Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ett 60-årståg på södergång [Bild]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett 60-årståg på södergång [Bild]

Svenska Järnvägsklubben firar ju som bekant 60 år med en större jubileumsresa denna helgen och den utgick från Stockholm runt halv åtta i morse för att via Katrineholm-Hallsberg-Mjölby-Hässleholm så småningom anlända till Helsingborg nu på kvällen.
    Jag passade på att ta en bild av tåget när det passerade Hulterstad strax söder om Mjölby med Ra 987 + 988 som dragkraft på denna biten runt kl 11 i förmiddags.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett 60-årståg på södergång [Bild]

Härlig bild.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett 60-årståg på södergång [Bild] – multade Ra-lok eller ett Ra i transport?

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Svenska Järnvägsklubben firar ju som bekant 60 år med en större jubileumsresa denna helgen och den utgick från Stockholm runt halv åtta i morse för att via Katrineholm-Hallsberg-Mjölby-Hässleholm så småningom anlända till Helsingborg nu på kvällen.
    Jag passade på att ta en bild av tåget när det passerade Hulterstad strax söder om Mjölby med Ra 987 + 988 som dragkraft på denna biten runt kl 11 i förmiddags.

Härlig försommarbild från Östergyllen. Intressant med två Ra-lok i täten på det klassiska bruntåget. Men är de multade eller går de bara kopplade till varandra? Jag trodde att man inte kunde multa Ra-lok på riktigt. Jag minns inte att jag har sett ett tåg med två Ra vid den tid det begav sig i reguljära tåg på 50-, 60-talen. Man behöver ju knappast två Ra för att dra ett så kort tåg. Så huru härmed alltså? 😊

---
    「猿も木から落ちる」
    (saru mo ki kara ochiru)
    "Even monkeys fall from trees"

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett 60-årståg på södergång [Bild] – multade Ra-lok eller ett Ra i transport?

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Härlig försommarbild från Östergyllen. Intressant med två Ra-lok i täten på det klassiska bruntåget. Men är de multade eller går de bara kopplade till varandra? Jag trodde att man inte kunde multa Ra-lok på riktigt. Jag minns inte att jag har sett ett tåg med två Ra vid den tid det begav sig i reguljära tåg på 50-, 60-talen. Man behöver ju knappast två Ra för att dra ett så kort tåg. Så huru härmed alltså? "
    Ra går inte att multipelkoppla utan det här lokkoppling. Innebärandes att det sitter en förare i varje lok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man använde sig av två lok för att underlätta riktningsbyte. Troligtvis så kopplade man bort det främre loket i Hässleholm som fick göra rundgång och dra tåget till Halmstad, därifrån fortsatte man till Ängelholm och Åstorp och därifrån till Klippan för att sedan köra till Helsingborg. Jag har själv fotograferat tåget och håller på att redigera bilderna inför publicering här på Postvagnen

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Man använde sig av två lok för att underlätta riktningsbyte. Troligtvis så kopplade man bort det främre loket i Hässleholm som fick göra rundgång och dra tåget till Halmstad, därifrån fortsatte man till Ängelholm och Åstorp och därifrån till Klippan för att sedan köra till Helsingborg. Jag har själv fotograferat tåget och håller på att redigera bilderna inför publicering här på Postvagnen
    Loken delades i Halmstad då det senare på dagen var för kort vändtid i Åstorp för att hinna med en rundgång där.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det beror på att man körde betydligt fortare än STH 130...... tåget hade dubbla lok och framfördes på vissa sträckor i STH 150, detta måste vara det snabbaste museitåget någonsin......

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •