Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5

    Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Under torsdagseftermiddagen fick ett tåg problem med sitt elsystem. Läs mer här:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...a-oresundsbron

    Att vistas i järnvägens spårområden är väl olagligt och de som evakuerar utan tillåtelse gör sig därför skyldiga till en brottslig handling om jag förstår det rätt. Men vem och vad avgör när man får vistas i spårområdet? Kan man tänka sig att polisen ingriper vid evakueringar som denna idag?

    /govve

    Vidga perspektiven; 8 miljoner svenskar bor inte i Stockholm.

  2. #2
    Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    55

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Polisen i Malmö har knappast tid med sådana här småsaker.

    Bilder på promenadfolket:

    http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=572560


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    189

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Tågbolagen och Trafikverket måste förmås att ta ett större ansvar för sina passagerare i situationer som dessa. Om dessa tillvinner sig passagerarnas förtroende för att de snabbt kan lösa uppkommande problem, tror jag att risken för spontanevakueringar kommer att minska.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Tågbolagen och Trafikverket måste förmås att ta ett större ansvar för sina passagerare i situationer som dessa. Om dessa tillvinner sig passagerarnas förtroende för att de snabbt kan lösa uppkommande problem, tror jag att risken för spontanevakueringar kommer att minska.
    Du har rätt. Det är känslan av att bli lämnad i sticket som gör att passagerarna tar egna initiativ.


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Börjar folk svimma i ett hett stillastående tåg så bryter jag upp dörren oavsett vad personalen säger, att rädda liv är viktigare än formaliteter.


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Dvs den akuta risken går före formaliteterna som är till för att skydda mot den mindre akuta risken.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 668

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Govve Visa inlägg
    Under torsdagseftermiddagen fick ett tåg problem med sitt elsystem. Läs mer här:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...a-oresundsbron

    Att vistas i järnvägens spårområden är väl olagligt och de som evakuerar utan tillåtelse gör sig därför skyldiga till en brottslig handling om jag förstår det rätt. Men vem och vad avgör när man får vistas i spårområdet? Kan man tänka sig att polisen ingriper vid evakueringar som denna idag?

    /govve
    Hur skulle detta gå till rent praktiskt?
    Skulle man varje gång ett tåg blir stående skicka dit mängder med poliser, rytteriet mm utifall ull skulle börja spontanevakuera?

    Järnvägen borde ta tag i sina egna problem istället och jobba med attityden gentemot passagerarna.


  8. #8
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Ett problem av liknande dignitet är att det inte finns stängsel längs med inlandsbanan långa sträckor längs med banan Vansbro - Gällivare. Kollar man på kartan så är ju t ex Jutsajaure en plats där människor kan frestas att olagligt beträda spåret för att komma från vägen och bebyggelsen på ena sidan järnvägsområdet till gångvägen på norra sidan c:a 50m från spåret. https://kartor.eniro.se/?c=67.062299,19.909115&z=15 https://www.hitta.se/kartan!~67.0627...06484:19.93159 .

    Senast redigerat av pml den 2018-05-18 klockan 10:43:34.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 668

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Ett problem av liknande dignitet är att det inte finns stängsel längs med inlandsbanan långa sträckor längs med banan Vansbro - Gällivare. Kollar man på kartan så är ju t ex Jutsajaure en plats där människor kan frestas att olagligt beträda spåret för att komma från vägen och bebyggelsen på ena sidan järnvägsområdet till gångvägen på norra sidan c:a 50m från spåret. https://kartor.eniro.se/?c=67.062299,19.909115&z=15 https://www.hitta.se/kartan!~67.0627...06484:19.93159 .
    Fast det är ju inte Trafikverket som förvaltar den banan. Inte heller är det vanligt med spontanevakuering på Inlandsbanan.


  10. #10
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Tågbolagen och Trafikverket måste förmås att ta ett större ansvar för sina passagerare i situationer som dessa. Om dessa tillvinner sig passagerarnas förtroende för att de snabbt kan lösa uppkommande problem, tror jag att risken för spontanevakueringar kommer att minska.
    Det är lätt att säga att operatörerna ska vidkännas ett större ansvar. Min känsla är att det inte är där problemet ligger. Järnvägsverksamhet är till sin karaktär svår att gardera upp att alltid kunna lösa allt på 10 minuter. Samtidigt ser vi exempel på händelser där resenärer fått sitta orimligt länge på sina tåg. Jag har såväl evakuerat ett antal tåg som begärt bärgare.

    Det var enklare förr. Av flera skäl. Det var inte så många kockar inblandade i soppan. Det fanns inte lika många fordonstyper. Det fanns i regel både lok och personella resurser inom rimligt avstånd så att man ganska raskt kunde få iväg jouren för att hämta resenärerna alt. byta fordon för att sedan kunna fort sätta. Det fanns en betydligt större fordonsreserv av de flesta slag. En gång körde ett par varav pendel i Östergötland med en Y1:a enligt principen Man tager vad man haver. Istället för inget tåg alls.

    Summa summarum är det ingen tvekan om att händelser där tåg strandat på linjen förvärrats av avreglering, kommersiell vinstmaximering samt offentlig maxbesparing. Det finns knappast ingen som kan presentera en hållbar argumentation mot det.

    Nåväl, vi ser att situationer där folk sitter fast på tåg sakta men säkert har ökat. När jag började för nästan 20 år sedan tillhörde det undantaget. Naturhändelser och ett och annat haveri borträknat. Idag är det vardagsmat.

    Så hur ska man göra då ? Äldre tiders bra rutiner fungerar inte längre. Å andra sidan kan man ju knappast ha 10 bussar stationerade var 5:e mil. Att skaka fram ett nytt tågsätt är inte heller lika enkelt idag. Och finns det något är det oftast en bra bit bort. Och sedan ska det finnas en chaufför att skaka fram. Kortspelandets tid är över sedan länge och alla extra huvuden är bortsparade.

    Alltså måste det till nya grepp. En lösning kan vara ha fördela ansvar efter situation. Är det infrafel är det de facto TrV som äger problemet att resenärerna inte kommer fram. Rimligtvis borde man då åläggas att erbjuda alternativ, evakuera samt organisera och bekosta det som behövs. Idag har man en ganska bekväm sits där man lämnar alla kostnader för att reda upp en infrastörning till operatörerna.

    Är det å andra sidan operatörens fel såsom fordonshaveri, inställda tåg och liknande har man givetvis ansvaret självt. Och frågan är hur man rent praktiskt ska kunna förbättra beredskapen givet den stora geografiska yta som ska täckas för att snabbare kunna undsätta och åtgärda vid strandade tåg. En inte helt enkel varken praktisk eller teoretisk situation.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Instämmer helt med Ohlzzons inlägg!

    Speciellt bitarna:

    Summa summarum är det ingen tvekan om att händelser där tåg strandat på linjen förvärrats av avreglering, kommersiell vinstmaximering samt offentlig maxbesparing. Det finns knappast ingen som kan presentera en hållbar argumentation mot det.

    Är det infrafel är det de facto TrV som äger problemet att resenärerna inte kommer fram. Rimligtvis borde man då åläggas att erbjuda alternativ, evakuera samt organisera och bekosta det som behövs. Idag har man en ganska bekväm sits där man lämnar alla kostnader för att reda upp en infrastörning till operatörerna.

    Kunde knappast formulerat det bättre själv - snarare sämre...

    /TKO


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    94

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Enligt Sydsvenskan (Betalartikel) så slutade även högtalarsystemet att fungera när strömmen försvann, och tåget var för fullproppat med människor för att lokförare och tågvärd skulle kunna ta sig runt och prata med folk.

    Det är i sig också skandalöst. Högtalarsystemet måste räknas som ett säkerhetskritiskt system, så att det kan användas vid evakuering (och för att förhindra evakuering!), och ha fungerande, testad batteribackup.

    --
    Silverfisk


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 862

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Är det infrafel är det de facto TrV som äger problemet att resenärerna inte kommer fram. Rimligtvis borde man då åläggas att erbjuda alternativ, evakuera samt organisera och bekosta det som behövs. Idag har man en ganska bekväm sits där man lämnar alla kostnader för att reda upp en infrastörning till operatörerna.
    Ska man (som i trådens rubrik) tala om lagbrott vore det kanske minst lika motiverat att anse Trafikverkets agerande som olaga frihetsberövande? I vilket fall vore det mycket lättare att avseende det brottet komma åt gärningsmannen och beivra brottet, dessutom skulle polisen utan problem få acceptans från allmänheten för en sådan åtgärd.

    (lite intressant dock att om resenärerna skulle lämna tåget uppkommer plötsligt en situation där det vore lagligt för Trafikverket att frihetsberöva dem, kanske kan de hävda att resenärerna inte alls är instängda, de har rätt att gå ut för att i så fall bli instängda?)


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 862

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Enligt Sydsvenskan (Betalartikel) så slutade även högtalarsystemet att fungera när strömmen försvann, och tåget var för fullproppat med människor för att lokförare och tågvärd skulle kunna ta sig runt och prata med folk.

    Det är i sig också skandalöst. Högtalarsystemet måste räknas som ett säkerhetskritiskt system, så att det kan användas vid evakuering (och för att förhindra evakuering!), och ha fungerande, testad batteribackup.

    --
    Silverfisk
    Just för Öresundsbron finns det dessutom ett ovillkorligt krav att högtaleriet fungerar, tror dock inte det ställts krav på hur pålitlig funktionen ska vara. Däremot testas funktionen inför varje enskild passage, utebliven funktion innebär att tåget tas ur trafik.


  15. #15
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ska man (som i trådens rubrik) tala om lagbrott vore det kanske minst lika motiverat att anse Trafikverkets agerande som olaga frihetsberövande? I vilket fall vore det mycket lättare att avseende det brottet komma åt gärningsmannen och beivra brottet, dessutom skulle polisen utan problem få acceptans från allmänheten för en sådan åtgärd.

    (lite intressant dock att om resenärerna skulle lämna tåget uppkommer plötsligt en situation där det vore lagligt för Trafikverket att frihetsberöva dem, kanske kan de hävda att resenärerna inte alls är instängda, de har rätt att gå ut för att i så fall bli instängda?)
    En märklig lösning. Du vill kunna åtala TrV:s GD för olaga frihetsberövande ? Konsekvensen skulle bli att folk kan lämna strandade tåg inom rimligare tid ?

    Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-05-18 klockan 13:10:37.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    58

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Fast det är ju inte Trafikverket som förvaltar den banan. Inte heller är det vanligt med spontanevakuering på Inlandsbanan.
    Utöver detta så är ju spontantevakuering på Inlandsbanan inte lika farlig som om det sker på dom större banorna. Det är ju mestadels enkelspår så ingen risk för mötande tåg och dessutom ingen strömförande kontaktledning om inte stoppet sker nära stationerna Öste4rsund, Gällivare eller Mora.

    Senast redigerat av Alexander Lukas den 2018-05-18 klockan 13:57:17.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Lägg till att tågen är knökfulla idag .
    Och har AC med ej öppningsbara fönster.

    Har absolut förståelse för att resenärerna fick nog, rätt imponerande ändå att dom höll ut i 45 minuter för det måste har varit långt över 40 grader där inne med väldigt låg syrehalt.

    Skrämmande att Öresundstågen har noll reserv i både Malmö och depå Kastrup, då har har man lyckats spara bra med pengar.

    M.V.H Anders.k.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 862

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    En märklig lösning. Du vill kunna åtala TrV:s GD för olaga frihetsberövande ? Konsekvensen skulle bli att folk kan lämna strandade tåg inom rimligare tid ?
    Tror inte ett ev åtal hamnar på GD-nivå, och jag har inte skrivit någon om vad jag "vill".


  19. #19
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ska man (som i trådens rubrik) tala om lagbrott vore det kanske minst lika motiverat att anse Trafikverkets agerande som olaga frihetsberövande? I vilket fall vore det mycket lättare att avseende det brottet komma åt gärningsmannen och beivra brottet, dessutom skulle polisen utan problem få acceptans från allmänheten för en sådan åtgärd.

    (lite intressant dock att om resenärerna skulle lämna tåget uppkommer plötsligt en situation där det vore lagligt för Trafikverket att frihetsberöva dem, kanske kan de hävda att resenärerna inte alls är instängda, de har rätt att gå ut för att i så fall bli instängda?)
    Det är visserligen en mer än tjugoårig tradition med hobbyjuridiska utlåtanden i Postvagnen, och nej, jag är inte heller jurist, men just den där saken har faktiskt dragits ett antal gånger förut. Olaga frihetsberövande är precis som absoluta majoriteten av alla brott som finns i brottsbalken av den art att de måste ses som uppsåtliga för att vara straffbara (undantag är en mängd oaktsamhetsbrott som dock är till sin art väsentligt annorlunda) och med mindre än att någon kan göra gällande att någon eller några med flit sett till att tåget blev stående på en dum plats, och därefter med vilje höll folk kvar, så är det inte tal om en sådan rubricering.

    Det är givetvis inte bra med sådana här situationer, men är det för den skull verkligen nödvändigt att med urverksprecision komma dragandes med samma idéer varje gång? Som är lika irrelevanta varje gång?

    Som moderator borde jag väl gilla sånt för då får jag jobb, men som vanlig användare undrar jag varför folk som faktiskt inte är jurister ständigt och jämt ska skriva som om de vore det? I den mycket korta (JIK) juridikutbildning jag fick kallades detta för länsmanssvenska. Dvs någon som imponeras av och försöker efterapa juristernas språkbruk utan att för den skull vara vuxen uppgiften.

    (Skulle jag ha fel i att du Göran Kannerby faktiskt är jurist så ber jag om ursäkt, men då blir ju framdragandet av hypotesen om olaga frihetsberövande ännu konstigare, t o m ett slags eget kompetensifrågasättande i någon form.)

    Ingen gillar incidenter, men snälla, om vi för sista gången har fått höra snacket om "olaga frihetsberövande" i sådana här trådar så vore i alla fall jag rätt lättad.

    M J / mod, men just nu bara privatperson om fredagseftermiddagen.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Ännu ett stopp i skånes tågtrafik, olaglig spontanevakuering?

    Det finns alltid ett reservtågsätt i Malmö, både öresundståg och pågatåg. Såvida det inte precis blivit utnyttjat.
    Dessutom så bestämdes det direkt att bakomvarande tåg (10-minuters trafik just då) skulle agera hjälpfordon när föraren begärde hjälpfordon. Så förutsättningarna för en snabb bärgning kunde inte ha varit bättre. Tyvärr tar byråkratin med ordergivning några minuter och sen hade de tydligen problem att koppla ihop tågsätten.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •