Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mot små tåg i bergen - Utresa [Del 1]

Mot små tåg i bergen - Utresa [Del 1]

Hej! Tidigare i maj gjorde jag och Tobias en resa mot ett för oss nytt ställe, där vi kunde åka små röda tåg över höga broar. Ni har såklart listat ut var redan, men om någon nu inte skulle gjort det så håller vi på det ett tag till, vi hade dessutom fler mål längs vägen!

Detta blir även ett test av att lägga upp reseberättelsen i lite högre upplösning, 1280px bred istället för 1024px som jag hittills använt i många år, men vi fortsätter ha texten under respektive bild!

3e maj 2018

Tåg i fel riktning? Nej, det blev en fuskresa, mot Arlanda. Man hinner ju tyvärr lite längre om man flyger.

Vi lämnar ett blött och småkyligt Sverige med detta 21 år gamla plan. Nästan lika ung som mig! Det är en EasyJet-flight vi åker.

Vi kom fram i tid till Tegel, och tog flygbussen till närsmta S-Bahn-station, där vi diggade runt lite, tills vi hamnade här på Berlin Gesundbrunnen. Sedan tog vi denna RE3 till Berlin Hbf, för att ta oss till boendet ibis Hotel Berlin Mitte. Det blev kväll alltså, och dags för vår andra resdag på interrail-kortet!

4e maj 2018

Vi börjar med en tidig morgon för att hinna med dagens första EuroCity mot Tjeckien, här är vi vid Alexanderplatz, varifrån vi tog S-Bahn till Berlin Hbf.

Sedan tog vi och köade vid DB's resecentrum vid Hbf tills de öppna, för att hinna köpa en platsreservation för nattens nattåg, innan vi fick skynda oss lite för att hinna med EC 171 Carl Maria von Weber.

Den stora fördelen med att åka EuroCity-tåg från Tyskland i riktning mot Dresden och Tjeckien är ju den suveräna restaurangvagnen som medföljer. Här har vi precis fått in vår frukost, en "Snídaně americká" som de kallade den i menyn, eller Amerikansk frukost på svenska.

En annan favorit med de Tjeckiska EuroCity-tågen till Tyskland är de oerhört fina kupévagnarna, som är en av mina favoriter i Europa. Här interiören i en Bmz245, som är byggda i slutet på 90-talet/början på 2000-talet.

Vi blev lite sena pga nåt strul med lokbytet i Dresden (nu verkar de dock ha gått några genomgående Vectron förbi Dresden mot Berlin, så snart är väl lokbytet ett minne blott), och vi blev en halvtimme sena drygt till denna delresas mål - Bad Schandau. Vi skulle alltså missa färjan...

Så det fick bli en taxi runt Elbe, för att hinna med den spårvagnstur vi hade planerat. Så med våra nyss slösade(?) 9,2€ fortsätter vi i nästa del!

/Jocke

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-05-20 klockan 20:46:18.
    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Mot små tåg i bergen - Utresa [Del 1]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Detta blir även ett test av att lägga upp reseberättelsen i lite högre upplösning, 1280px bred istället för 1024px som jag hittills använt i många år, men vi fortsätter ha texten under respektive bild!
    Om du skulle vilja veta vad jag tycker, så på min skärm (som är separat, kopplad till bärbar PC) som jag tror är 21 tum, och har rekommenderad inställning, så får jag precis en bild på höjden och 2 rader text. Men, då kan jag inte använda scrollhjulet på musen, utan måste gå över till piltangenterna för att trimma in det så precis så att det ryms, annars ser jag inte hela bilden eller inte texten.
    Däremot skalar ju forumet ändå ned i sidled, så att bilden ryms utan problem.
    Så, jag tyckte dina tidigare inställningar var bättre.

Den stora fördelen med att åka EuroCity-tåg från Tyskland i riktning mot Dresden och Tjeckien är ju den suveräna restaurangvagnen som medföljer. Här har vi precis fått in vår frukost, en "Snídaně americká" som de kallade den i menyn, eller Amerikansk frukost på svenska.
    Intresssant, visst var det en tjeckisk restaurangvagn, och du valde helt rätt frukost (tycker jag). Men en intressant förbättring är att nu har även tjeckerna (precis som ungrarna alltid haft) 3 ägg, i stället för 2 ägg som jag fick i december förra året.

Bra fangat med den andra tjeckiska vagnen i bakgrunden.

Det som jag absolut inte tyckte gott om var ljudet före utropet. Tur att jag endast åkte en station och att det kom ingen välkommenshälsning.

Två tågpar (ett till Berlin och ett till Altona) fortsätter sedan 8/9 maj med tjeckisk Vectron in i Tyskland. Med början av sommartidtabellen planeras väl att alla EC ska ha Vectron. Lite oklart vad som kommer att hända med Kiel-tåget.

Mvh Sören

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om du skulle vilja veta vad jag tycker, så på min skärm (som är separat, kopplad till bärbar PC) som jag tror är 21 tum, och har rekommenderad inställning, så får jag precis en bild på höjden och 2 rader text. Men, då kan jag inte använda scrollhjulet på musen, utan måste gå över till piltangenterna för att trimma in det så precis så att det ryms, annars ser jag inte hela bilden eller inte texten.
    Däremot skalar ju forumet ändå ned i sidled, så att bilden ryms utan problem.
    Så, jag tyckte dina tidigare inställningar var bättre.
    Ja, min tanke var att få lite kommentarer! Trist att du upplever det som sämre, men måste fråga hur du upplever Tills reseberättelse, då han också använder sig av 1280px breda bilder Det är ju lätt att tänka, för min del, att det ser jättebra ut på min skärm (med upplösning 1920x1080), men förstås inte gör det på alla andras skärmar. Ska fundera på hur jag gör, vore kul med lite mer feedback, håller nämligen på att redigera bilderna i nästa del, och vore kul att veta om jag ska fortsätta med 1024px breda bilder.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intresssant, visst var det en tjeckisk restaurangvagn, och du valde helt rätt frukost (tycker jag). Men en intressant förbättring är att nu har även tjeckerna (precis som ungrarna alltid haft) 3 ägg, i stället för 2 ägg som jag fick i december förra året.
    Det är en Tjeck! Och ja, vi gjorde ett riktigt bra val. Oerhört gott. Den varma chokladen var oerhört god den med (ingen av oss drack kaffe), men skyltades inte om vad jag kunde se i menyn.

//Joakim Wahlberg

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Bra fangat med den andra tjeckiska vagnen i bakgrunden.

Det som jag absolut inte tyckte gott om var ljudet före utropet. Tur att jag endast åkte en station och att det kom ingen välkommenshälsning.

Två tågpar (ett till Berlin och ett till Altona) fortsätter sedan 8/9 maj med tjeckisk Vectron in i Tyskland. Med början av sommartidtabellen planeras väl att alla EC ska ha Vectron. Lite oklart vad som kommer att hända med Kiel-tåget.

Mvh Sören
    Utropen kommer säkert upp på Tobias bildsida så småningom ifall du vill höra ett välkomstmeddelande

Kul att de kommit igång med genomgående trafiken nu! Vad är det som är osäkert med Kiel-trafiken? Blir det för många förarbyten upp till Kiel för att lyckas få personal med rätt kompetens?

//Joakim Wahlberg

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja, min tanke var att få lite kommentarer! Trist att du upplever det som sämre, men måste fråga hur du upplever Tills reseberättelse, då han också använder sig av 1280px breda bilder Det är ju lätt att tänka, för min del, att det ser jättebra ut på min skärm (med upplösning 1920x1080), men förstås inte gör det på alla andras skärmar. Ska fundera på hur jag gör, vore kul med lite mer feedback, håller nämligen på att redigera bilderna i nästa del, och vore kul att veta om jag ska fortsätta med 1024px breda bilder.

8<...
    På min 24 tums plattskärm så ser ju inte dina 1280 px breda bilder större ut än tidigare bilder.

När jag klickar på Firefox bildinfo får jag denna dimensionsuppgift:

1 280px × 854px (skalad till 544px × 363px)

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Eftersom det framförts synpunkten att teknik och support inte bör blandas in i vanliga trådar, så har jag startat en egen tråd i Support-forum om detta, där jag lagt in en hel del kommentarer.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •