Skara järnväg", ett begrepp som även använts i lokaltidningen. Varför man har valt en sådan benämning vet jag inte. Nej, det är i mina ögon rentav oförklarligt. Visst fanns det järnväg (med samma spårvidd, 891 mm) även från Stenstorp till Hjo, men kunde man ens resa med samma tåg hela vägen mellan Skara och Hjo? Det vore mer logiskt att i så fall kalla den för "Lidköping-Hjo" eller "Skara-Stenstorp", så om någon kan ge mig en trolig förklaring till den populära benämningen, är jag mycket tacksam!

Senast redigerat av Fomalhaut den 2018-05-21 klockan 20:38:15.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Ha ha, jadå, absolut. Det är Västra stambanan samt Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg (LSSJ).

Den senare kallas av byborna för "Hjo-Skara järnväg", ett begrepp som även använts i lokaltidningen. Varför man har valt en sådan benämning vet jag inte. Nej, det är i mina ögon rentav oförklarligt. Visst fanns det järnväg (med samma spårvidd, 891 mm) även från Stenstorp till Hjo, men kunde man ens resa med samma tåg hela vägen mellan Skara och Hjo? Det vore mer logiskt att i så fall kalla den för "Lidköping-Hjo" eller "Skara-Stenstorp", så om någon kan ge mig en trolig förklaring till den populära benämningen, är jag mycket tacksam!
    På SJ-tiden förekom genomgående rälsbusståg Lidköping-Skara-Stenstorp-Hjo och även varianten Skara-Stenstorp-Hjo som var vanligare.

Kan du precisera platsen för Regina-bilden? Jag får det till Torstensgården men något gör att jag känner osäkerhet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    På SJ-tiden förekom genomgående rälsbusståg Lidköping-Skara-Stenstorp-Hjo och även varianten Skara-Stenstorp-Hjo som var vanligare.
    Det hade jag ingen aning om! Tusen tack! Då är det ju faktiskt fullt logiskt, för de som fortfarande är i livet (liksom de flestas föräldrar) reste förstås med tåget efter förstatligandet.

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Kan du precisera platsen för Regina-bilden? Jag får det till Torstensgården men något gör att jag känner osäkerhet.
    Det är helt riktigt med Torstensgården. Säg att korsningen med landsvägen ligger ungefär 200 meter till vänster om tåget. Jag vet inte var hållplats Torstensgården på VSB låg, men det borde ha varit där i trakten antar jag?

(Tillägg: Gården i bildens vänstra del heter i och för sig Pickagården, men Torstensgården ligger inte långt åt höger/söder…)

Senast redigerat av Fomalhaut den 2018-05-21 klockan 21:11:53.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Plantaberget utgör en stilig bakgrund i den översta bilden, men det var ännu stiligare två veckor senare när fågelbärsträden blommade.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-05-21 klockan 22:04:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På samma järnväg körde jag bil från Broddetorp för att komma till Naturum vid Hornborgasjön i april. Vägen var smal med mötesställen.
    /Gunnar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •