Nu är artikeln från tidigare i år, men jag kan inte se att den har tagits upp i gamla PV.
Vi brukar alltid få höra hur bra tågen går i Japan, med förseningar som räknas i sekunder. Däremot brukar rapporterna sällan nämna om detta verkligen gäller alla tåg i Japan eller om fokus (som vanligt) ligger på snabbtåget Shinkansen. Rimligtvis har väl även Japan sina försenade tåg? På grund av självmord, jordbävningar och andra externa faktorer som inte går att påverka.
Nå, nu har det släppts en myndighetsrapport som tar upp förseningar och dess orsaker i området kring Tokyo under rusningstrafik. Rapporten, som sägs vara den första i sitt slag, visar att det minsann är en del förseningar. Däremot är det svårt att säga exakt hur man räknar.
Som exempel nämns East Japan Railway Co, som är värst i klassen: »with delays occurring on the Chuo-Sobu Line an average of 19.1 business days a month in fiscal 2017«. Betyder det att det är förseningar under i snitt 19,1 arbetsdagar per månad, eller att förseningarna uppgår till i snitt 19,1 arbetsdagar per månad – eller något annat?
Intressant att notera är att de flesta småförseningar (mindre än 10 minuter) skapas av resenärerna själva, när de försöker tränga sig på tåg efter avgångstiden. För större förseningar (mer än 30 minuter) står självmord för nästan hälften av förseningarna, och spårspring för en femtedel.
I artikeln sägs det att man först nu räknar självmord som en förseningsorsak. Tidigare gjorde man inte det, då man ansåg det vara en extern faktor som inte skapades av järnvägsbolagen själva.
Med andra ord: Det förekommer förseningar i den japanska tågtrafiken också. Förmodligen (och förhoppningsvis) inte alls så stora som i Sverige, men det vore intressant att se hur mycket det skiljer. Förutsatt att man räknar förseningar på samma sätt...
/ Kiwi