Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 2]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    975

    Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 2]

    Del 1



    2018_04_29_31351 by Magnus Backman, on Flickr

    Dag 2, dags att ta igen gårdagens debackel med att inte få åka efter en tysk 01:a. Men innan vi lämnar stationen i Trier ger sig detta korta tåget draget av en BR 103 stationen. Vädret var inte det bästa med rejäla åskskurar.


    2018_04_29_31372pv by Magnus Backman, on Flickr

    Strax efter utfarten från Trier sprack dock molnen upp och solen tittade fram. Rejält med rök från ångloket.


    2018_04_29_31412pv by Magnus Backman, on Flickr

    Efter uppehållet i Saarburg drar tåget igång med en rejäl rökplym. Personerna som skymtar uppe på bron kommer bli tämligen välrökta


    2018_04_29_31435pv by Magnus Backman, on Flickr

    Det är förstås gott om fotografer längs linjen men som jag skrev i förra avsnittet är disciplinen rejält tveksam när det gäller att välja fotoposition. Ni kan ju fundera på vad som hade hänt om vi mött ett tåg i kurvan med mannen som står på staketet...


    2018_04_29_31489pv by Magnus Backman, on Flickr

    Återresan till trier skedde med en betydligt modernare tingest.


    2018_04_29_31529pv by Magnus Backman, on Flickr

    Efter lite klättrande upp genom en vinodling fick vi god utsikt över järnvägen lagom till ett av tågen kom på sin tillbaka väg till Trier från Saarbrücken. Tyvärr kom det en rejäl regnskur samtidigt som tåget så vilden blev ganska dassig.


    2018_04_29_31602pv by Magnus Backman, on Flickr

    Efter omgruppering till Taben var det bara att vänta på nästa norrgående ångtåg. I väntan på att det skulle komma kunde vi studera den ordinera trafiken mellan Saarbrücken och Trier. Regional Bahn körs med motorvagnar av typen BR 425.


    2018_04_29_31669pv by Magnus Backman, on Flickr

    Efter en bra stund kom så ångtåget nere i dalgången.


    2018_04_29_31681pv by Magnus Backman, on Flickr

    När man klättrat upp på motsatta bergsidan för att fotografera får man lätt en modelljärnvägskänsla den blir inte mindre av att tågen är sammansatta med vagnar ur barndomens Märklinkataloger.


    2018_04_29_31724pv by Magnus Backman, on Flickr

    Efter Taben lämnade vi Dampfspektakel och satta kurs mot Frankrike. Bilen lämnades i Offenburg och sedan tog vi oss till stationen för att invänta tåget mot Strasbourg. Egentligen hade vi tänkt åka från Saarbrücken in i Frankrike men fransmännen hade strejkdag så de planerna fick ändras. Vad fransmännen strejkar för? jo att även nyanställda vid järnvägen ska ha rätt att gå i pension vid 52 och mycket annat..... Genom att åka in via Offenburg försäkrade vi oss om att komma fram även om trafikledningspersonalen skulle gå i strejk eftersom spårvägen i Strasbourg nyligen byggs ut till den tyska sidan av Rhen till Kehl.


    2018_04_29_31748pv by Magnus Backman, on Flickr

    Tåget till Strasbourg utgjordes av 3 st ihopkopplade regioshuttel. Från början var vi lit eundrande över det "långa" tåget men i Appenweierblev det fullsatt fram till gränsen i Kehl.


  2. #2

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 2]

    Tack, Magnus! Saar-dalen är alltid intressant.

    Tillkopplades en tredje Regioshuttle? Jag ser endast två. Det som syns har för övrigt färgsättningen som kommer att bli standard vid upphandlingar som ansvaras av delstaten Baden-Württemberg. Märket är bwegt, en blandning av delstatens förkortning BW och det tyska ordet bewegt (att röra sig).

    Mvh Sören


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    975

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 2]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack, Magnus! Saar-dalen är alltid intressant.

    Tillkopplades en tredje Regioshuttle? Jag ser endast två. Det som syns har för övrigt färgsättningen som kommer att bli standard vid upphandlingar som ansvaras av delstaten Baden-Württemberg. Märket är bwegt, en blandning av delstatens förkortning BW och det tyska ordet bewegt (att röra sig).

    Mvh Sören
    Ja den sista regioshutteln kom strax efter och kopplade på längst fram.

    /Magnus


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 311

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 2]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Tåget till Strasbourg utgjordes av 3 st ihopkopplade regioshuttel. Från början var vi lit undrande över det "långa" tåget men i Appenweierblev det fullsatt fram till gränsen i Kehl.
    Jag åkte också för 6 år sedan från Offenburg till Strasbourg (anslutning mellan nattåget från Köpenhamn och TGV till Bordeaux) och det var helt fullproppat och jag tror att att det var just i Appenweier det blev fullt. Vi hade fått bra sittplatser, delvis för att vi var där i tid. Så, tydligen vill tyskarna göra dagsutflykter.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •