Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hamnbanan återigen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hamnbanan återigen.

Nu har växeln till det nya spåret lagts in. Jag kommenterar efteråt.

Ett arbetsfordon som jobbat på spåret tar sig ut.

T44 277 kommer med ett drag från Arendalsvarvet, stannar och backar sen in på Hökebangården för att hämta gasolvagnar.

Någon som ser samma sak som jag, ett inbyggt framtida underhållsbehov? Den nya växeln har rakspåret mot Skarvikshamnen, med ett par tågpar per dag. Kurvspåret får bära all trafik ut mot Skandiahamnen så den växeltungan kommer att slitas hårt. Lika hårt som i växeln in till Hökebangården under 277:s tåg. Den växeltungan har fått bytas ett par gånger vad jag vet, förutom påsvetsningar. Spårgeometrin vid växeln ser fö lite märklig ut, till skillnad mot resten av det nya spåret som går i mjuka svängar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hamnbanan återigen.

Ja, den nyinlagda växeln ser snäv ut när det gäller kurvspåret. Men det kanske beror på kameraobjektivet. Jag förmodar att det minst är en 1:9 växel eller vad den heter numera. En ganska vanlig växelvinkel. Den medger kanske inte så hög hastighet, men det rör ju sig om ett industrispår. Platsen verkar ganska trång så det var svårt (= dyrt) att få en bättre lösning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Ja, den nyinlagda växeln ser snäv ut när det gäller kurvspåret. Men det kanske beror på kameraobjektivet. Jag förmodar att det minst är en 1:9 växel eller vad den heter numera. En ganska vanlig växelvinkel. Den medger kanske inte så hög hastighet, men det rör ju sig om ett industrispår. Platsen verkar ganska trång så det var svårt (= dyrt) att få en bättre lösning.
    Vet inte om man kan kalla Hamnbanan för ett industrispår för den är hårt trafikerad. Teleobjektivet trycker ihop bilden, men det ser lite märkligt ut på plats också. Man hade kunnat följa det befintliga spårets kurva för att få en raksträcka närmare bron där jag står för en vänsterväxel mot Skarvikshamnen. Detta verkar vara en snållösning mitt i all miljonrullning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En liten uppdatering. Man har börjat snygga till området runt spårbygget så det skall väl bli klart så småningom. Ett par bilder till.

Signalen vid Skarviksspåret. Dvärgen satt förut borta vid svängen men har flyttats och fått en stolpe. Spåret förberett för en spårspärr. Tycker nog att skylten med pilen är något obehövligt, det finns liksom inget annat spår eller signal i närheten.

Spåret mot Ryahamnen ser något obrukbart ut. Jag tycker man skulle ta bort det och växeln men troligen finns det något avtal mellan hamnen och SJ/BV/Trv om att det skall ligga kvar. Det är kapat borta vid svängen på övre bilden. Beklagar spårspringet.

Senast redigerat av Åke K den 2018-05-24 klockan 11:42:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har nu letat upp några ritningar från gamla PV. Här syns det att dagens växelanslutning inte följer ritningen utan tycks vara någon typ av provisorium. För några år framåt till hela dubbelspårsbygget är klart.
    https://www.trafikverket.se/contenta...nkarta_100.pdf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var ute och tog några nya bilder så jag plockar upp min tråd igen.

Bild från under Ryaviadukten mot väster. Det nya spåret börjar bli klart och uppsnyggning pågår. Notera spårläget på spåret där tankvagnarna står. Mätvagnen hade nog fått ett hysteriskt utbrott om den kört där.

Skandiahamnen österut. Det har byggts ett nytt förbindelsespår mellan det gamla och det nya spåret. Det är nog dels till för trafik till och från Volvo, spåret som sticker ut till vänster, men även om det pågår växling på det forna utdragsspåret. Notera att det nya spåret ligger högre än det gamla.

Ser ganska färdigt ut, bara att ta bort stoppbocken och hänga upp kontaktledningen. Sen ä de bar å åk.

Senast redigerat av Åke K den 2018-05-29 klockan 17:21:36.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •