Jag hittade den här bilden på Facebook.
Vad är det för snygg motorvagn?
Tatra?
![]()
Jag hittade den här bilden på Facebook.
Vad är det för snygg motorvagn?
Tatra?
![]()
Senast redigerat av soren60 den 2018-05-20 klockan 21:29:54.
Ja det verkar det vara.
Om ČSD Class M 290.0
Om den är så snygg vet jag väl inte, ser ut som en blandning mellan KP-bil och nån sorts båt...
Intressant med det gamla namnet på stationen i bilden: "Praha Wilsonovo nádraží" efter amerikanske presidenten Woodrow Wilson. Senare namn: "Praha hlavní nádraží".
/Gunnar
Tycker den har drag av Tatras berömda personbil Tatraplan med bakmonterad V8! https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_600 särsilt bilens bakdel! Undrar vilken/vilka motorer motorvagnen hade? Hittar inget om detta i länken.
Två st Tatra T67-motorer på vardera 165 hk, enligt denna sida.
Härlig konstruktion med motorerna inbyggda i boggien. Gav säkert låg tyngdpunkt och bra gång! Enligt en bekant med mångårigt förflutet som verkstadsmekaniker var tjeckoslovakisk industri före Andra Världskriget bland de bästa i världen.
Den första Tatrabilen med bakmonterad luftkyld V8 var Tatra 77 som kom redan 1934.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77
Stationens fullständiga namn är faktiskt "Praha hlavní nádraží, nádraží prezidenta Wilsona", ungefär "Prag centralstation, president Wilsons station". Men skyltarna säger bara "Praha hlavní nádraží", och den längre namnformen används i överhuvud taget nästan aldrig.
Undrar om det inte var en risig sådan vagn jag såg utanför Tatra-museumet i Koprivnice för en massa år sedan?
Bild på det - https://upload.wikimedia.org/wikiped...z-M290-001.jpg
källa
Man körde tydligen med bensin-elektrisk drift upp till 85km/h, däröver ren mekanisk överföring.
Undrar hur det gick till?
Nja, enligt engelskspråkiga Wikipedia fick Tatraplan (Tatra 600) sin formgivning 1946-47. CSD:s båda motorvagnar av typ M 290.0 tillverkades redan 1936. Jag tycker inte likheten är slående. Däremot var väl båda formgivningarna starkt påverkade av dåtidens strävan efter "strömlinjeform". Okej, också i dag strävar man efter lågt luftmotstånd, men med hjälp av bl a vindtunnlar har man numera bättre kunskap om vilken form som ger lågt luftmotstånd.
Till sist vill jag reprisvisa en bild jag tog 1974 i Prag av en Tatraplan:
![]()
Jag får associationer med den första SAABen. Samma andas barn.