Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: DN 20/5: Platsbiljetter gör tågsemester mycket dyrare

Anders Falck
    Ej längre aktiv

DN 20/5: Platsbiljetter gör tågsemester mycket dyrare

Läser i DN idag om hur knepigt det blev för någon familj som avsåg att ta gig med tåget ner till södra Spanien.
    Interrail-kort inget problem, men sedan tillkom platsbiljetter: ett förslag på 14000 kr! Familjen sätter sig i bilen istället

Synd att det skall vara så krångligt och dyrt, så att dessa artiklar blir skrivna.

Länk till artikeln: https://www.dn.se/ekonomi/din-ekonom...mycket-dyrare/

Senast redigerat av Anders Falck den 2018-05-20 klockan 08:18:26.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: DN 20/5: Platsbiljetter gör tågsemester mycket dyrare

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg

Synd att det skall vara så krångligt och dyrt, så att dessa artiklar blir skrivna.

På ett sätt är det väl en trevlig utveckling att det börjar skrivas alltmer om möjligheten att åka tåg.

Sedan vet vi ju alla att det är krångligt och dyrt att köpa biljetter över landgränser. DN-artikeln pekar på en trist tendens. De olika järnvägsföretagen lägger in alltfler restriktioner som förtar hela poängen med InterRail-samarbetet. Höga tilläggsavgifter och begränsat antal platser är några exempel. Det gäller kanske särskilt Frankrike och Spanien.

En annan inskränkning tycks vara att flera förvaltningars hemsidor döljer möjligheten att köpa platsbiljett för den som redan har färdbiljett i form av InterRail.

Egentligen är det mycket motsägelsefullt att man å ena sidan vill locka till resa men å andra sidan förhindrar.Jag som reser ganska ofta har ibland problem, DN-artikeln visar att tom resebyråer har det. Hur ska det inte vara för dem som försöker för första gången?

Ett annat exempel, dock utan InterRail:

Jag tänkte mig att dela sovkupé med hustrun från Hamburg till Zürich i september. På nätet skulle biljetten kosta runt 4200 kr. Förra helgen var jag i Wien och köpte samma biljett över disk direkt av ÖBB för 3400 kr.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-05-20 klockan 10:21:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan ju tycka att detta vore en fråga för EU! De vill ju dela ut gratis Interrailkort till ungdomar för att öka intresset för tågresor och då är väl åtgärder för att få bort onödigt krångel viktigt? De Gröna kunde väl driva frågan om de fortfarande bryr sig något om miljöfrågor.......

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    - - - Ett annat exempel, dock utan InterRail:

Jag tänkte mig att dela sovkupé med hustrun från Hamburg till Zürich i september. På nätet skulle biljetten kosta runt 4200 kr. Förra helgen var jag i Wien och köpte samma biljett över disk direkt av ÖBB för 3400 kr.
    Priset runt 4.200 kr på nätet - var det på ÖBB:s egen webbplats?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-20 klockan 11:24:58.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Läser i DN idag om hur knepigt det blev för någon familj som avsåg att ta gig med tåget ner till södra Spanien.
    Interrail-kort inget problem, men sedan tillkom platsbiljetter: ett förslag på 14000 kr! Familjen sätter sig i bilen istället

I papperstidningen finns en del uppgifter som jag inte ser i nätupplagan.
    Det handlar om en familj på två vuxna och tre barn, och det är deras sammanlagda kostnad. Och det handlar inte (vilket jag först tänkte) om bara sittplatsbiljetter, även om en del av dem är uppenbart dyra.
    Köpenhamn-Hamburg, sitt 300
    Hamburg-Basel, ligg 2070
    Strasbourg-Paris, sitt 1020
    Paris-Barcelona, sitt 2295
    Barcelona-Madrid, sitt 1020
    Madrid-Barcelona, sitt 120
    Paris-München, sitt 1180
    München-Hamburg, ligg 2070
    Hamburg-Köpenhamn, sitt 300
    Återförsäljarens bokningsavgift 49
    Vilket påstås summera till 9826 platsbiljetter och 3793 bokningsavgifter (Crewcom).

Mitt intryck är att de dyraste sittplatserna är internationella med SNCF inblandade. Kanske vill man kompensera det inkomstbortfall man tycker sig få av Interrail. Notisen i DN varnar specifikt för sträckorna Milano-Paris (600:-/plats) och Barcelona-Paris(380:-/plats).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är väl några saker som dominerar. Liggvagnsavgifter och det är väl inte så mycket att säga om när de ersätter hotellrum , och så höghastighetstågen i Frankrike och Spanien som ibland (men inte alltid) kan vara dyra.
    Hade nu resan i stället gått mot sydost eller Italien så hade kostnadsbilden blivit en helt annan. Och så kan man rätt bra kryssa sig fram med mer lokala tåg utan avgifter. Det är väl strängt taget meningen med Ir att ta sig runt lite på måfå och upptäcka delar av Europa man knappt visste fanns. Ska det bara vara ett transportsätt så snabbt som möjligt till Spanien så blir det lätt dyrt. För sådana resor kan det nog vara bättre att hitta rabatter med förhandsbokning precis som i Sverige.
    tt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    I papperstidningen finns en del uppgifter som jag inte ser i nätupplagan.
    Det handlar om en familj på två vuxna och tre barn, och det är deras sammanlagda kostnad. Och det handlar inte (vilket jag först tänkte) om bara sittplatsbiljetter, även om en del av dem är uppenbart dyra.
    Köpenhamn-Hamburg, sitt 300
    Hamburg-Basel, ligg 2070
    Strasbourg-Paris, sitt 1020
    Paris-Barcelona, sitt 2295
    Barcelona-Madrid, sitt 1020
    Madrid-Barcelona, sitt 120
    Paris-München, sitt 1180
    München-Hamburg, ligg 2070
    Hamburg-Köpenhamn, sitt 300
    Återförsäljarens bokningsavgift 49
    Vilket påstås summera till 9826 platsbiljetter och 3793 bokningsavgifter (Crewcom).

Mitt intryck är att de dyraste sittplatserna är internationella med SNCF inblandade. Kanske vill man kompensera det inkomstbortfall man tycker sig få av Interrail. Notisen i DN varnar specifikt för sträckorna Milano-Paris (600:-/plats) och Barcelona-Paris(380:-/plats).
    Man kan konstatera att bokningsavgiften blir ganska stora pengar. Det är verkligen inte fem gånger så mycket jobb att boka en resa åt en familj på fem personer som reser tillsammans, som att boka samma resa åt en ensamresenär.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja det är Frankrike och Spanien som 'förstör' mycket här för en rimlig resa med Interrail. I Tyskland behöver man inte sittplats på ICE men kan vara klokt att boka och det är en rimlig kostnad. Samma sak med Österrike och Schweiz. I Italien är tillägget på snabbtågen alltid 10 Euro oavsett om du bokar med sittplats i förväg eller betalar när du hoppar på tåget, men då kanske du inte ens får någon plats att sitta på, men du får åka med i alla fall! 10 Euro tillägg för t.ex. Rom - Venedig tycker jag är rimligt i de fallen! Det är väl f.ö. rimliga tillägg för Interrailresenärer på svenska snabbtåg också? /PK

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Ja det är Frankrike och Spanien som 'förstör' mycket här för en rimlig resa med Interrail. I Tyskland behöver man inte sittplats på ICE men kan vara klokt att boka och det är en rimlig kostnad. Samma sak med Österrike och Schweiz. I Italien är tillägget på snabbtågen alltid 10 Euro oavsett om du bokar med sittplats i förväg eller betalar när du hoppar på tåget, men då kanske du inte ens får någon plats att sitta på, men du får åka med i alla fall! 10 Euro tillägg för t.ex. Rom - Venedig tycker jag är rimligt i de fallen! Det är väl f.ö. rimliga tillägg för Interrailresenärer på svenska snabbtåg också? /PK
    75kr i 2kl och 160 i 1kl är SJ avgifter för platsbokning i X2000 med Interrail/Eurail

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-20 klockan 16:17:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror att det här är en konsekvens av den mer dynamiska prissättningen som börjar komma mer och mer. Lite som flyget - biljetter kan vara allt från jättebilliga till jättedyra beroende på efterfrågan, konkurrens och priskänslighet. Då vill de inte låta interrail-resenärerna ta upp de dyra populära avgångarna/sträckorna, som de hellre säljer dyrt till affärsresenärer.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Jag tror att det här är en konsekvens av den mer dynamiska prissättningen som börjar komma mer och mer. Lite som flyget - biljetter kan vara allt från jättebilliga till jättedyra beroende på efterfrågan, konkurrens och priskänslighet. Då vill de inte låta interrail-resenärerna ta upp de dyra populära avgångarna/sträckorna, som de hellre säljer dyrt till affärsresenärer.
    Ja, så är det nog.
    I förra veckans reportage om Interrail i DN så var det ju en familj som gav en mycket mer positiv bild av det hela, men det finns skillnader:
    Förra veckans familj besökte (och övernattade på) 6 olika platser, med några dagar på varje ställe, mer dagtåg och bara 2 nattåg totalt (på 23 dagar). De hade också upptäckt att man bör boka mycket i förväg, och hänga på låset när biljetter (billiga) släpps.
    Medan denna veckas familj hade börjat med att beställa Interrail-korten och först därefter börjat planera resan, och de skulle bara stanna i Paris på vägen till sydvästra Spanien. Men, det största problemet verkar nog vara att de tyckte att det inte fanns någon information om priser och annat innan de hade köpt IR-korten, vilket nog stämmer att de inte hade hittat.
    En del säger att flyg är så enkelt att boka, men även t.ex. bilsemestrar där man besöker olika orter kräver ju en hel del planering, och jag antar att en flygresa med uppehåll på ett par platser inte är självklar hur man skall boka, i alla fall inte för att få bästa pris.

Huvudfrågan är väl hur presumtiva resenärer skall kunna nås av mer praktisk information, i alla fall de som vill ha koll på pengarna och ha förbokade platser. Det räcker kanske inte med inspirerande reklam om sevärdheter i städer från järnvägsföretagen eller de bakom Interrail, utan det krävs betydligt mer handfast information, eller lättare att hitta den handfasta information som behövs. De bakom Interrail kanske måste kräva av de nationella bolagen att dessa tydligare själva publicerar sådan handfast information.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Boka en rundresa med flyg i Europa med besök i till exempel 3 olika städer är rätt enkelt, eftersom de flesta flygbolag säljer enkelbiljetter inom Europa till rimligt pris. Att boka en interkontinental rundresa med flera stopp och olika flygbolag (till rimligt pris) är inte lika enkelt, då interkontinentala enkelbiljetter för många bolag är hemskt dyra, så det blir svårt eller dyrt att mixa flygbolag som man vill. Sen har alla olika regler för bagage, mat och val av sittplats, så inte alltid helt enkelt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Boka en rundresa med flyg i Europa med besök i till exempel 3 olika städer är rätt enkelt, eftersom de flesta flygbolag säljer enkelbiljetter inom Europa till rimligt pris. Att boka en interkontinental rundresa med flera stopp och olika flygbolag (till rimligt pris) är inte lika enkelt, då interkontinentala enkelbiljetter för många bolag är hemskt dyra, så det blir svårt eller dyrt att mixa flygbolag som man vill. Sen har alla olika regler för bagage, mat och val av sittplats, så inte alltid helt enkelt.
    Jorden runt resor kan uppfylla det här och de finns även i varianter för en eller två kontinenter. Man får hålla sig till en allians men där finns då ett antal bolag som man kan mixa.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, så är det nog.
    I förra veckans reportage om Interrail i DN så var det ju en familj som gav en mycket mer positiv bild av det hela, men det finns skillnader:
    Förra veckans familj besökte (och övernattade på) 6 olika platser, med några dagar på varje ställe, mer dagtåg och bara 2 nattåg totalt (på 23 dagar). De hade också upptäckt att man bör boka mycket i förväg, och hänga på låset när biljetter (billiga) släpps.
    En "kulturskillnad" är att en del andra färdsätt, både färjor och flyg, verkar också ha avgångar som är billiga om man bokar i sista minuten, även om man inte är pensionär, student eller någon annan speciell kategori.

Medan denna veckas familj hade börjat med att beställa Interrail-korten och först därefter börjat planera resan, och de skulle bara stanna i Paris på vägen till sydvästra Spanien. Men, det största problemet verkar nog vara att de tyckte att det inte fanns någon information om priser och annat innan de hade köpt IR-korten, vilket nog stämmer att de inte hade hittat.
    Ja, vi som är mer insatta vet väl sådant som att man måste kolla med respektive operatör vad som gäller, och för denna typ av resa också jämföra vad vanliga biljetter kostar jämfört med IR-kort, och också veta att åtminstone vanliga biljetter kan ha klart olika pris beroende på var de köps och hur de delas upp. (Jag tänker såklart på DB:s rabatter för resor där en ände är i vad som räknas som en station i Tyskland, men tänker även på sådant som möjligheten att lägga in längre uppehåll längs en enda resa, för att klämma in en eller rent av två hotellnätter längs vägen). Dessutom krävs det väl en viss känsla för hur stor/liten risken är för att ett visst byte bryts och vad det kostar att lösa problemet om man inte har genomgående biljett. Jag har väl tjatat om det förr, men jag åkte Oostende-Göteborg med två nätter i Köln och delade upp det på en biljett Oostende-Aachen som räknades som en rent belgisk resa med deras rabatter, och sedan Aachen-Göteborg med två nätter i Köln (samt någon timme extra i Hamburg). Hade resan brutits i Aachen och personalen på efterföljande tåg till Köln inte accepterat den tågbundna biljetten så hade det inte kostat så jättemycket att köpa en regionalbiljett direkt på plats.

En del säger att flyg är så enkelt att boka, men även t.ex. bilsemestrar där man besöker olika orter kräver ju en hel del planering, och jag antar att en flygresa med uppehåll på ett par platser inte är självklar hur man skall boka, i alla fall inte för att få bästa pris.
    Vad gäller flyg så tycker jag sådant som anslutningar till/från flygplatsen kan äta upp mycket av eventuellt lågt pris. Både för flyg och tågresor så skulle jag också säga att om man avser att åka mer än försumbart kollektivt lokalt och inte tänker åka taxi mellan hotell och flygplats/centralstation så går det ofta åt en hel del tid att studera lokaltrafikens biljetter/utbud i förväg. Jag har ju fastnat halvvägs i min Holland-Belgien-reseberättelse från 2014, men för mig som relativt van resenär så kan jag säga att det var en hel del info som borde varit lättare att söka, och så var det en hel del tekniska saker som kunde varit bättre. Vid ankomst till Haag CS så var det endast manuell betjäning som gällde för att köpa periodkort på chipkort. Lustigt nog så ifall man inte behöver periodkort utan endast vill ha chipkort och ladda det med reskassa så kunde man göra det i automaterna som tillhör Rotterdams tunnelbana som har en gren som når ända dit. Jag inser att det är säkert krångligt att lägga på stöd för extra produkter i den typen av automat på endast en plats, men nog hade det varit väldigt fiffigt om dessa automater även sålt periodladdningar för Haag/HTM. Det fanns visserligen automater även för Haags HTM men de accepterade inte utländska betalkort. I Rotterdam så var turistpaketet med tredagarskort + rabatter på diverse attraktioner delad så att rabatterna inte var låsta till tredagarsperioden. Hade den infon funnits tillgänglig före ankomst så hade de sex dagarna i Rotterdam givetvis delats på två tredagarskort, varav ett i turistpaketet och ett med vanliga chipkortet. Istället blev det dels tredagars med turistpaketet, samt en endagars och en tvådagarsperiod på chipkortet. I Amsterdam gick det däremot bra att använda utländska betalkort, fast för att ladda sjudagarsperiod så var man tvungen att välja nederländska för en del menyval var inte översatta till engeska och automaten visade dumt nog ingen text alls då istället för att visa den nederländska texten.

Min erfarenhet av bilsemestrar är däremot att man behöver ta reda på och ordna upp ett par saker: 1) Parkeringsmöjligheter och hur man betalar - i Uutrecht verkar det t.ex. inte gå att betala parkeringsavgift i centrala stan varken med kontanter eller utländska betalkort, 2) Speciella miljöregler i städer, och för t.ex. Tyskland 3) Faktiskt besöka en tysk "bilprovning" för att köpa ett klistermärke som visar att ens bil uppfyller en viss miljöklass. Det sistnämnda är dessutom något som enbart behöver göras en enda gång, åker man med samma bil så kan man fortsatt använda samma klistermärke under flera resor. (Nu är detta ju inte ett bilforum utan ett tågforum, men som allmän upplysning så verkar reglerna vara att om man har en vanlig bruksbil som är bensindriven så får man köra överallt, även om den är 20 år gammal. För dieselbilar så behöver de däremot var rejält nya. Detta gäller både de flesta större städer i Tyskland och även Rotterdam samt Uutrecht i Nederländerna).

Huvudfrågan är väl hur presumtiva resenärer skall kunna nås av mer praktisk information, i alla fall de som vill ha koll på pengarna och ha förbokade platser. Det räcker kanske inte med inspirerande reklam om sevärdheter i städer från järnvägsföretagen eller de bakom Interrail, utan det krävs betydligt mer handfast information, eller lättare att hitta den handfasta information som behövs. De bakom Interrail kanske måste kräva av de nationella bolagen att dessa tydligare själva publicerar sådan handfast information.
    Ja, och som bonus så bör det vara krav på att sådan information och möjlighet att köpa biljetter även fungerar om man väljer landets eget språk på websiten. Om jag inte minns fel så var det väl något av detta som enbart gick att köpa hos SJ om valt annat språk än svenska. Nu minns jag inte vilka språk som fanns att välja på men sannolikt hade SJ inte kostat på översättningar till danska och norska (eftersom den skriftliga läsförståelsen över de språkgränserna är god), och det är väl inte osannolikt att någon från Norge eller Danmark, och framförallt svenskspråkiga delarna av Finland, väljer svenska istället för engelska hos SJ.

Det ultimata men säkert "för dyra" vore ett europeiskt samarbete likt Linkon där samtliga biljettyper med samtliga typer av rabatter går att köpa i ett enda system och med i princip obegränsade reslängder.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •