Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Just nu är det eldningsförbud och hög brandrisk i Hultsfreds kommun. Körs det ångtåg i helgen eller undviker SJK risken och kör diesel istället? För ett antal år sedan kördes en SJK-resa som fick räddningstjänsten att krevera och som gjorde det mycket svårt med lokal ångtågstrafik i många år... en repris ingen önskar.

    / D


  2. #2
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    Just nu är det eldningsförbud och hög brandrisk i Hultsfreds kommun. Körs det ångtåg i helgen eller undviker SJK risken och kör diesel istället? För ett antal år sedan kördes en SJK-resa som fick räddningstjänsten att krevera och som gjorde det mycket svårt med lokal ångtågstrafik i många år... en repris ingen önskar.

    / D
    Tja, det är litet svårt att svara på din fråga. Just nu är man i Kristianstad, imorgon kör man genom Blekinge och upp till Kalmar. På söndag kör man diesellok Kalmar - Hultsfred med avstickare, och som planen ser ut ånglok Hultsfred - Nässjö.

    Således ligger den efterfrågade saken ännu två dygn in i framtiden. Och såväl beställaren SJK som utföraren Nässjö Järnvägsmuseum rättar sig efter de som bestämmer sådana saker, och det är knappast vare sig beställare eller utförare, utan länsstyrelse och räddningstjänst i samråd som beslutar sådana saker.

    Vilken SJK-resa är det du hänvisar till i din sista mening? Det är litet svårt att kommentera om det är så allmänt formulerat eftersom SJK under sin 60-åriga existens genomfört kanske runt ett hundratal resor där ånglok ingått. Så du får gärna bli litet mer konkret.


  3. #3
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    979

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    Just nu är det eldningsförbud och hög brandrisk i Hultsfreds kommun. Körs det ångtåg i helgen eller undviker SJK risken och kör diesel istället? För ett antal år sedan kördes en SJK-resa som fick räddningstjänsten att krevera och som gjorde det mycket svårt med lokal ångtågstrafik i många år... en repris ingen önskar.

    / D
    Planen är i varje fall att Järnvägsmuseet kör ellok litt D istället för ånglok på BKB på lördagen.

    Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-05-18 klockan 20:33:09.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Vilken SJK-resa är det du hänvisar till i din sista mening? Det är litet svårt att kommentera om det är så allmänt formulerat eftersom SJK under sin 60-åriga existens genomfört kanske runt ett hundratal resor där ånglok ingått. Så du får gärna bli litet mer konkret.[/QUOTE]

    Det var visst en öm tå... Det var resan 2001 fritt ur minnet... sedan den var inte museitåg särskilt väl ansedda i Hultsfreds kommun under många år. Sen fungerar det inte riktigt som du skrev angående beslutsgången men det har ju de som har ansvar säkerligen koll på.

    / D


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    206

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Plan B är att endast köra ånglok Ek-N på den sista etappen av Jubileet. Det blir troligtvis Danskdiesel hela vägen Kac-Oh-Hf-Ek där E2 1092 tar över enligt senaste upplysningen. Palle i Vika ångloksförare på E2:an på söndagen. (Räddningstjänsten har gett OK)


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Låter klokt och ansvarsfullt. Svåra beslut att ta och konsekvenserna av ett beslut vet man ju i inte förrän efteråt...

    Lycka till på söndag oavsett dragkraft!

    / D


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg

    Det var resan 2001 fritt ur minnet... sedan den var inte museitåg särskilt väl ansedda i Hultsfreds kommun under många år.

    / D
    Är det sant? Den livsfarliga branden var typ 4 kvm självslocknad gräsbrand i en annan kommun. Orsaken kan vara att en bit valvtegel släppte på ena loket, vilket konstaterades i Vimmerby på nordgång. Det kan ha orsakat att glöd trillat ut då tegelbiten föll på rosten. Dampar, asklådespolning och eldning sköttes minutiöst i övrigt. Om det inte var det så var det också ett mindre problem med överladdning på en vagn i tåget men jag tror personligen inte det var orsaken, det skulle brunnit mer då. Valvproblemet i kombination med en privatpersons rapport om brand ledde till reseledningens beslut om att ställa in och hämta diesellok. Det var mer en driftteknisk än en säkerhetsteknisk åtgärd, men brandrapporten vägde tungt, omfattningen av branden var då ännu inte känd. Men det kan ju tolkas som om man avbröt för att rädda Småland från röde hanen. En röd hane av en fjäder alltså.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    116

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Räddningstjänsten har inte avrådit från att köra men vi har bestämt att enbart köra ånglok på sträckan Eksjö-Nässjö för att inte utmana ödet i onödan

    Peter A, NJ trafikkontor i jour

    Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    71

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    SJK KÖR IDAG med 2 ellok Kristianstad-Karlskrona .tåget ankommer 12,40 till Karlskrona. Inget Ånglok idag stor brandrisk klass 5 .

    Tågsättet återgår t i kväll till Kristianstad.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Är det sant? Den livsfarliga branden var typ 4 kvm självslocknad gräsbrand i en annan kommun. Orsaken kan vara att en bit valvtegel släppte på ena loket, vilket konstaterades i Vimmerby på nordgång. Det kan ha orsakat att glöd trillat ut då tegelbiten föll på rosten. Dampar, asklådespolning och eldning sköttes minutiöst i övrigt. Om det inte var det så var det också ett mindre problem med överladdning på en vagn i tåget men jag tror personligen inte det var orsaken, det skulle brunnit mer då. Valvproblemet i kombination med en privatpersons rapport om brand ledde till reseledningens beslut om att ställa in och hämta diesellok. Det var mer en driftteknisk än en säkerhetsteknisk åtgärd, men brandrapporten vägde tungt, omfattningen av branden var då ännu inte känd. Men det kan ju tolkas som om man avbröt för att rädda Småland från röde hanen. En röd hane av en fjäder alltså.
    Klart det är sant, dåvarande räddningschefen utfärdade i princip ångloksförbud efter detta. Att köra ångtåg var inte populärt därefter och det gjorde det lite besvärligt för andra lokala aktörer. Om sedan räddningstjänsten överreagerade, ja det kan jag inte ha någon synpunkt om. Det var så det blev i alla fall....
    /D


  11. #11
    Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    83

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Det är nog riktigt det som Daniel N beskriver ovan - att räddningstjästen i en del kommuner härikring blev restriktiva efter nämnda brandincident.
    Alla bränder är små i början - faktum är att en enda gnista kan räcka när det är torrt. Hade det tänt på något ställe där ingen hade upptäckt branden, förrän kanske efter en timme eller två när en rökpelare stiger över skogen, hade det kunnat bli en riktig elak brasa.
    Jag tycker personligen att det är bra om museiföreningar tar sitt ansvar och INTE kör med ånglok när det är eldningsförbud utan använder gammeldieslar eller dito ellok. Tänk också på att idag finns inte banvakter som även utförde brandbevakning på sina sträckor som de gjorde på ånglokens tid.
    Bästa vore om ånglok som används i museitrafik skulle vara olje-eldade, inga gnistor från skorsten eller glöd som ramlar ut ur asklådan. Nix brandrisk - nästan.
    / Hannu med hatten


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    Klart det är sant, dåvarande räddningschefen utfärdade i princip ångloksförbud efter detta. Att köra ångtåg var inte populärt därefter och det gjorde det lite besvärligt för andra lokala aktörer. Om sedan räddningstjänsten överreagerade, ja det kan jag inte ha någon synpunkt om. Det var så det blev i alla fall....
    /D
    Vilken pajas, isåfall. Räddningschefen har inte riktigt den sortens mandat, det är bara under pågående räddningsinsats som räddningsledare kan styra och ställa över andras aktiviteter. "Ingrepp i annans rätt" 6 kap 2§ lag 2003:778. Om han har för få brandbilar för att klara ånglokstrafik i Hultsfred kommun så är det hans skyldighet att skaffa flera, eftersom insatsberedskapen ska dimensioneras efter behovet. (3 kap 3§, 8§, 16§) Fixar han inte det ska han be Länsstyrelsen om hjälp. Hur kom det sig att ni ens hamnade i den diskussionen?

    Som jämförelse kan jag beskriva hur Södertörns brandförsvar resonerar - "Ring om det brinner". För helt riktigt är det så att deras uppdrag är att vara rustade om något händer, och ta itu med det om det händer. Inte mer än så.

    (se även MSBFS 2012:5)

    Senast redigerat av Micke Carlsson den 2018-05-19 klockan 23:25:56.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    169

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Vilken pajas, isåfall. Räddningschefen har inte riktigt den sortens mandat, det är bara under pågående räddningsinsats som räddningsledare kan styra och ställa över andras aktiviteter. "Ingrepp i annans rätt" 6 kap 2§ lag 2003:778. Om han har för få brandbilar för att klara ånglokstrafik i Hultsfred kommun så är det hans skyldighet att skaffa flera, eftersom insatsberedskapen ska dimensioneras efter behovet. (3 kap 3§, 8§, 16§) Fixar han inte det ska han be Länsstyrelsen om hjälp. Hur kom det sig att ni ens hamnade i den diskussionen?
    Nåja, jag tror ju inte att det gagnar någon part att hänvisa till paragrafer, ägnade att övergripande styra en verksamhet.

    Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Som jämförelse kan jag beskriva hur Södertörns brandförsvar resonerar - "Ring om det brinner". För helt riktigt är det så att deras uppdrag är att vara rustade om något händer, och ta itu med det om det händer. Inte mer än så.

    (se även MSBFS 2012:5)
    Ja, så enkelt formulerades vår gratisannons i skoltidningen Fiasko på 60-talet: Vid alla slags bränder, ring Huddinge brandkår!


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Nåja, jag tror ju inte att det gagnar någon part att hänvisa till paragrafer, ägnade att övergripande styra en verksamhet.



    Ja, så enkelt formulerades vår gratisannons i skoltidningen Fiasko på 60-talet: Vid alla slags bränder, ring Huddinge brandkår!


    Övergripande vet jag inte, det är en lag som exakt beskriver räddningstjänstens utrymme för att göra "ingrepp i annans rätt" och som beskriver att utgångspunkten för räddningstjänsten planering av sin insatsberedskap ska vara de saker och ting som pågår i samhället, de ska ha koll på detta och rusta sig därefter. Räddningstjänsten kan inte säga bu eller bä om vilken slags verksamhet ett företag får bedriva. De får ge råd om hur verksamheten ska leva upp till vissa krav på den, gäller det skorstenar i hus kan de t o m utdela förelägganden och användningsförbud. Men det gäller inte skorstenar på lok.

    Summa summarum, om någon tänker köra ånglok i Hultsfred regelbundet så ska räddningschefen fundera på om räddningstjänsten har vad som kan behövas för att hantera det. Det är vad lagen om skydd mot olycka säger om kommunens och räddningstjänstens ansvar. Likadant om någon tänker bygga ett kärnkraftverk i Hultsfred, då måste räddningstjänsten tänka till igen. Men de beslutar inte om någon får bygga ett kärnkraftverk i Hultsfred, det regleras på andra sätt, precis som användningen av ånglok står under andra myndigheters tillsyn.


  15. #15
    Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    83

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Hmm ... hörde lite med en kollega som tidigare har varit brandchef i lokala fritidsbrandkåren och är numera brandskyddsansvarig på vår arbetsplats.
    Det är sant att en chef inom räddningstjänsten inte kan stoppa ånglokskörning under eldningsförbud MEN det är verksamhetsutövarens (i detta fall ångloksägarens) ansvar att ha tillräckligt bevakning och tillsyn för att kunna minimera risken för brand.

    Hos oss är det t.ex. strikt regelverk vid "heta arbeten". Detta betyder, att vid exempelvis svetsning, slipning och liknande arbeten där gnistor kan uppstå och arbetet utförs utanför de ordinarie arbetsplatser som är brandklassade, skall det, utöver operatören, finnas en person med utrustning för brandsläckning som utför brandbevakning. Bevakningen skall även fortsätt en god stund efter att själva arbetets slutförande.

    Jag har för mig att detta är lagkrav numera. Jag är inte helt hundra på det men det skulle i sin tur kunna innebära att ånglokskörning kanske klassas som heta arbeten med liknande krav på både brandbevakning, utrustning och efterkontroll (den där efterföljande motortrallan med tillräckligt stor vattentank, lättstartad pump och slangar).

    Jag tror inte heller att det är räddningstjänsten ansvar att i förväg skaffa extra utrustning för att hantera eventuella brand orsakade av ånglokskörning. Ansvaret för brandskyddet ligger nog hos trafikutövaren i det fallet.

    / Hannu med hatten


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Funderingar under hatten Visa inlägg
    Hmm ... hörde lite med en kollega som tidigare har varit brandchef i lokala fritidsbrandkåren och är numera brandskyddsansvarig på vår arbetsplats.
    Det är sant att en chef inom räddningstjänsten inte kan stoppa ånglokskörning under eldningsförbud MEN det är verksamhetsutövarens (i detta fall ångloksägarens) ansvar att ha tillräckligt bevakning och tillsyn för att kunna minimera risken för brand.



    Jag tror inte heller att det är räddningstjänsten ansvar att i förväg skaffa extra utrustning för att hantera eventuella brand orsakade av ånglokskörning. Ansvaret för brandskyddet ligger nog hos trafikutövaren i det fallet.

    / Hannu med hatten
    Absolut så att den som kör ånglok själv ska fundera på det visa i det med hänsyn till omständigheterna, t ex brandklass. Och visst kan man rådgöra med räddningstjänsten, om man söker stöd i beslut. Men beslutet är alltid ens eget. "Ring om det brinner" som Södertörn säger är också ett sätt för dem att visa var gränsen för ansvaret går.

    Räddningstjänsten i en kommun ska inventera vilka risker som finns och rusta sig därefter. Om en kommun helt krasst kan konstatera att de där gökarna kör ånglok varje sommar men vi har inte grejer för att ta hand om det, då ska de fixa nya grejor. Det gäller likadant om någon får lov att bygga ett jättehögt hus, ett sågverk, en fyrverkerifabrik, eller vad det än är. Genom Transportstyrelsen har man ett lov som innefattar att köra med ånglok, och då finns de lov som behövs. Räddningstjänsten får hacka i sig det och tänka igenom riskerna. Råd kan de få från verksamhetsutövaren.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    571

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    För en massa år sedan "35?" Hängde jag med en Stockholmsförening som skulle köra en Mälaren runt tur. På sträckan mellan Västerås - Tillberga lyckades föreningens ånglok fixa till flera gräsbränder som räddningstjänsten var tvungen att släcka. För något år sedan åkta jag med Nynäshamns föreningen från Nynäshamn till Stockholm. Vet inte vad eldaren hade för sig men vi som satt längst bak i tåget kunde njuta av ett rejält gnistregn. Vi var lite inne på att man eldade med tidningar istället för kol.
    Tycker att det är bättre att ställa in en ånglokstur istället för att myndigheterna förbjuder ånglokskörning.


  18. #18
    Passagerare Anders Ljungs avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    18

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Ett ånglok är en sluten eldstad och omfattas därmed inte automatiskt av eldningsförbud.
    På ULJ har vi en föreskrift, ULJF 031 Brandriskinstruktion, som beskriver hur tågledaren skall bedöma brandrisken och vilka åtgärder som skall vidtas.
    Till exempel idag går skoltåget med diesellok, vi ligger på 4 i Antändning och 5E i spridning.
    Vi på ULJ har inte tänt på bra många år. Varje eldsvåda är en olycka och skall utredas. BLJ5 har med sin nybyggda ledskenegnistsläckare blivit otroligt eldsäker (mer än tio år sedan han tände på); på BLJ 4 har vi identifierat asklådans storlek som ett problem som vi hanterar.
    Det måste vara en fördel med egen bana då lokpersonalen faktiskt kan ta det lugnt och acceptera några minuters försening då de behöver köra mjukare. Det måste också vara en fördel att maskinerna går väldigt mycket och alla småfel upptäck, att förarna kan varenda skarv på banan och vi vet exakt hur vårt kol uppför sig.


  19. #19
    Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    83

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Citat Ursprungligen postat av Anders Ljung Visa inlägg
    Ett ånglok är en sluten eldstad och omfattas därmed inte automatiskt av eldningsförbud.
    På ULJ har vi en föreskrift, ULJF 031 Brandriskinstruktion, som beskriver hur tågledaren skall bedöma brandrisken och vilka åtgärder som skall vidtas.
    Till exempel idag går skoltåget med diesellok, vi ligger på 4 i Antändning och 5E i spridning.
    Vi på ULJ har inte tänt på bra många år. Varje eldsvåda är en olycka och skall utredas. BLJ5 har med sin nybyggda ledskenegnistsläckare blivit otroligt eldsäker (mer än tio år sedan han tände på); på BLJ 4 har vi identifierat asklådans storlek som ett problem som vi hanterar.
    Det är just detta som min kollega - tidigare brandchef sade, verksamhetsutövaren skall veta vad denne gör och inte bara "köra på" och vältra över ansvaret till räddningstjänsten att skaffa mer resurser. Det är inte så det fungerar. Enligt kollegan är det den några år gamla "Lagen om skydd mot olyckor" som flyttar över ansvaret till verksamhetsutövarna. Det är deras förbaskade skyldighet att se till att inte "tutta på" samt kunna göra den första insatsen utifall att ...

    ULJ enligt ovan gör helt rätt, de har instruktioner och rutiner hur man skall undvika att orsaka brand och jag antar att regelverket är fastställd i samarbete med den lokala räddningstjänsten.
    Min förhoppning är att alla föreningar med veterantåg tar brandrisken till beaktande på allvar och samarbetar med räddningstjänsten för att undvika bränder. Det vinner alla på.

    / Hannu med hatten, medlen i en annan förening med trefotabana, faktiskt längre än ULJ.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Eldningsförbud, kör SJK ånglok ändå?

    Ingen har talat om att vältra över ansvar. Men den lokala räddningstjänsten har ett ansvar för att stå rustade för att hantera händelser i den verksamhet som finns i upptagningsområdet. Om det finns ett ånglok där som kör regelbundet, ingår det alltså att ta in det i riskbedömningen. Räddningstjänsten har inte mandat att jaga bort "av dem oönskade verksamheter" bara för att underlätta för sig själva, för att visa empati med skogsägare, för att visa sin makt eller vilka andra skäl som kan finnas. Konsekvensen är att de ska köpa in det material de behöver för att hantera vad som kan uppstå i området, eller tala med länsstyrelsen om de inte löser det.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •