Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kranvagn till Ängelholm

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2

    Kranvagn till Ängelholm

    Under ett ofrivilligt byte mellan ersättningsbuss och Öresundståg i Ängelholm (i stället för X3000 Helsingborg-Göteborg) fick jag se den här transporten anlända.



    Här har vi dragkraften. Mera rangering vidtog sedan med hjälp av en T43 som jag inte hann identifiera, då det blivit avgångsdags norröver.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Kranvagnen står inne på Trafikverksskolans område, alldeles norr om C-huset just nu. Den har en ångpanna. En låda med lite kol att elda med finns också.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 234

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Museet i Ängelholm firar jubileum 2-3 juni,så då kanske den kommer att vara påeldad?/Ulf


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Är denna driftsduglig och hur är det med den före detta Göteborgskranen som BJs har/hade? Har inte sett till den på länge!


  5. #5
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Museet i Ängelholm firar jubileum 2-3 juni,så då kanske den kommer att vara påeldad?/Ulf
    Även om kranvagnen är märkt 'Ånge' så undrar jag lite nyfiket varför man inte har en oljedriven dieselmotor som kraftkälla i den här mackapären?! Är det alltid så att det är ångdrivna kranvagnar även i andra länder som Tyskland med flera?

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 820

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Även om kranvagnen är märkt 'Ånge' så undrar jag lite nyfiket varför man inte har en oljedriven dieselmotor som kraftkälla i den här mackapären?! Är det alltid så att det är ångdrivna kranvagnar även i andra länder som Tyskland med flera?
    Nej mer moderna kranvagnar har dieselektriskt maskineri. Men att bygga om äldre vagnar från ångdrift var knappast lönsamt eftetsom de mest stod i reserv och bara användes någon enstaka gång. DDR med Kirowverken hade en gång i tiden en stark ställning på marknaden för sådana vagnar och leverade flera till SJ .


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    DDR med Kirowverken hade en gång i tiden en stark ställning på marknaden för sådana vagnar och leverade flera till SJ .
    Ja, men just denna vagn är byggd i England 1948.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Gick nyss förbi muséet, och fick bekräftat att kranvagnen kommer att vara påeldad till jubileet den 2-3 juni.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 747

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Ja, men just denna vagn är byggd i England 1948.
    Tyska firmor kunde antagligen inte ta emot beställningar när SJ Cowankranarna beställdes. Valutareformen var 1948 och först 1949 såg jag t ex den första folkvagnen. Tidigare, på 1930-talet, hade SJ köpt en kran från Ardelt.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 820

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Tyska firmor kunde antagligen inte ta emot beställningar när SJ Cowankranarna beställdes. Valutareformen var 1948 och först 1949 såg jag t ex den första folkvagnen. Tidigare, på 1930-talet, hade SJ köpt en kran från Ardelt.
    Lite uppgifter från den nu uråldriga tjänstevagnsboken: SJ köpte 1948 två ångdrivna kranar från Cowan, Carlisle, de kompletterades 1956 med två ångdrivna från Krupp-Ardelt Gmbh . 1970 fick man då den första med dieselektriskt maskineri från Kirowverken i Leipzig , ytterligare tre kranvagnar från samma tillverkare kom sedan för att ersätta de äldre ångdrivna. Det är väl en av få tillfällen där DDR haft något som liknade en specialiserad kvaliteysprodukt att erbjuda. Det blev stora artiklar i SJ-nytt när de här vagnarna från Leipzig levererades.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    491

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Kirow Ardelt är leverantören av dagens järnvägsgående kranar (bland annat.)

    Om de dieselelektriska kranarna från 1970 var gjorda i Eberswalde eller Leipzig, ångditon byggdes i Eberswalde.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Är denna driftsduglig och hur är det med den före detta Göteborgskranen som BJs har/hade? Har inte sett till den på länge!
    Ja, Ångekranen är driftduglig. Såg den genomföra ett lyft i lördags. Trevlig maskin. Gillar att den är så tyst. Hörs ingenting när den "går på tomgång".


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    107

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Ja, Ångekranen är driftduglig. Såg den genomföra ett lyft i lördags. Trevlig maskin. Gillar att den är så tyst. Hörs ingenting när den "går på tomgång".
    Film som visar ångkranen i drift.




    Se tid 7:41

    Senast redigerat av Humbla den 2018-06-04 klockan 08:22:11.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Ska visst vara en stående panna där det på bara någon timme går att få upp trycket.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Kranvagn till Ängelholm

    Enligt S Nylén (avliden sedan några år), som då var chef på lokstationen i Nässjö så skulle det, som svar på min fråga, ta ca 2 tim att få drifttryck i ångpannan på Nässjö:s ångkran som var av samma typ som Ånge-kranen. Tyvärr kommer jag nu inte ihåg om det var med vatten i pannan eller inte. Men jag tror att det var med vatten. På vintern med frostrisk var pannan och vattentank tömda på vatten.
    Gällde det utryckning till en olycka så började man påeldningen redan under resan och kunde då oftast sätta kranen i drift när man nått olycksplatsen.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 747

    Sv: Kranvagn till Ängelholm - Utan vatten inget ångtryck!!

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Tyvärr kommer jag nu inte ihåg om det var med vatten i pannan eller inte. Men jag tror att det var med vatten.
    Utan vatten inget ångtryck!! Avrådes från eldning i tom panna.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Kranvagn till Ängelholm - Utan vatten inget ångtryck!!

    Självfallet vet jag att man måste ha vatten i pannan före påeldning. Det var frågan om de två timmarna var inklusive vattenfyllning i pannan eller om han utgick från att pannan var var vattenfylld som det tog två timmar, vilket jag tror.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •