Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ute på långresa - Del 34, tillbaka i Europa

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ute på långresa - Del 34, tillbaka i Europa

2017-06-06, dag 91
    Land i sikte! 8 dygn efter avfärden från Miami passerade vi den största och östligast belägna ön av Azorerna, São Miguel med ögruppens huvudstad Ponta Delgada. Den nordvästra och centrala delen av ögruppen hade vi passerad utom synhåll. Azorerna är ett slags yttre utpost av Europa - de ligger på gränsen mellan de eurasiska och nordamerikanska kontinentalplattorna som rör sig isär med ungefär 2,5 centimeter per år. I sprickan stiger det upp magma som har medfört stor vulkanisk aktivitet och bildad många av öarna i Atlanten, bland dessa Island, Azorerna, St. Helena, Tristan da Cunha med flera.
    Det är långt kvar till det europeiska fastlandet, som minst 1369 km mellan östra spetsen av São Miguel och Portugals fastland. Ögruppen har ett fuktigt klimat och ligger därför ofta i dimma.

Navigationssystemet visar bland annat uppgifter om fartygets kurs, hastighet, vägpunkter, vinden (till vänster), sjökartan och alla fartyg inom räckhåll som sänder data om sig med AIS (till höger).

2017-06-10, dag 95
    Det var ytterligare 3 dagar på öppet hav innan vi började närma oss Gibraltarsundet, och Nordafrikas kust dök upp till söder.

Egentligen var ankomsten i den spanska hamnen Algeciras väster om Gibraltar planerad mitt i natten. Men vi hade tur - tack vare att hamnarbetarna maskade i Algeciras var det en lång kö av fartyg som väntade på att komma in i hamnen, så det blev ankomst på tidig eftermiddag istället.
    Tyvärr var det rätt disigt, så utsikten över Gibraltarklippan på motsatta sida bukten var inte så bra. Vad bukten heter beror på vem man frågar, på spanska kallas den Algecirasbukten, på engelska Gibraltarbukten.

Då var det dags för Bruce (högskoleprofessorn från Virginia) och mig att ta farväl av kaptenen Lin Boyu och hans besättning. Lucie fortsatte resan på fartyget till Italien, men gick också i land med oss för några timmar.

Helst hade jag velat cykla runt bukten till Gibraltar och ta bilder av fartyget från klippan, men det var redan för sent på dagen att hinna med det. Så jag åkte till Gibraltar på en senare resa i december och fick några bilder av Algeciras tvärs över bukten. Men kajplatsen där CMA CGM Florida hade legat den 10 juni gapade tomt.

Från norra änden av bukten ser man Gibraltar till vänster och Algeciras till höger.

2017-06-11, dag 96
    Efter en övernattning i Algeciras åkte Bruce och jag vidare via Madrid till Barcelona. Algeciras är slutstationen av en enkelspårig, krokig dieselbana. Den är bredspårig (1668 mm) som alla konventionella huvudlinjer i Spanien.

Tåget var ett lokdraget talgotåg med de typiska korta vagnarna med löshjul, som går att ändra spårbredd på.

I Antequera Santa Ana ansluter den bredspårige banan till den normalspåriga höghastighetsbanan Málaga - Madrid. Vårt tåg passerade genom spårbytesanläggningen, där spårbredden ändrades till normalspår under långsam färd. Dieselloket byttes mot ett normalspårigt ellok, och så kunde tåget fortsätta på höghastighetsbanan till Madrid efter bara några minuter.
    Vid den andra resan i slutet av december åkte jag däremot ett regionaltåg som endast gick på bredspår, så då fick jag byta till ett höghastighetståg från Málaga i Antequera Santa Ana. Eftersom jag då passerade utanför spårbyteshallen kunde jag ta en halvtaskig bild av den under färden och en något bättre bild från perrongen.

2017-06-12, dag 97
    Efter en övernattning i Barcelona fortsatte Bruce och jag med TGV-tåget till Lyon, fast Bruce klev av i Montpellier och återförenades med sin fru. Hon hade ju fuskat och åkt i förväg med flygplan...
    Jag däremot fortsatte via Lyon till Paris, där jag hade 54 minuter att byta från Gare de Lyon till Gare du Nord. Så hann jag ända till Hannover samma dag! Mellan Gütersloh och Bielefeld passerade longituden 8° 26’ 39’’ öst, vilket var den västligaste longituden jag hade passerad på utresan - så världsomrundningen var avklarad! 196 av jordens 360 längdgrader har jag passerad med tåg.

2017-06-13, dag 98
    På vägen norrut hann jag med ytterligare en träff med min mamma som var på semester nära Oldenburg (Holstein). Annars var det bara transport snabbaste vägen till Köpenhamn och vidare till Malmö för att hinna med nattåget till Stockholm.

2017-06-14, dag 99
    Resan slutade lika oglamoröst som den hade startad, med en grå dubbeldäckare Stockholm - Västerås... Och vem var den första som jag träffade på perrongen? Samma kollega som jag hade träffad vid bytet i Stockholm 99 dagar innan...

Jag gick genast till jobbet och rapporterade till min chef att jag hade avklarat genrepet, att en av läxorna från genrepet var att drygt tre månader var alldeles för kort tid, och att jag var på hugget att göra om det på sex månader. Han var dock inte riktigt med på banan...
    Del 30, stora sjöar och blixtbesök hos grannen i norr
    Del 29, med tåg och cykel över Klippiga bergen
    Del 28, udda färdmedel på branta backar
    Del 27, mycket diesel och containrar i 2 våningar
    Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Flygresan Tokyo - Los Angeles, se där för länkar till inläggen 19 till 25)
    Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
    Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

Senast redigerat av Till den 2018-05-20 klockan 17:08:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 34, tillbaka i Europa

Det har varit en spännande reseskildring som nu sträckt sig över många avsnitt och över lång tid. Riktigt kul var det att vi fick vara med och gissa åt vilket håll resan skulle gå och då vilken väg. Många spekulationer blev det och nästan lika många överraskningar. Tack för skildringen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det har varit underbart att följa med dig i din oerhört bildrika resa.:)/Ulf

Avställd
    Medlem
    feb 2018

Tack för en underbar reseberättelse Till!

Ser ut som du reste utan mycket bagage, hur löste du det med kläder under resan?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för alla berättelser. Oerhört intressant att följa!

Det här har verkligen varit en fantastisk reseberättelse. Även om det har tagit lite mer än ett år att visa den, så har det varit värt väntan varje gång för att se nästa del. Jag kan ju alltid hoppas att du gör fler liknande resor någon gång och att vi då får följa även den resan. Tack ännu en gång för något av det bästa som någonsin har visats på PV

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Tvätt och kläder

Hej,

Citat Ursprungligen postat av Train4you Visa inlägg
    Ser ut som du reste utan mycket bagage, hur löste du det med kläder under resan?
    Nja, ryggsäcken var ju ganska bastant, så lite var det inte.

Vinterkläderna som jag inte längre behövde när jag hade kommit till Xi'an skickade jag hem med posten.
    Många ombyten kläder behövdes inte, jag hade flytande resetvättmedel med som fungerar utmärkt för tvätt i handfatet. I sydöstra Asien där det var mycket hett var det inga problem om det inte hade hunnit torkat färdigt över natten, för om det är jättevarmt är det ju bara skönt att ha lite fuktiga kläder på - de torkade på nolltid på kroppen. Annars försökte jag i första hand tvätta där jag var två nätter på samma plats. I Japan hade flera av hotellen tvättmaskiner för självbetjäning.

Men sedan tog resetvättmedlet slut i Sydkorea, och jag hittade inget i Sydkorea, Japan eller USA! Men mamma tog med sig två tuber från Tyskland till Boston, så kunde jag tvätta några kläder ordentligt som jag några gånger bara kunde skölja ut med vatten...

På fraktfartyget fanns det förstås tvättmaskiner.

Hälsningar

Till

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Det här har verkligen varit en fantastisk reseberättelse. Även om det har tagit lite mer än ett år att visa den, så har det varit värt väntan varje gång för att se nästa del. Jag kan ju alltid hoppas att du gör fler liknande resor någon gång och att vi då får följa även den resan. Tack ännu en gång för något av det bästa som någonsin har visats på PV
    Instämmer. Har varit mycket intressant att följa.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Bästa Postvagnsreportaget någonsin!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej,

Nja, ryggsäcken var ju ganska bastant, så lite var det inte.

Vinterkläderna som jag inte längre behövde när jag hade kommit till Xi'an skickade jag hem med posten.
    Många ombyten kläder behövdes inte, jag hade flytande resetvättmedel med som fungerar utmärkt för tvätt i handfatet. I sydöstra Asien där det var mycket hett var det inga problem om det inte hade hunnit torkat färdigt över natten, för om det är jättevarmt är det ju bara skönt att ha lite fuktiga kläder på - de torkade på nolltid på kroppen. Annars försökte jag i första hand tvätta där jag var två nätter på samma plats. I Japan hade flera av hotellen tvättmaskiner för självbetjäning.

Men sedan tog resetvättmedlet slut i Sydkorea, och jag hittade inget i Sydkorea, Japan eller USA! Men mamma tog med sig två tuber från Tyskland till Boston, så kunde jag tvätta några kläder ordentligt som jag några gånger bara kunde skölja ut med vatten...

På fraktfartyget fanns det förstås tvättmaskiner.

Hälsningar

Till
    Egna erfarenheter på det här området är att jag brukar klara mig på en bit under 5kg. Ett litet problem kan ju vara om man delvis behöver vinterkläder. Att skicka hem med postpaket var ju rätt fiffigt. Sedan tvättar man och hänger upp, bomullskläder är att föredra. För tvättmedel tycker jag vanlig tvål kan duga om man inte har annat. Ett annat trick är att ha kläder ”på väg ut” som man kastar vartefter. Och , Nordkorea nu undantaget, så kan man som regel köpa nästan allt i affärerna och ofta till lägre pris än hemma.

Helt enig med alla andra, helt klart Postvagnens bästa reseberättelse någonsin!!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 34, tillbaka i Europa – kamerautrustningen?

Stort och varmt tack till Till för reseberättelsen; det har varit en sann glädje att från hemmaplan få följa med på resan jorden runt! 😊👍

Jag undrar om du också kan berätta lite om din använda fotoutrustning (kameror, optik etc.) och hur du hanterade minneskorten? Laddade du upp bilderna allt eftersom till molnet exempelvis?

Jag antar att du måste ordna med bildlogistiken på ett bra och säkert sätt. Även om man kan få plats med extremt många exponeringar per minneskort är det nog inte så smart att samla alla 'ägg' i ett kort alltså.

Eller hade du kanske en bärbar laptop med på resan för att kunna skriva dagbok, ladda upp bilderna till vartefter och för övrigt ha för internetuppkopplingen (e-post etc.) och kontakt med herr Google?! Och huru med smart nalle och/eller padda?

Och slutligen, vad gjorde du med den extra dag som du tjänade på att passera datumgränsen i flyget över Stilla havet?!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Alles ist gesagt, aber noch nicht von jedem, heter det på tyska. Så gäller det bara att intämma i berömmet: Tack för en utmärkt reseberättelse, Till.

Mvh Sören

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej Arne,

Jag undrar om du också kan berätta lite om din använda fotoutrustning (kameror, optik etc.)
    Jag hade två kameror, den ena en kompaktkamera Sony RX100III, och en Micro Four Thirds-Systemkamera Panasonic DMC-GH4. Till denna hade jag två objektiv, ett normalobjektiv H-HS12035 med 12 till 35 mm brännvidd och ett teleobjektiv H-FS100300 med 100 till 300 mm brännvidd. Observera att brännvidden i Micro Four Thirds motsvarar ungefär den dubbla brännvidden i 35 mm fullformat.

och hur du hanterade minneskorten? Laddade du upp bilderna allt eftersom till molnet exempelvis? Jag antar att du måste ordna med bildlogistiken på ett bra och säkert sätt. Även om man kan få plats med extremt många exponeringar per minneskort är det nog inte så smart att samla alla 'ägg' i ett kort alltså.
    Eller hade du kanske en bärbar laptop med på resan för att kunna skriva dagbok, ladda upp bilderna till vartefter och för övrigt ha för internetuppkopplingen (e-post etc.) och kontakt med herr Google?! Och huru med smart nalle och/eller padda?
    Jag hade en 13-tums-Lenovo-surfplatta med Windows och ett löstagbart tangentbord med mig, så den gick att använda nästan som en vanlig Laptop, men var en bra bit mindre och lättare. Det var en utmärkt kompromiss, det dög i alla fall att bearbeta bilder. Bara pekskärmen visade sig inte vara godkänd för krockar med kinesiska motorcyklister... En gång, när jag gick med cykeln på trottoaren in Shenyang, såg jag mig inte för när jag vände om, då kom en motorcyklist (på trottoaren) och körde in i min väska som satt framtill på cykeln i låg fart. Ingen skadades, men skärmen sprack - så den fungerade inte som pekskärm längre.
    Bilderna från minneskorten sparade jag regelbundet på surfplattan och på ett USB-minne som jag förvarade separat från övrig elektronik. Vid några tillfällen skickade jag hem minneskort eller USB-minnen med alla bilder. Jag satsade inte på molnet för att inte behöva ha så enormt mycket datavolym.
    För internetuppkoppling där jag inte hade Wifi att tillgå köpte jag lokala SIM-kort i de länderna där det inte fanns roamingpaket att köpa från min mobiloperatör. Det var en jätteprocedur i Kina, annars mest problemfritt.

Och slutligen, vad gjorde du med den extra dag som du tjänade på att passera datumgränsen i flyget över Stilla havet?!
    Ja, hälften gick ju åt för själva flyget... Resten för att snickra en transportkartong för cykeln, resan till och från flygplatsen, procedurerna på flygplatsen och sova ut jetlagen i Los Angelse...

Till

Senast redigerat av Till den 2018-05-20 klockan 21:31:25.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Instämmer helt i beröm över denna reseberättelse! Den mest mångsidiga och välgjorda som visats så länge jag läst Postvagnen! Samt att du lyckats släpa med dig din cykel under hela resan och som jag sett haft god användning för den gläder mig som cykelentusiast!

Senast redigerat av Henke den 2018-05-20 klockan 22:04:06.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Bästa Postvagnsreportaget någonsin!
    Utan tvekan! Underbart att få följa med, och lite vemodigt att det är över. Nu ser vi fram emot den riktiga resan på sex månader. ;)

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Får instämma i hyllningarna; tack för det kanske intrassanaste resereportaget någonsin i Postvagnen!

1. Klass Flemming Pedersens avatar
    Medlem
    feb 2018

Kan fuldtud tilslutte mig hyldelsten. Meget spændende at følge din rejse

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tackar så mycket för reseberättelsen, helt fantastiskt enastående!!!!!!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag instämmer i berömmet men undrar en sak, vad kostade denna jordenruntresa?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •