Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Beräknad tid vid förseningar

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Beräknad tid vid förseningar

När det blir strul med ett eller flera tåg, så läggs det ut information på avgångstavlor, t ex ett tåg som ska gå 19.01, beräknas 19.25. Vem gör denna beräkning? Någon person, eller sker det med automatik? Låt mig ta ett par exempel.

I onsdags var jag på Uppsala c med en polare som skulle försöka ta sig till Stockholm. Nedriven kontaktledning skapade kaos i trafiken. Då ropar Järda (tror jag rösten kallas för), att nattåget mot Narvik med ordinarie avgångstid 19.01, beräknas avgå 19.25. Detta annonserades kl 18.55, vilket betydde att tåget måste vara på rull. Jag kollade i SJ-appen på angivet tåg, och där stod att det beräknades avgå Stockholm kl 19.20, och fr Uppsala kl 19.25. Hur kan detta uppstå? Systemet borde väl med viss automatik kunna beräkna avgångstid från kommande stationer, eller?

Ett annat exempel från samma tillfälle.
    Enligt skyltar skulle 17.48 mot Stockholm gå 19.00 från spår 7s. Vi går dit. Naturligtvis tomt. Tåget har ju inte ens lämnat Stockholm när klockan är 18.55. Jag förstår att det är fullkomligt omöjligt att beräkna ny avgångstid under dessa förhållanden. Men varför gör man det? Är det inte ärligare att säga att ingen vet? Det här är väl egentligen en fråga för Trafikverket, men jag tänkte att jag börjar här.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Beräknad tid vid förseningar

Ledingsraset häromdagem var i Upplands Väsby. Det tar omkring 20 min att köra till Uppsala. Om tåget står nära Upplands Väsby och ingen får veta hur länge det ska pågå, så låter man "ny tid" vara 20 minuter fram i tiden hela tiden. Då står passagerare och väntar på plattformen. Om de skriver som det var att det tar minst 3 timmar kan folk ta en öl i en restaurang.

Det finns en beräkning på restider från där tåget är men en person måste styra över denna info och ta in beräkningar på verklig starttid.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-18 klockan 08:08:14.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Info-personal på trafikcentral, alternativt lokaltågklarerare (som oftast ansvarar för både info och trafikledning inom sitt område) sköter skyltningen. Eftersom allt gör manuellt är det lätt att misstag sker, speciellt vid en stor störning där det är många tåg att skylta samtidigt. Järda har tyvärr en förmåga att ropa väldigt snabbt, man kan i många fall inte avbryta ett utrop innan det redan kommit igång. Därav all skräpinformation som ofta ropas ut vid störningar. Personligen hävdar jag bestämt att Järda ska tystas helt vid större störningar och alla utrop göras manuellt.

Senast redigerat av Bönan den 2018-05-18 klockan 09:01:39.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hakank Visa inlägg
    När det blir strul med ett eller flera tåg, så läggs det ut information på avgångstavlor, t ex ett tåg som ska gå 19.01, beräknas 19.25. Vem gör denna beräkning? Någon person, eller sker det med automatik? Låt mig ta ett par exempel.

I onsdags var jag på Uppsala c med en polare som skulle försöka ta sig till Stockholm. Nedriven kontaktledning skapade kaos i trafiken. Då ropar Järda (tror jag rösten kallas för), att nattåget mot Narvik med ordinarie avgångstid 19.01, beräknas avgå 19.25. Detta annonserades kl 18.55, vilket betydde att tåget måste vara på rull. Jag kollade i SJ-appen på angivet tåg, och där stod att det beräknades avgå Stockholm kl 19.20, och fr Uppsala kl 19.25. Hur kan detta uppstå? Systemet borde väl med viss automatik kunna beräkna avgångstid från kommande stationer, eller?

Ett annat exempel från samma tillfälle.
    Enligt skyltar skulle 17.48 mot Stockholm gå 19.00 från spår 7s. Vi går dit. Naturligtvis tomt. Tåget har ju inte ens lämnat Stockholm när klockan är 18.55. Jag förstår att det är fullkomligt omöjligt att beräkna ny avgångstid under dessa förhållanden. Men varför gör man det? Är det inte ärligare att säga att ingen vet? Det här är väl egentligen en fråga för Trafikverket, men jag tänkte att jag börjar här.
    I Tyskland har jag noterat att man i motsvarande situation skyltar "unbestimmt verspätet". Hellre så, ty fantasitider undergräver järnvägens förtroende.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Håller helt med Lennart till fullo. Bättre att skriva att man inte vet än att stå på en station och tiden bara flyttas framåt och framåt. Man blir bara väldigt irriterad av att stå där. Får hoppas att Trafikverket tar till sig eller kanske åker på studieresa till Tyskland.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •