Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rapport om förseningar i Japan

Rapport om förseningar i Japan

Nu är artikeln från tidigare i år, men jag kan inte se att den har tagits upp i gamla PV.

Vi brukar alltid få höra hur bra tågen går i Japan, med förseningar som räknas i sekunder. Däremot brukar rapporterna sällan nämna om detta verkligen gäller alla tåg i Japan eller om fokus (som vanligt) ligger på snabbtåget Shinkansen. Rimligtvis har väl även Japan sina försenade tåg? På grund av självmord, jordbävningar och andra externa faktorer som inte går att påverka.

Nå, nu har det släppts en myndighetsrapport som tar upp förseningar och dess orsaker i området kring Tokyo under rusningstrafik. Rapporten, som sägs vara den första i sitt slag, visar att det minsann är en del förseningar. Däremot är det svårt att säga exakt hur man räknar.

Som exempel nämns East Japan Railway Co, som är värst i klassen: »with delays occurring on the Chuo-Sobu Line an average of 19.1 business days a month in fiscal 2017«. Betyder det att det är förseningar under i snitt 19,1 arbetsdagar per månad, eller att förseningarna uppgår till i snitt 19,1 arbetsdagar per månad – eller något annat?

Intressant att notera är att de flesta småförseningar (mindre än 10 minuter) skapas av resenärerna själva, när de försöker tränga sig på tåg efter avgångstiden. För större förseningar (mer än 30 minuter) står självmord för nästan hälften av förseningarna, och spårspring för en femtedel.

I artikeln sägs det att man först nu räknar självmord som en förseningsorsak. Tidigare gjorde man inte det, då man ansåg det vara en extern faktor som inte skapades av järnvägsbolagen själva.

Med andra ord: Det förekommer förseningar i den japanska tågtrafiken också. Förmodligen (och förhoppningsvis) inte alls så stora som i Sverige, men det vore intressant att se hur mycket det skiljer. Förutsatt att man räknar förseningar på samma sätt...

/ Kiwi

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rapport om förseningar i Japan

Väldigt intressant, även om jag tyvärr inte kunde läsa rapporten. Noterade i artikeln att det dock rör sig om trafik inom 50 km från "centrum", troligen Tokyo station, och att expresstågen, shinkansen och flygplatstågen då är excluderade. Samt att det bara rör sig om morgonrusningen. Jag har en del erfarenhet av tågtrafiken i Japan, och man kan säga att inom Tokyo så finns ju främst pendeltågen. Den aktuella linjen har 39 stationer och det tar ca 1 timme från Mitaka till Chiba. Det som möjligen är orsaken till att just denna linje är utsatt, är att den har ett inväntningssystem eller passagesystem med tåg som stannar på alla stationer och ett "express" tåg som inte stannar på alla stationer. Det systemet är såklart lite avancerat, och det behöver inte vara många sekunders fel för att det skall bli en störning. Detta är min teori till varför just gula linjen är utsatt.

Sedan är det säkert så att det på systemnivå blir problem vid förseningar, men för resenären är det mycket ovanligt att det märks, eftersom att turtätheten är så hög.

Men det som är mest imponerande i Tokyo är att det går så smidigt att åka, trots att det finns så många olika operatörer och så osannolikt många resenärer.

JR Chobu-line EMU E231-500

Senast redigerat av X1000 den 2018-05-20 klockan 12:49:25.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rapport om förseningar i Japan – Chūō-Sōbu Line

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    8<...

JR Chobu-line EMU E231-500
    Jag antar att du menar Chūō-Sōbu linjen (中央・総武緩行線 Chūō-Sōbu-kankō-sen)

Här en linjekarta från Wikipedia med den gula linjen från Mitaka i väst till Chiba i öst. Kartan av RailRider med Creative Commons-licens BY-SA 3.0 Unported och fri för publicering.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag antar att du menar Chūō-Sōbu linjen (中央・総武緩行線 Chūō-Sōbu-kankō-sen)
    Var det på något minsta sätt otydligt menar du? Alltså ens om man verkligen, verkligen anstränger sig för att missförstå?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Var det på något minsta sätt otydligt menar du? Alltså ens om man verkligen, verkligen anstränger sig för att missförstå?
    Du får ursäkta men jag frågade med anledning av bildtexten till EMU-sättet där det står 'JR Chobu-line EMU E231-500'. Så huru härmed alltså?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •