Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dagens tågstopp

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Dagens tågstopp

Totalstopp genom Fagersta C sedan 19-tiden pga OSPA A (otillåten stoppassage kategori A). Ingen prognos. TiB bussersätts sträckan Ängelsberg - Fagersta Norra samt Skinnsberg - Karbenning.

Undertecknad sitter i skönaste fåtöljen på TågX Smedjebacken och njuter av stillheten (som för tillfället är ännu större än vanligt på denna station).

Senast redigerat av Bönan den 2018-05-17 klockan 19:37:41.

Medlem
    nov 2017

Sv: Dagens tågstopp

Och nu rullar det igen.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Och nu rullar det igen.
    1,5 timmes total stopp för en OSPA ? Det var bättre förr. Snart får man nog sparken för en OSPA B....

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Beror "stopptiden" på att föraren inte fick fortsätta efter stoppsignalpassagen och det tog tid att få fram en ersättare - eller fanns det andra orsaker?

undrar
    Thomas K Ohlsson

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Beror "stopptiden" på att föraren inte fick fortsätta efter stoppsignalpassagen och det tog tid att få fram en ersättare - eller fanns det andra orsaker?

undrar
    Thomas K Ohlsson
    Nu kan jag inget om det specifika fallet men oftast är järnvägsföretaget så skitnödigt rädda för transportstyrelsen att man låter trafiken i halva Sverige stå still eftersom man vägrar låta föraren flytta sitt fordon ett par meter.

Medlem
    nov 2017

Det ska utredas av både tågoperatör och infrastruktursförvaltare vid OSPA-A. Just denna ansågs nog lite grövre i och med att mötande tåg redan var på rull in och det därmed uppstår ett tillbud till kollision. Men ja, jag håller med om att det är att ta i lite med ett trafikstopp av den magnituden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns det någon uppgift om underkategori?

Medlem
    nov 2017

Ospa-a. Övriga kategorier leder inte till mer än några minuters försening.

Senast redigerat av Bönan den 2018-05-18 klockan 09:25:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tänkte mer på Ospa-a1 till a9.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag tänkte mer på Ospa-a1 till a9.
    De beteckningarna är inget jag hört talas om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De beteckningarna är inget jag hört talas om.
    https://www.trafikverket.se/for-dig-...passager-OSPA/

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Inget man börjar gaffla om på plats. Du har grävt fram utredningstekniska underlag. Jag vet att man klassar en OSPA-A enligt de där kriterierna vid utredning. Men alltså inget man ordnar en tvådagarskonferens om på plats vid händelsen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Inget man börjar gaffla om på plats. Du har grävt fram utredningstekniska underlag. Jag vet att man klassar en OSPA-A enligt de där kriterierna vid utredning. Men alltså inget man ordnar en tvådagarskonferens om på plats vid händelsen.
    Så vad gafflade man om medan trafiken stog still i en och en halv timme?

undrar
    Thomas (Ohlsson)

Medlem
    nov 2017

I det första skedet ser TKL till att all trafik står still. Vid en OSPA A får det inblandade fordonet inte flyttas. Eftersom det mötande tågen då OSPA:n inträffade hade kör in ansågs detta inblandat i händelsen. Därmed fick infartstågvägen inte nödas bort och blockerade därmed effektivt nästan all trafik genom driftplatsen. Hade det mötande tåget inte haft kör in och blivit en del av incidenten hade man med all sannolikhet fått/kunnat köra runt på andra spår.

Sedan ska både järnvägsföretagets och infrastrukturförvaltarens (=Trafikverkets) utredare lämna röjningsmedgivande innan något fordon får flyttas. Dessutom måste man få tag på en ny förare. Allt sådant tar tid.

Senast redigerat av Bönan den 2018-05-18 klockan 13:35:30.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Totalstopp genom Fagersta C sedan 19-tiden pga OSPA A (otillåten stoppassage kategori A). Ingen prognos. TiB bussersätts sträckan Ängelsberg - Fagersta Norra samt Skinnsberg - Karbenning.

Undertecknad sitter i skönaste fåtöljen på TågX Smedjebacken och njuter av stillheten (som för tillfället är ännu större än vanligt på denna station).
    Och idag kl 15.43 kom ett störningsmeddelande om uppkörd växel mellan Ludvika och Smedjebacken.

Robert
    Fripassagerare

Det ska utredas av både tågoperatör och infrastruktursförvaltare vid OSPA-A. Just denna ansågs nog lite grövre i och med att mötande tåg redan var på rull in och det därmed uppstår ett tillbud till kollision. Men ja, jag håller med om att det är att ta i lite med ett trafikstopp av den magnituden.
    Helt klart ska det ju utredas, men jag har aldrig varit med om att någon part tagit sig till platsen förutom en avlösande förare.

Jag vet dessutom med säkerhet att sådana här händelser sköts lite "smidigare" när de sker "mitt i ingenstans" och man är jäkligt ivägen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •