Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DN löser järnvägens trafikproblem

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

DN löser järnvägens trafikproblem

De senaste dagarnas uppmärksammade tågstopp i olika delar av Sverige har fått DN att definitivt tröttna. Något måste göras och när ingen annan gör det, så får det bli tidningen själv som berättar hur problemen ska lösas. Det gör man i dagens huvudledare under rubriken:

S är bättre på att gnälla än att fixa tågen

Tidningen väljer alltså att först ange vems som är felet och inleder sedan med ett par praktexempel från i torsdags (signaler i Hyllie) och onsdags (riven kontaktledning i Upplands Väsby). Numera måste man i förväg planera vilken utrustning man ska ha med sig då man åker tåg, menar DN. Hur mycket extra vatten? Vågar man åka om man är höggravid?, undrar tidningen.

Svåra konsekvenser för drabbade resenärer beskrivs sedan från Hyllie och Upplands Väsby. Några dagar tidigare inträffade som bekant elfelet i Norrköping med kommentaren: "Tusentals strandsatta möttes av SJ:s vädjan: Ha tålamod." Av utrymmesskäl (?) nämndes inte att de värst utsatta i Hyllie satt i Öresundståget och i Upplands Väsby i ett AEX-tåg.

DN påminner om att i valrörelsen 2014 hette det från socialdemokratiskt håll, "Använd din röst för tåg som går i tid!". och påpekar att "Stefan Löfvens patentlösning har varit att dels höja anslagen, dels försöka 'förstatliga' underhållet." Några påvisbara resultat av dessa åtgärder har inte kunnat konstateras enligt tidningen och förklarar att detta beror på att TrV "inte förstått vad som behöver göras". I stället för att verket "borde ha järnkoll på varje mutter" har underentreprenörer "fått betalt för att fixa något annat. Skötselanvisningen har helt enkelt inte stämt med verkligheten."

Efter att på detta sätt ha pekat ut de värsta syndabockarna kommer DN fram till en överraskande lösning med utropet "Staten behöver ha ett fast grepp om tåginfrastrukturen", men då får det inte vara med hjälp av "den rödgröna regeringens tendens till monopoltänkande", och antagligen inte heller av TrV, utan då gäller i stället att "Nya IT-lösningar och intelligenta kameror borde kunna underlätta skötseln."

Tack DN. Det var ett ord i rättan tid.

(Tyvärr vet jag inte hur man spränger in en länk i texten och heller inte om just denna är läsbar för andra än prenumeranter, men ledaren hittar man här: https://www.dn.se/ledare/s-ar-battre...ixa-tagkaoset/)

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: DN löser järnvägens trafikproblem

En kommentar bara. Det var en fordonskada som gjorde att ett Öresundståg stannade i Hyllie, inget signalfel. Sen var ett annat tågsätt påväg och höll på att multa med det skadade för att rulla in det till perrongen. Detta fick avbrytas pga spontanevakueringen(som är fel och farligt, men efter att ha sett bilder hur det såg ut inne i tåget förstår jag dom).

Det stora problemet där var att det var alldelse för mycket folk på tåget och att inte informationsutrustningen fungerade.

Hur som helst är det fruktansvärt att det har varit så pass mycket problem senaste tiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kritik ska förstås riktas mot rätt bolag eller myndighet. Men det som kommit fram senaste tiden är ju tyvärr att alla skyller på varandra -- möjligen med rätta, om beslutsvägarna inte är klarlagda.

Jag tror inte att någon passagerare "spontanevakuerar" utan skäl. Så om tågpersonalen kan hålla passagerarna med trovärdig och sann information om läget, vad som görs och att felet kommer att avhjälpas och när detta ska ske, så är risken för spontanevakuering nog inte så stor. Men det fordrar förstås att trafikledningen kan förse personalen ombord med denna information och att resurser finns att avhjälpa fel inom kortare tid.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    En kommentar bara. Det var en fordonskada som gjorde att ett Öresundståg stannade i Hyllie, inget signalfel. Sen var ett annat tågsätt påväg och höll på att multa med det skadade för att rulla in det till perrongen. Detta fick avbrytas pga spontanevakueringen(som är fel och farligt, men efter att ha sett bilder hur det såg ut inne i tåget förstår jag dom).

Det stora problemet där var att det var alldelse för mycket folk på tåget och att inte informationsutrustningen fungerade.

Hur som helst är det fruktansvärt att det har varit så pass mycket problem senaste tiden.
    Enligt en artikel om Hyllie-händelsen skedde spontanevakueringen medan ett lok var på väg, inte medan det höll på att koppla.
    Hur som helst visste inte passagerarna att en lösning var nära i tiden, så de spontanevakuerade eftersom det trodde det kunde ta helt okänd tid. (och det var ca 1 km till stationen).
    Informationen behöver bli bättre.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-19 klockan 07:30:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    De senaste dagarnas uppmärksammade tågstopp i olika delar av Sverige har fått DN att definitivt tröttna. Något måste göras och när ingen annan gör det, så får det bli tidningen själv som berättar hur problemen ska lösas. Det gör man i dagens huvudledare under rubriken:

S är bättre på att gnälla än att fixa tågen

Tidningen väljer alltså att först ange vems som är felet och inleder sedan med ett par praktexempel från i torsdags (signaler i Hyllie) och onsdags (riven kontaktledning i Upplands Väsby). Numera måste man i förväg planera vilken utrustning man ska ha med sig då man åker tåg, menar DN. Hur mycket extra vatten? Vågar man åka om man är höggravid?, undrar tidningen.

Svåra konsekvenser för drabbade resenärer beskrivs sedan från Hyllie och Upplands Väsby. Några dagar tidigare inträffade som bekant elfelet i Norrköping med kommentaren: "Tusentals strandsatta möttes av SJ:s vädjan: Ha tålamod." Av utrymmesskäl (?) nämndes inte att de värst utsatta i Hyllie satt i Öresundståget och i Upplands Väsby i ett AEX-tåg.

DN påminner om att i valrörelsen 2014 hette det från socialdemokratiskt håll, "Använd din röst för tåg som går i tid!". och påpekar att "Stefan Löfvens patentlösning har varit att dels höja anslagen, dels försöka 'förstatliga' underhållet." Några påvisbara resultat av dessa åtgärder har inte kunnat konstateras enligt tidningen och förklarar att detta beror på att TrV "inte förstått vad som behöver göras". I stället för att verket "borde ha järnkoll på varje mutter" har underentreprenörer "fått betalt för att fixa något annat. Skötselanvisningen har helt enkelt inte stämt med verkligheten."

Efter att på detta sätt ha pekat ut de värsta syndabockarna kommer DN fram till en överraskande lösning med utropet "Staten behöver ha ett fast grepp om tåginfrastrukturen", men då får det inte vara med hjälp av "den rödgröna regeringens tendens till monopoltänkande", och antagligen inte heller av TrV, utan då gäller i stället att "Nya IT-lösningar och intelligenta kameror borde kunna underlätta skötseln."

Tack DN. Det var ett ord i rättan tid.

(Tyvärr vet jag inte hur man spränger in en länk i texten och heller inte om just denna är läsbar för andra än prenumeranter, men ledaren hittar man här: https://www.dn.se/ledare/s-ar-battre...ixa-tagkaoset/)
    Det är lät att tycka att saker skulle gå snabbare och döma ut patentlösningen men ur mitt perspektiv är den påväg att ge en förbättring jämfört med hur det var tidigare. 2014-2016 kändes det nästan som om den huvudsakliga sysselsättningen för de som arbetade med planering av spårbyten på Trafikverket var att upprätta listor på vilka sträckor som skulle få hastighetsnedsättning. För varje gång listan uppdaterades blev nedsättningarna fler och andelen bandelar som efter några år hamnade på 40 km/h blev oroväckande många. De höjda anslagsnivåerna gör nu att listan istället innehåller årtal för när hastighetsnedsättningarna försvinner. Det finns till och med pengar för att byta ut en hel del skarvspår som de senaste veckorna varit drabbade av solkurvor med start runt 2020.

Leveransuppföljarna har tillkommit efter den utredning av järnvägens organisation som S var med och tvingade fram mot dåvarande regeringens vilja, nu verkar alla partier vara överens om att det är en god idé att följa upp vad entreprenörerna gör. Men dessa har ju knappt hunnit starta sitt arbete och det finns ännu färre kontrakt som är utformade med tanken att det ska finnas en leveransuppföljare ännu eftersom kontrakten löper på 5-8 år. Att bedriva BAS-underhåll i egen regi är inte någon ovanlig driftsform om man ser till andra järnvägar ute i Europa. Många av dem anses dessutom fungera bättre än järnvägen i Sverige. Nu var det i Januari som ministern gav Trafikverket uppdraget att förvänta sig någon som helst effekt i maj är inte lite naivt

Kontaktledningsbytena på stambanorna rullar på men ska det gå att bedriva någon slags trafik går det inte att ha hur många arbeten som helst ute samtidigt. en utan anslagshöjningar hade inte andelen arbeten ute i spåret varit det som utgjorde ett hinder för en snabbare utbytestakt.

Att döma ut patentlösningarna visar mest på att kunskapen om ledtiderna och hur lång tid det tar för att åtgärderna ska få effekt är bristfällig.

Sedan säger jag inte att Trafikverket inte har problem, ett typexempel på trafikverkets problem är den gånga veckan. Efter att ha haft för tok för långa ledtider för att säkerställa att evakuering kan ske på ett säkert sätt under veckans inledning avslutades veckan med en rejäl spontanevakuering. Jag har full förståelses för att passagerarna spontanevakuerade i Hyllie eftersom deras förväntan rimligen inte kunde vara något annat än att det skulle ta runt 4 timmar innan TRV hade grejat det hela. Där med har oförmågan att säkerställa evakuering på ett säkert sätt inom rimlig tid starkt bidragit till att evakuering istället sker utan att det är säkerställt.
    Av denna anledning var uppdraget från politiken att trafikverket skulle se över evakueringsrutinerna väldigt bra, nu gäller det bara att politiken också följer upp att förslagen genomförs. Politiken skulle göra stor nytta om fler sådan uppdrag ålades Trafikverket. På samma tema hade det varit bra med ett uppdrag om att snabbare kunna omleda tåg...

När det gäller nya IT-lösningar är på gång men som så mycket annat tar det tid med de enorma datamängder som ska hanteras. Kameror används också redan i underhållet sedan ett antal år tillbaka.

/Magnus

Medlem
    mar 2018

Magnus Backmans sätt att vederlägga mina sarkasmer mot Dagens Nyheter bekräftar de varningar som gång på gång framförs här i PV. Ironi går inte hem i Postvagnen.

Samtidigt är jag glad över att mitt inlägg har bidragit till att vi tack vare Magnus Backman på ett sakligt sätt kunnat få mer fakta i målet. På punkt efter punkt påvisar Magnus Backman felen i Dagens Nyheters ledare. I själva verket gör han tydligt att de insatser som initierats av politikerna och delvis genomförts av TrV under de senaste åren innebär påtagliga förbättringar. Mycket tyder därtill på att vi kan förvänta oss ännu tydligare resultat framöver. Alltså stick i stäv mot vad DN vill få oss att tro.

Att Backman samtidigt kan korrigera min felaktiga minnesbild om orsaken till tågstoppet i Hyllie gör inte saken sämre.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-05-19 klockan 11:11:00. Anledning: Felstavat namn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DN fick inte med resultatet av rivningen norr om Göteborg i måndags och dess påverkningar på tisdagen.
    Är den Stockholmsfixerad eller ?

Kontaktledningsbytena på stambanorna rullar på men ska det gå att bedriva någon slags trafik går det inte att ha hur många arbeten som helst ute samtidigt. en utan anslagshöjningar hade inte andelen arbeten ute i spåret varit det som utgjorde ett hinder för en snabbare utbytestakt.
    Ett förslag till lösning för att låta fler arbeten pågå dagtid längs med stambanorna är neddragning och kraftiga körtidsförlängningar.
    Då kommer troligtvis SJ och MTR skrika högt för att de anser sig få en betydlig konkurrensförsämring jämfört med flyget.
    Så vems trafik ska man dra ner på ?

OCH KOM IHÅG att exv de vägar som Västtrafiks ersättningstrafik måste ta för att täcka in stambanan INTE är några fina och raka vägar typ E4:an. Jag märkte på mig själv efteråt att måndagens bussresa från Göteborg till Falköping var betydligt mer tröttande än tågresan (en lite trängre turistbuss typ som är FULL och måste köra Vårgårda-Herrljunga-Falköping.)

Normalt sett är jag piggare vid framkomst om jag kör egen bil samma sträcka.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Magnus Backmans sätt att vederlägga mina sarkasmer mot Dagens Nyheter bekräftar de varningar som gång på gång framförs här i PV. Ironi går inte hem i Postvagnen.
    - - -
    Jag uppfattade Magnus Backmans inlägg som riktat mot DN:s resonemang snarare än mot dina förvisso ironiska formuleringar.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    DN fick inte med resultatet av rivningen norr om Göteborg i måndags och dess påverkningar på tisdagen.
    Är den Stockholmsfixerad eller ?
    Lugn stefan skoglund, DN glömde inte Göteborg - "En snabb blick på rälsens status i övriga landet visar också att ett svåråtgärdat spårfel i Mölndal vållade mindre kaos i västra Sverige", fick man också med. Rätt ska vara rätt.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Lugn stefan skoglund, DN glömde inte Göteborg - "En snabb blick på rälsens status i övriga landet visar också att ett svåråtgärdat spårfel i Mölndal vållade mindre kaos i västra Sverige", fick man också med. Rätt ska vara rätt.
    Det är alltså spårfel som medför enkelspårsdrift förbi Mölndals Nedre. Det leder till förseningar på i värsta fall cirka 10 minuter. Att kalla det ta för "mindre kaos" som DN:s skribent gör tycker jag är milt sagt överdrivet. Undrar vad skribenten då skulle kallat händelserna runt Alingsås om dessa berörts i ledaren.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Hm, det sägs att de i Mölndal är mycket noga med att Mölndal och Göteborg inte är samma sak.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var inte spårfelet i Mölndal som jag tänke på , det var effekten av måndagens trådrivning...
    En liknande rivning i upplands väsby var med...

Och ja jag sitter och summerar mot västtrafik veckans förseningar... elefanten är måndagen.

Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-05-19 klockan 14:39:21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag uppfattade Magnus Backmans inlägg som riktat mot DN:s resonemang snarare än mot dina förvisso ironiska formuleringar.
    Det är bara att erkänna att jag inte uppfattade sarkasmen, sedan har du rätt i att jag mer är ute efter att kommentera DN:s i mitt tycke inte särskilt bra ledare än Hasse. Att jag har citerat Hasse får skyllas på att jag fortfarande inte är helt hemma i det nya forumet där det verkar vara bra att citera för att visa vems inlägg man svara på men nu var det ju Hasse som startat tråden så det var väll egentligen onödigt men men. Hasse verkar inte ha tagit illa upp av klavertrampet i alla fall.

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •