Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dagens bildfiasko

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Dagens bildfiasko

Jag brukar visserligen oftast hålla mina misslyckanden för mig själv, med detta kan jag inte undanhålla er. Precis när jag stiger av S-banetåget på spår 16 på Berlin Hbf idag rullar detta tåg in på spår 11, dvs så långt bort som möjligt. Hector Rails Taurus-lok med Flixtrains tåg från Stuttgart. Nej, jag hann inte över, i synnerhet som den närmaste nedgången från min plattform var avspärrad. Muttrade och svor för mig själv, givetvis till ingen nytta...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Dagens bildfiasko

Körde dom inte tillbaka senare samma dag eller dagen efter(eftersom bilden tillsynes är tagen i Berlin)?/Ulf

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag brukar visserligen oftast hålla mina misslyckanden för mig själv, med detta kan jag inte undanhålla er. Precis när jag stiger av S-banetåget på spår 16 på Berlin Hbf idag rullar detta tåg in på spår 11, dvs så långt bort som möjligt. Hector Rails Taurus-lok med Flixtrains tåg från Stuttgart. Nej, jag hann inte över, i synnerhet som den närmaste nedgången från min plattform var avspärrad. Muttrade och svor för mig själv, givetvis till ingen nytta...
    (bild som jag inte tar med i citatet)
    Jag förstår att det inte är en sådan bild som du helst hade önskat ta. Men jag tycker att du utifrån utgångsförutsättningarna har lyckats ta en mycket bra bild!

Du klagar på (mellan)hög nivå, Jan - bortsett från att loket har kört in i stolpen blev fotot ganska bra.
    Normalt skulle väl ett annat lok gå, med Flixtrain-påskrift vid sidan. Eller (jag vet det själv inte) har loket den endast på den ena och fortfarande Hector på den andra sidan? I alla fall tackade Hector Rail nej till ett grönt lok som det går mellan Hamburg och Köln.

Robert
    Ej längre aktiv

En mycket bättre bild än den normala missionärsställningen för tågfotografer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker att det blev en trevlig bild!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Först en mer allmän bildkommentar; bilden är ju riktigt OK som en miljöbild från Berlin Hbf enligt min uppfattning! Tummen upp alltså! Som en artbild av det enskilda Taurus-loket kanske man däremot kunde ha önskat mer. Men vi behöver allt fler miljöbilder rent allmänt sett från järnvägens underbara värld så ditt 'misslyckande' är nog inte så tokigt trots allt! 😊

Sedan en följdfråga om vad för optik du hade på kameran? Jag antar att du har en bra zoomoptik på din Canon 5D III. Men vilken? Och om du nu ville visa HectorRail-loket i närbild kan man väl göra en delförstoring i ett bildprogram som Photoshop om du inte hann byta optik och/eller ta dig till rätt plattform?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Sedan en följdfråga om vad för optik du hade på kameran? Jag antar att du har en bra zoomoptik på din Canon 5D III. Men vilken? Och om du nu ville visa HectorRail-loket i närbild kan man väl göra en delförstoring i ett bildprogram som Photoshop om du inte hann byta optik och/eller ta dig till rätt plattform?
    Har du inte kollat Exif-infon? Bilden tagen med en 18-150 på en Canon M5 - den enda fotoutrustning jag har med mig på denna resa...

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Har du inte kollat Exif-infon? Bilden tagen med en 18-150 på en Canon M5 - den enda fotoutrustning jag har med mig på denna resa...
    Jodå, det var det första jag gjorde nyfiken som jag är. Men med min Exif-läsare i laptopen så fick jag endast följande neutrala meddelande:

Unable to extract some or all of the EXIF data, which may have been removed from the image file.

Så eftersom jag inte kunde läsa aktuell bildinfo så tog jag mig friheten att först och främst - som du säkert såg - berömma din 'misslyckade' bild men även ställa följdfrågorna. Gåtan är alltså därför varför Exif-infon saknas just den här gången?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag tycker bilden är bra. Tågbilder bör tas från lite avstånd för att få med tåget. Tar man från samma plattform måste man ta längs tåget och detta blev nog bättre. De bästa tågbilderna tas från en höjd ett stycke från banan ute längs linjen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jodå, det var det första jag gjorde nyfiken som jag är. Men med min Exif-läsare i laptopen så fick jag endast följande neutrala meddelande:

Unable to extract some or all of the EXIF data, which may have been removed from the image file.

Så eftersom jag inte kunde läsa aktuell bildinfo så tog jag mig friheten att först och främst - som du säkert såg - berömma din 'misslyckade' bild men även ställa följdfrågorna. Gåtan är alltså därför varför Exif-infon saknas just den här gången?

Jag får ut följande med FxIF tillägg till SeaMonkey:

Kameramärke: Canon
    Kameramodell: Canon EOS M5
    Bilddatum: 2018-05-19 13:03:40 UTC
    Brännvidd: 18.0 mm
    Bländare: ƒ/3.5
    Exponeringstid: 0.0020 s (1/500)
    ISO: 100
    Exponeringskompensation: ingen
    Ljusmätning: matris
    Exponering: bländarautomatik (halvautomatisk)
    Vitbalans: automatisk
    Blixt använd: nej (tvingad)
    Orientering: normal
    Färgmodell: sRGB
    GPS-position: undefined, undefined
    Fotograf: jan lindahl
    Upphovsrätt: jan lindahl

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg

Ja, det var väl så rätt det kunde bli

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg

OK.
    Jag har samma problem som Arne (tror jag), jag hade ett bra Exif-program som slutade uppdateras, så nu har jag lagt in något som heter Exif Viewer, men den är inte lika snygg, och framförallt: Den visar ingen information för den här bilden.

Har någon något bra tips på ett bättre program? Plug-inen skall alltså passa Firefox, under Windows 11.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja, det var väl så rätt det kunde bli
    Det är trots allt lite underligt att jag med samma Exif-läsare, som alltså inte kunde läsa all bildinfo från Berlin Hbf med Taurus-loket, kan få ut all info från exempelvis Dagens bild på Jan Lindahls hemsida idag. Bilden av de två bröderna i samtal bakom dörren med frostat glas och den japanska röda lanternan går alldeles utmärkt att läsa Exif-datan från!

Så kan någon möjligen försöka sig på en kvalificerad digitalanalys varför Jan Kardell kan läsa bildinfon från plattformsbilden med Taurus-loket från HectorRail men inte jag? Men samtidigt så kan jag alltså utan besvär läsa Exif-datan till kvällens bild från Jan Lindahls hemsida tagen med samma Canon M5 och 18-150 mm objektiv.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK.
    Jag har samma problem som Arne (tror jag), jag hade ett bra Exif-program som slutade uppdateras, så nu har jag lagt in något som heter Exif Viewer, men den är inte lika snygg, och framförallt: Den visar ingen information för den här bilden.

Har någon något bra tips på ett bättre program? Plug-inen skall alltså passa Firefox, under Windows 11.
    Du menar kanske Windows 10?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du menar kanske Windows 10?
    Självklart skulle det vara 10, jag hade lite bråttom iväg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •