Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: SJK-resan, min medverkan

SJK-resan, min medverkan

SJKs långa resa för att fira 60 år slutade för några timmar sedan.

Min medverkan började med att köra dubbla Ra-lok i 150 km/h Nässjö-Hässleholm i torsdags. Dags här för rundgång i Hässleholm.

På fredagen skulle TMX 1042 hämtas för tjänst under helgen men den hade något fel så vi fick ta 1004 istället.

På lördagen körde vi ner ett tjänstetåg Nässjö-Karlskrona och här har vi växlat in Du 109 sist och stannat för foto påväg ut mot Verkö.

Den nu oanvända containerterminalen på Verkö.

För att inte blockera främst vägarna Österleden och Gullbernavägen för länge ska man stanna på denna plats och begära växlingsväg. Vi fick avvakta ett Öresundtåg några minuter.

Karlskrona cental.

Da 941 står redo att avgå mot Emmaboda och Kalmar. En äldre D-kollega till höger.

Emmaboda före inväxling till plattform och sedan rundgång med loket.

Tågmöte i Örsjö.

Fotostopp i grymt motljus mellan Örsjö och Nybro.

Framme i Kalmar. Nu återstod lite växling och sen tjänstetåg för Da 941 och två vagnar tillbaka till Nässjö.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJK-resan, min medverkan

Vi i "Svarta gänget" på E2 1092 är lite blygsamma av oss och har ingen bild att referera till då all uppmärksamhet fick inriktas på en litet trilskande varmgång på höger vevstakslagers storände. Detta åtgärdades i Ek då lagret åtsättning lossades en aning och efter ett kort stopp i Ormaryd för att känna av lagrets temperatur, vilket visade sig ha svalnat. Vi kunde nu fortsätta igen med 60 km/h till N dit vi anlände helt tidtabellsteknisk 18.15 alltså i rätt tid. Vår förhoppning var i alla fall att resan uppskattades av de deltagande i jubileumståget (SJK 60 år). Palle i Vika med övrig ångloksbesättning, och vi tände inte någon brasa efter oss turligt nog.

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Här finns lite fler bilder/video: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=62&t=5058

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Turen efter E2 1092 uppskattades storligen säger en av oss som åkte med efter! Även stoppet i Ormaryd, då jag som gammal smålänning brukar sommarbo just där.

Vänliga hälsningar

Rolf J

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •