Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Skotterud

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Skotterud

Läst i norska Postvogna:
    22/5 19.00 stängs stationen Skotterud som får passeras med 40km/h och har klovade växlar.
    Matrand och Magnor får lokala tågklarerare och sth blir 80km/h mellan dessa stationer; sträcka utan fjärrstyrning.
    Det talas om 6-12 månader som trafiken kommer att köras på detta sätt.
    Bör bli runt 10 minuters längre gångtid för resandetågen om inget är i vägen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Skotterud

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Läst i norska Postvogna:
    22/5 19.00 stängs stationen Skotterud som får passeras med 40km/h och har klovade växlar.
    Matrand och Magnor får lokala tågklarerare och sth blir 80km/h mellan dessa stationer; sträcka utan fjärrstyrning.
    Det som hänt enligt Postvogna är brand i ställverket.

Det finns också en tråd i Postvagnen jag inte uppmärksammat:
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/3366-Brand-i-Skotteruds-godsmagasin

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

6-12 månader. Då måste det ju vara läge att justera den del tidtabeller. Kan ju inte vara smart att bla X2000 till Stockholm varje dag är 30-45 min sent, och folk som tror man ska kunna åka tåg för att passa flyg varje dag kommer att bli nervösa för att missa flyg, eller kanske t o m missar flygen.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Varför blir det sth 80 utan fjärrstyrning? Är linjeblockeringen urkopplad?

Senast redigerat av Bönan den 2018-05-20 klockan 20:01:12.

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Varför blir det sth 80 utan fjärrstyrning? Är linjeblockeringen urkopplad?
    En "kvalificerad gissning" är att linjeblockeringen inte är i drift, eftersom det sägs att det är signalutrustning och signalkablar som är skadade i Skotterud.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    En "kvalificerad gissning" är att linjeblockeringen inte är i drift, eftersom det sägs att det är signalutrustning och signalkablar som är skadade i Skotterud.
    Det var vel stillverket som brant. Dermed er vel all utrustning borte. Tror til og med at planovergangsanlegg gikk med.

Nå skrives det på Postvogna at hastigheten blir 130 på hele strekningen, med unntak av 700 meter gjennom Skotterud. Der blir det 40 kmt.

Da kan det vel være et håp om at forsinkelsene ikke blir så store. Det som kan komplisere det hele er om togene kommer forsinket til området. Da kan man få problem i og med at togmøte ikke lengre vil kunne foretas i Skotterud. Det er ikke så mange planlagte møter i Skotterud, men på stasjonene rundt er det noen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sedan behöver man samla ihop ca 10 st lokaltågklarerare för att klara bemanningen i både Magnor och Matrand. Det är ju trafik hela dygnet hela veckan och jag antar att man inte kan ställa station i 'fri genomfart' här som gränsstationer till fjb. Det lär nog komma folk från stora delar av Norge även om man har betydligt mera lokalbevakade stationer i Norge än i Sverige. Kongsvinger och flera stationer längs Solörbanan t.ex. Det finns säkert personer på fjärren i Oslo som kan jobba som lokaltågklarerare också, togexpeditörer tror jag det hete i Norge.

Senast redigerat av Per K den 2018-05-20 klockan 22:55:42.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Sedan behöver man samla ihop ca 10 st lokaltågklarerare för att klara bemanningen i både Magnor och Matrand. Det är ju trafik hela dygnet hela veckan och jag antar att man inte kan ställa station i 'fri genomfart' här som gränsstationer till fjb. Det lär nog komma folk från stora delar av Norge även om man har betydligt mera lokalbevakade stationer i Norge än i Sverige. Kongsvinger och flera stationer längs Solörbanan t.ex. Det finns säkert personer på fjärren i Oslo som kan jobba som lokaltågklarerare också, togexpeditörer tror jag det hete i Norge.
    I nyere tid er tittelen Trafikkstyrer

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det verkar nu som sth blir 130km/h Matrand-Magnor utom genom Skotterud (700m) där det blir 40.
    (Läst i Postvogna)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Skotterud -- sth 80 gäller "når ATC er satt ut av bruk"

Det verkar nu som sth blir 130km/h Matrand-Magnor utom genom Skotterud (700m) där det blir 40.
    (Läst i Postvogna)
    Postvognas skribent tycks inte vara bekant med regleringen i Togframføringsforskriftens § 6-12, 4. ledd, andre setningen: "På strekning hvor automatisk hastighetsovervåkning er satt ut av bruk er hastigheten begrenset til 80 km/t." Det blir alltså sth 80 km/h Matrand--Magnor utom genom Skotterud där det blir 40.
    /up

Medlem
    nov 2017

"Automatisk hastighetsovervåkning" torde väl snarast syfta på sträcka där (F)ATC normalt finns men är ur funktion?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Postvognas skribent tycks inte vara bekant med regleringen i Togframføringsforskriftens § 6-12, 4. ledd, andre setningen: "På strekning hvor automatisk hastighetsovervåkning er satt ut av bruk er hastigheten begrenset til 80 km/t." Det blir alltså sth 80 km/h Matrand--Magnor utom genom Skotterud där det blir 40.
    /up
    Sth 80 bekräftas också från säkra källor. Mvh

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    "Automatisk hastighetsovervåkning" torde väl snarast syfta på sträcka där (F)ATC normalt finns men är ur funktion?
    Nej. 'Automatisk hastighetsovervåkning' är ATC-systemet, både i dess DATC-tillämpning och FATC-tillämning.
    /up

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Nej. 'Automatisk hastighetsovervåkning' är ATC-systemet, både i dess DATC-tillämpning och FATC-tillämning.
    /up
    Oavsett så är det ett helt separat system från linjeblockeringen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    6-12 månader. Då måste det ju vara läge att justera den del tidtabeller. Kan ju inte vara smart att bla X2000 till Stockholm varje dag är 30-45 min sent, och folk som tror man ska kunna åka tåg för att passa flyg varje dag kommer att bli nervösa för att missa flyg, eller kanske t o m missar flygen.
    Precis. Idag 614 29 min sent i Charlottenberg, 49 min sent i Stockholm. 650 32 min sent i Cg, 68 min sent i Cst.
    Vad har vi värmlänningar gjort för ont för att förtjäna detta? Och dessutom inget flyg från Karlstad (NextJet)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Precis. Idag 614 29 min sent i Charlottenberg, 49 min sent i Stockholm. 650 32 min sent i Cg, 68 min sent i Cst.
    Vad har vi värmlänningar gjort för ont för att förtjäna detta? Och dessutom inget flyg från Karlstad (NextJet)
    Noe er kanskje etterdønninger etter at det var strømproblemer ved Charlottenberg i går kveld og natt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Noe er kanskje etterdønninger etter at det var strømproblemer ved Charlottenberg i går kveld og natt?
    Kan vara, men det verkade inte så mycket bättre idag (onsdag).
    614: Charlottenberg 41 sent, Stockholm 44 sent. Positivt att det inte blev merförseningar.
    650: Charlottenberg 29 sent, Stockholm 67 sent. Inte bra.

Jag instämmer i att det vore bra få en annan tidtabell, men hur skulle man försöka ordna det? Tidigare avgång från Oslo, för att kunna vara i rätt tid i Charlottenberg? Eller hitta ett nytt tågläge från Charlottenberg (fast hur lätt är det på Värmlandsbanan?)?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan vara, men det verkade inte så mycket bättre idag (onsdag).
    614: Charlottenberg 41 sent, Stockholm 44 sent. Positivt att det inte blev merförseningar.
    650: Charlottenberg 29 sent, Stockholm 67 sent. Inte bra.

Jag instämmer i att det vore bra få en annan tidtabell, men hur skulle man försöka ordna det? Tidigare avgång från Oslo, för att kunna vara i rätt tid i Charlottenberg? Eller hitta ett nytt tågläge från Charlottenberg (fast hur lätt är det på Värmlandsbanan?)?
    Om ingen flyger Karlstad–Stockholm får resenärerna ta ett tåg som utgår från Karlstad. Eller ta bilen til Hagfors och flyga därfrån.
    https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g70a_13460.pdf

Tåg 614 från Oslo idag var i tid i Kongsvinger men 30 min sen ankomst i Arvika och 39 min sen avgång där (vänta på möte?)

Jag har en fråga:
    Varför de blir 30 min sena på Kongsvinger - Charlottenberg om sträckan är 42 km och de får köra 80 km/h mot normalt lite mer.
    Det vill säga att med tanke på att normal gångtid är cirka 30 minuter,varför det nu tar 60 minuter? Är det 40 km/h hela sträckan?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om ingen flyger Karlstad–Stockholm får resenärerna ta ett tåg som utgår från Karlstad. Eller ta bilen til Hagfors och flyga därfrån.
    https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g70a_13460.pdf

Tåg 614 från Oslo idag var i tid i Kongsvinger men 30 min sen ankomst i Arvika och 39 min sen avgång där (vänta på möte?)

Jag har en fråga:
    Varför de blir 30 min sena på Kongsvinger - Charlottenberg om sträckan är 42 km och de får köra 80 km/h mot normalt lite mer.
    Det vill säga att med tanke på att normal gångtid är cirka 30 minuter,varför det nu tar 60 minuter? Är det 40 km/h hela sträckan?
    Jeg ser på jvgfoto at tog 45961 var 84 minutter seine til Charlottenberg. Dersom dette toget har sluppet inn i Norge har det kanskje skapt forstyrrelser.

615 var noen minutter forsinket til Charlottenberg. 615 møter 614 i Åbogen, en stasjon lengre vest en Matrand (som nå er betjent) Eventuell forsinkelse på 615 forplanter seg nok til 614 og 45961 kan kanskje være med og forstyrre det hele ekstra.

http://www.banenor.no/dailygraphs/20...524/DG_303.pdf

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Läst i norska Postvogna:
    Blir troligen inte mer än 4-5 minuter försening men det kan vara tillräckligt för att förstöra dagen...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •