Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Transmontana motor

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Transmontana motor

Rotorhålaxlar tillverkade i Österrike.

I bakgrunden ses sex blåa kardanaxlar för att genom rotorhålaxeln överföra kraft till hjulaxelns växellåda.

Rotorer för det andra GC-loket.

En stator i väntan på att värmas i ugn inför montage av härvor. Rotorn värms för att stålet ska få ett bra och kraftigt grepp om härvdelarna när den kallnar.

Stator färdig för vidare montage.

Första stadiet i att tillverka en stator.

Färdiga motorer till det första GC-loket. I boggierna finns gott om utrymme för en motor med större volym. Därför har Softronic ökat den för att genom ökad materialvolym göra motorn termiskt trögare.

Hjulsats med växellåda till ett lok inne för revision.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Transmontana motor

Intressant och vad jag kan förstå ett ganska unikt reportage.

Noterar att platsen för denna montering inte ser direkt high-tech ut. Är det på softronics fabrik?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg

Noterar att platsen för denna montering inte ser direkt high-tech ut. Är det på softronics fabrik?
    Unikt och unikt?! Jag visade ett liknande reportage för 3 år sen........
    Ja det är hos Softronic i Craiova.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Transmontana motor. High-Tech

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg

Jaa, vad kännetecknar "High-Tech"-montering? Självklart skiljer sig en monteringslina för småprylar där det helt eller delvis är automatiserat från en montagehall där nya ellok är under montering samtidigt som ett annat är inne för revision. Med en produktion av hundratals pjäser per timme mot en per månad.

Knappast något som kan automatiseras när montagetakten är ca fyra sdana här montage per månad.

Tycker arbetsplatsen ser rätt normal ut. Skiljer sig inte ifrån Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Transmontana motor. High-Tech

Rotorhålaxeldrift?? Då får man väl liknande problem som på Rc med sprickor och axelbrott? Borde inte ett "riktigt" tungt godstågslok ha annan kraftöverföring? Rotorhålaxeldrifts stora fördel är väl att minska den ofjädrade vikten men i de lägre hastigheter ett godstågslok byggs för borde väl hållbarhet och okänslighet för slirning väga tyngre?

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Hjulsats med växellåda till ett lok inne för revision.
    Intresant att se hur kraften överförs till hjulaxeln. Är detta det gängse sättet att föra kraften från motor till axel?

Senast redigerat av Admin den 2018-05-21 klockan 12:51:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett av flera olika sätt som alla har sina för och nackdelar....Verkligen synd att inte H Lundén längre finns bland oss i jordelivet för han kunde förklara allt på bästa sätt!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ett av flera olika sätt som alla har sina för och nackdelar....Verkligen synd att inte H Lundén längre finns bland oss i jordelivet för han kunde förklara allt på bästa sätt!
    Inte visste jag att han var borta, ingen nekrolog ? Men Håkan var verkligen en tillgång för forumet, han visste nästan allt om SJ ellok , guldstjärna över hans gärning i Postvagnen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Inte visste jag att han var borta, ingen nekrolog ? Men Håkan var verkligen en tillgång för forumet, han visste nästan allt om SJ ellok , guldstjärna över hans gärning i Postvagnen.
    Länk

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •