Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Sveriges bästa snabbtåg inväntar avgång mot svensk textilstad!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sveriges bästa snabbtåg inväntar avgång mot svensk textilstad!

Ett SJ 3000 X55 superdupersnabbtåg står och inväntar avgång mot Borås!

Jag åkte andra hållet (Herrljunga-Stockholm) imorse med samma relation och kan säga den högst opopulära åsikten att X55 är bättre än X2000.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sveriges bästa snabbtåg inväntar avgång mot svensk textilstad!

Är det bredden Du uppskattar eller något annat? Jag tycker åkkomforten i X2000 är överlägsen X55.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Är det bredden Du uppskattar eller något annat? Jag tycker åkkomforten i X2000 är överlägsen X55.
    Bredden är bra! Men det är mer tillgängligt, alltså lättare att ta sig runt. Fräschare och inte bara på ett ”nytt” sätt utan även luftigare.

Jag uppfattade att stolarna i X55 fick kritik för att de var hårda när de var nya, men de var nya. Alla nya stolar är hårda.

Sitter på 541 just nu. X2000 mellan Stockholm och Malmö. Det skakar, luktar urin och stolen är fruktansvärt nedsutten i vagn 3 plats 15.

Nä, jag tycker tyvärr att X55 gått och blivit bättre på många sätt. Ser fram emot vad ”Delta” har att ge!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Jag åkte andra hållet (Herrljunga-Stockholm) imorse med samma relation och kan säga den högst opopulära åsikten att X55 är bättre än X2000.
    Men SJ kör väl inga snabbtåg till Borås i T22?

Senast redigerat av Hans Persson den 2022-11-22 klockan 22:03:51.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Persson Visa inlägg
    Men SJ kör väl inga snabbtåg till Boårs i T22?
    Jodå!

Även från Borås

Här är morgonens tåg från Borås i Herrljunga. Kollegan åkte från Borås och kan garantera att det gick därifrån!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Bredden är bra! Men det är mer tillgängligt, alltså lättare att ta sig runt. Fräschare och inte bara på ett ”nytt” sätt utan även luftigare.

Jag uppfattade att stolarna i X55 fick kritik för att de var hårda när de var nya, men de var nya. Alla nya stolar är hårda.

Sitter på 541 just nu. X2000 mellan Stockholm och Malmö. Det skakar, luktar urin och stolen är fruktansvärt nedsutten i vagn 3 plats 15.

Nä, jag tycker tyvärr att X55 gått och blivit bättre på många sätt. Ser fram emot vad ”Delta” har att ge!

Har du provat något av de ombyggda X2-tågen. Det är faktiskt ändå en hel del som skiljer sig där. Tågen är ju renoverade så väggar, tak och golv som kan kännas slitet på ett vanligt X2-tåg är ju renoverat och givetvis betydligt fräschare på de ombyggda tågen. Dessutom är bagagehyllorna utbytta mot en smäckrare variant, som gör att det känns rymligare vid sittplatsen. Stolarna är också helt nya på de ombyggda X2-tågen. De nya stolarna är faktiskt väldigt sköna att sitta i. Så man bör nog se vanliga X2 och ombyggda X2 som två olika kategorier när det gäller komfort.

Jag har aldrig gillat X55. Bredden nämns. Jag tycker den känns mer som en nackdel på ett fjärrtåg. På ett lokaltåg eller regionaltåg finns det fördelar, men på ett fjärrtåg känns det mer otrivsamt. Fönsterplatser i andra klass håller dessutom ett litet avstånd från fönstret, vilket jag bara tycker är en nackdel. Ljudnivån på X55 är något som jag ogillar på såväl X55 som på vanliga Regina (X50-X54). Acceptabel på ett regionaltåg, men inte på ett fjärrtåg. Bistron gillar jag inte alls, enbart ståplatser i denna. Jag har aldrig suttit bra i stolarna på X55 och då menar jag såväl i första klass som i andra klass.

X55 är ett modifierat Reginatåg, alltså är det ett modifierat regionaltåg. Så jag hoppas en dag att det vid nyleveranser av nya tåg kommer innebära att X55 får mer regional tjänst. Detta lär väl visa sig. Förutom att SJ beställt de nya snabbtågen Delta, så är det ju beställt en större serie nya tåg från CAF. Det återstår då att se hur X55 kommer att förhålla sig statusmässigt i relation till de kommande nya CAF-tågen.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jodå!

Även från Borås

Här är morgonens tåg från Borås i Herrljunga. Kollegan åkte från Borås och kan garantera att det gick därifrån!
    OK, jag är överbevisad om att jag har fel! Men jag blev lurad av att tåg 467 saknas i linjetidtabellen 60C! Tåg 462 lyckades jag hitta till slut.

Har för mig att detta fel diskuterats tidigare i PV

Linjetidtabellerna blir tyvärr mindre och mindre pålitliga

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Har du provat något av de ombyggda X2-tågen. Det är faktiskt ändå en hel del som skiljer sig där. Tågen är ju renoverade så väggar, tak och golv som kan kännas slitet på ett vanligt X2-tåg är ju renoverat och givetvis betydligt fräschare på de ombyggda tågen. Dessutom är bagagehyllorna utbytta mot en smäckrare variant, som gör att det känns rymligare vid sittplatsen. Stolarna är också helt nya på de ombyggda X2-tågen. De nya stolarna är faktiskt väldigt sköna att sitta i. Så man bör nog se vanliga X2 och ombyggda X2 som två olika kategorier när det gäller komfort.

Jag har aldrig gillat X55. Bredden nämns. Jag tycker den känns mer som en nackdel på ett fjärrtåg. På ett lokaltåg eller regionaltåg finns det fördelar, men på ett fjärrtåg känns det mer otrivsamt. Fönsterplatser i andra klass håller dessutom ett litet avstånd från fönstret, vilket jag bara tycker är en nackdel. Ljudnivån på X55 är något som jag ogillar på såväl X55 som på vanliga Regina (X50-X54). Acceptabel på ett regionaltåg, men inte på ett fjärrtåg. Bistron gillar jag inte alls, enbart ståplatser i denna. Jag har aldrig suttit bra i stolarna på X55 och då menar jag såväl i första klass som i andra klass.

X55 är ett modifierat Reginatåg, alltså är det ett modifierat regionaltåg. Så jag hoppas en dag att det vid nyleveranser av nya tåg kommer innebära att X55 får mer regional tjänst. Detta lär väl visa sig. Förutom att SJ beställt de nya snabbtågen Delta, så är det ju beställt en större serie nya tåg från CAF. Det återstår då att se hur X55 kommer att förhålla sig statusmässigt i relation till de kommande nya CAF-tågen.
    Nej, tror bara jag har åkt den teknikuppdaterade (men jag kan ha missuppfattat det).

Att Regina är ett regionaltåg spelar ju ingen roll.

Medlem
    mar 2018

Lite ljus i snömörkret!

Två tåg blev det idag. Här har vi 541 som ankom Malmö 6 minuter efter schemat pga några idioter som kastade sten i Stehag som gjorde att det blev en 30-nedsättning.

10462 som jag åkte Herrljunga-Stockholm var 7 min försenat pga att det blev omkört av ett sent MTRX.

Så glädjande nog så var dagens ca 100 mil långa tågresor mindre försenade än den ca 2 mil långa bilåkningen från föräldrarna till Herrljunga som tog en kvart extra pga väglaget!

Heja tåget!

Stadler Kiss är väl också ett lokaltåg, men används som snabbtåg i bla. Serbien, och dessa har väl hyllats en del hos vissa. Håller med Olsson, X55 är ett jättefint snabbtåg! Fräscht, generösa utrymmen, fin inredning och själv gillar jag det där utrymmet vid fönstret.

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Tyvärr har jag aldrig åkt med X55 och därmed är det ganska svårt att göra en bedömning av fordonstypen. Det som i alla fall går att notera är att litterat har primtalsfaktorerna 5 och 11. 5 ingår i klassen med Fermatprimtal medan 11 är det första primtalet som inte kan skrivas i formen 2^n±1 där n∈N.

Däremot X2 den fantastiska egenskapen att litterat är det första primtalet och det enda jämna primtalet. Primtalet 2 är speciellt med många avseenden som till exempel att ett Mersenneprimtal är ett primtal i formen 2^p-1 där p är ett primtal och ett Fermatprimtal är ett primtal i formen 2^(2^n)+1 där n∈N.

Det går även att jämföra fordonen med avseende på antalet vagnar där X55 har 4 som är det andra kvadrattalet och X2 har 7 (inklusive drivenheten) som är det första Mersenneprimtalet och 6 (exklusive drivenhet) som är det första perfekta talet. Med avseende på antalet axlar har X55 16=2^4=4^2 medan X2 har 28 (inklusive drivenhet) som är det andra perfekta talet.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det märks verkligen att X55 är ett regionalbetonat tåg avsett för kortare resor, inte alls bekväma för några längre sträckor.
    Men det är svårt att hitta något bekvämare än X2

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Stadler Kiss är väl också ett lokaltåg, men används som snabbtåg i bla. Serbien, och dessa har väl hyllats en del hos vissa. Håller med Olsson, X55 är ett jättefint snabbtåg! Fräscht, generösa utrymmen, fin inredning och själv gillar jag det där utrymmet vid fönstret.

Stadler Kiss/Dosto i svenskt och serbiskt utförande skiljer sig en hel del. Den svenska versionen är mer gjord för lokala och regional trafik, medan den serbiska versionen är mer gjord som fjärrtåg.

X55 är baserat på Regina, dvs X50-X54. Som regionaltåg fungerar dessa alldeles utmärkt, men X55 har enligt min mening inte tillräckligt många ändringar för att det skulle vara bra som fjärrtåg. Bullernivå, stolar och dålig bistro är bland annat några saker som jag tycker väger tungt och gör att jag inte gillar X55.

Men för att gå till de nya tågen som ska komma: Att Delta kommer vara flaggskeppet hos SJ står helt klart. Dessa kommer absolut ha högre status än såväl X2 som X55. Men vad som blir intressant att se är hur de nya CAF-tågen och X55 kommer att stå mot varandra. CAF-tågen kommer ju givetvis att upplevas som modernare och fräschare än X55. Men vi vet inget om inredningen på dessa ännu.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    mar 2018

Stadler Kiss/Dosto i svenskt och serbiskt utförande skiljer sig en hel del. Den svenska versionen är mer gjord för lokala och regional trafik, medan den serbiska versionen är mer gjord som fjärrtåg.

X55 är baserat på Regina, dvs X50-X54. Som regionaltåg fungerar dessa alldeles utmärkt, men X55 har enligt min mening inte tillräckligt många ändringar för att det skulle vara bra som fjärrtåg. Bullernivå, stolar och dålig bistro är bland annat några saker som jag tycker väger tungt och gör att jag inte gillar X55.

Men för att gå till de nya tågen som ska komma: Att Delta kommer vara flaggskeppet hos SJ står helt klart. Dessa kommer absolut ha högre status än såväl X2 som X55. Men vad som blir intressant att se är hur de nya CAF-tågen och X55 kommer att stå mot varandra. CAF-tågen kommer ju givetvis att upplevas som modernare och fräschare än X55. Men vi vet inget om inredningen på dessa ännu.
    Jag fattar verkligen inte vad det skulle spela för roll att Regina också används som regionaltåg. Det är som att säga att Volvo V90 bara passar stadstrafik för att den också används som taxibil.

Det som spelar roll är inredningen.

Det skakar och brötar ju mer i ett X2000 än i ett X55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag håller med till fullo! Bredare ger förstås mer utrymme till resenärerna men även gångegenskaperna upplever jag bättre för X55 än X2 som är mer skakig. Det hände kanske något när de tidigare klonkande dämparna byttes i X55 för gången är nu riktigt behaglig i min mening.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Jag håller med till fullo! Bredare ger förstås mer utrymme till resenärerna men även gångegenskaperna upplever jag bättre för X55 än X2 som är mer skakig. Det hände kanske något när de tidigare klonkande dämparna byttes i X55 för gången är nu riktigt behaglig i min mening.
    Ett tillägg: Toaletterna med gången i mitten som i smalare X2 (på grund av korglutningen) är obekvämt trånga och jag hoppas det byggs om i samband med uppgraderingen. Inte minst för de som ska städa dessa miniatyrutrymmen. I jämförelse är toaletterna i X55 rymliga; även när de är parvisa mitt för gången. OBS! Mina subjektiva åsikter förstås.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag fattar verkligen inte vad det skulle spela för roll att Regina också används som regionaltåg. Det är som att säga att Volvo V90 bara passar stadstrafik för att den också används som taxibil.

Har nog bara åkt 3000-tåget två-tre gånger (Stockholm-Sundsvall tor och möjligen Oslo-Stockholm) men tyckte att det var ett jättefint tåg. Generöst utrymme som nämnts. Trevligare upplevelse än 2000.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett tillägg: Toaletterna med gången i mitten som i smalare X2 (på grund av korglutningen) är obekvämt trånga och jag hoppas det byggs om i samband med uppgraderingen. Inte minst för de som ska städa dessa miniatyrutrymmen. I jämförelse är toaletterna i X55 rymliga; även när de är parvisa mitt för gången. OBS! Mina subjektiva åsikter förstås.
    Så var väl förhoppningen om att toaletterna och de trånga vestibulerna med de tunga mellandörrarna skulle byggas om. Av detta blev det väl bara bättre? öppningsmekanik på skjutdörrarna och annat lås på toalettdörrarna?

Medlem
    mar 2018

Jag håller helt med kring toaletterna. Att ha breda tåg är inget egenvärde, men en tydlig fördel är ju hur mycket bättre och större de är på X55 än på X2. X2 känns mer som en liten duschkabin, fördelen är ju att den är så lite så gungar det till så välter man inte utan slår i väggarna..

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sveriges bästa snabbtåg inväntar avgång mot svensk textilstad!

Precis så. Jag kan tycka att sätena i X55 är lite hårda och väl bakåtlutade, men det har ju verkligen ingenting med tågets grundkonstruktion att göra. Inredningen är hundra procent specad som fjärrtåg, och generellt är det ett väldigt bra sådant. Dessutom såldes Reginan redan från början in med en InterCity-variant som inte blev verklighet förrän X55 kom. Det är bara inskränkta tågmuppar som gnäller över och ser ett problem i att tåget också finns i regionalutförande.
    Jag saknar X2ans korglutning på ostkustbanans kurviga spår, men generellt trivs jag bra på X55 (som jag som boende i Hudiksvall och arbetspendlande åker varje vecka). Dessutom är X2000 väldigt slitna och nedgångna vid det här laget. Bland annat är det extremt irriterande att dörrarna inne i tåget ofta är satta ur spel och står vidöppna mot övergången till nästa vagn, för att inte tala om de slitna sätena, borden och läslamporna som ofta inte fungerar. Upprustningen är mycket efterlängtad.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •