Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Nu när flyget inte går från Storuman,Vilhelmina och Sveg.
    Skulle det vara möjligt för inlandsbanan på kort varsel starta trafik på nedanstående sträckor ?

    Sveg-Mora 2-3 ggr dgl med anslutning till Stockholms tåg i Mora alt Borlänge

    Storuman-Vilhelmina-Hoting-Långsele-Västerarpsby-(Kramfors) 3 ggr dygn var av första och sista anslutningen anpassad till nattågen.

    Här finns åtminstone en tillfällig resande potential nu när planen står på marken.

    Uffe/

    Senast redigerat av Ulf J den 2018-05-17 klockan 16:31:57.

  2. #2
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    444

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Nu när flyget inte går från Storuman,Vilhelmina och Sveg.
    Skulle det vara möjligt för inlandsbanan på kort varsel starta trafik på nedanstående sträckor ?

    Sveg-Mora 2-3 ggr dgl med anslutning till Stockholms tåg i Mora alt Borlänge

    Storuman-Vilhelmina-Hoting-Långsele-Västerarpsby-(Kramfors) 3 ggr dygn var av första och sista anslutningen anpassad till nattågen.

    Här finns åtminstone en tillfällig resande potential nu när planen står på marken.

    Uffe/
    Hmm ... den budgeten skulle inte jag vilja signera.
    Kan du ge mera konkreta förslag personalmässigt och fordonsmässigt hur du tänker?
    eller flummar du bara ut i största allmänhet?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Nu när flyget inte går från Storuman,Vilhelmina och Sveg.
    Skulle det vara möjligt för inlandsbanan på kort varsel starta trafik på nedanstående sträckor ?

    Sveg-Mora 2-3 ggr dgl med anslutning till Stockholms tåg i Mora alt Borlänge

    Storuman-Vilhelmina-Hoting-Långsele-Västerarpsby-(Kramfors) 3 ggr dygn var av första och sista anslutningen anpassad till nattågen.

    Här finns åtminstone en tillfällig resande potential nu när planen står på marken.

    Uffe/
    Sveg hade inte Nextjetflyg. Dit går fortfarande flyg.

    För övriga som ligger i Norrbotten och Västerbotten, så vill de som ville flyga Nextjet inte ansluta till natttåget, utan tar flyg från kusten.

    Bland möjliga inlandsbaneturer:
    Östersund-Vilhelmina kanske?
    Jörn-Arvidsjaur är nedlagd, så det går inte. Östersund-Arvidsjaur ta för lång tid. Folk tar bil eller buss till Luleå.
    Till Hemavan finns inte järnväg.
    Till Kramfors och Gällivare finns redan riktig järnväg från kusten.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-17 klockan 17:16:14.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    137

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Nu när flyget inte går från Storuman,Vilhelmina och Sveg.
    Skulle det vara möjligt för inlandsbanan på kort varsel starta trafik på nedanstående sträckor ?

    Sveg-Mora 2-3 ggr dgl med anslutning till Stockholms tåg i Mora alt Borlänge

    Storuman-Vilhelmina-Hoting-Långsele-Västerarpsby-(Kramfors) 3 ggr dygn var av första och sista anslutningen anpassad till nattågen.

    Här finns åtminstone en tillfällig resande potential nu när planen står på marken.

    Uffe/
    Flyglinjerna från Storuman och Vilhelmina är väl upphandlade av Trafikverket så de är väl i s f igång snart igen
    Jim


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    218

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Nextjet flög ju inte direkt med A380 på sträckorna, så resandepotentialen är nog rätt begränsad.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Ja så är det . Första dagens uppgifter som gick ut stämde inte riktigt. Tyvärr så är Arvidsjaur där det hade varit möjligt att få loss Trafikverks pengar åtminstone tillfälligt inte lämpligt att utnyttja tåget eftersom banan till Jörn är stängd. Där planeras nu Buss och Taxi istället.


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Nextjet flög ju inte direkt med A380 på sträckorna, så resandepotentialen är nog rätt begränsad.
    Mellan 12 - 27 maj så fanns det i alla fall visst underlag för flyget på Gällivare, enligt LKAB.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nextjetkonkurs

    Ett annat företag som var baserat där uppe någonstans men åkte regelbundet till Stockholm konstaterade i en annan artikel att det blir 2000 kr i flygtaxi till Kiruna - tåget (till Luleå för att flyga därifrån) ansågs för opålitligt.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Mellan 12 - 27 maj så fanns det i alla fall visst underlag för flyget på Gällivare, enligt LKAB.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nextjetkonkurs

    Ett annat företag som var baserat där uppe någonstans men åkte regelbundet till Stockholm konstaterade i en annan artikel att det blir 2000 kr i flygtaxi till Kiruna - tåget (till Luleå för att flyga därifrån) ansågs för opålitligt.
    Om det nu är så angeläget för LKAB att man riskerar driftstopp och många miljoner i förluster så borde det väl inte vara så svårt att chartra in ett lämpligt flyg. Varför inte från konkursförvaltaren. Gällivare var ju dessutom inte upphandlat utan flögs kommersiellt så förbindelsen är väl i vart fall i marginalen till lönsam.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 658

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om det nu är så angeläget för LKAB att man riskerar driftstopp och många miljoner i förluster så borde det väl inte vara så svårt att chartra in ett lämpligt flyg. Varför inte från konkursförvaltaren. Gällivare var ju dessutom inte upphandlat utan flögs kommersiellt så förbindelsen är väl i vart fall i marginalen till lönsam.
    Det var min första reaktion också. Om det nu kostar miljonbelopp varje dag man blir försenade då birde det riktiga vara att chartra ett plan och sätta igång. Men antagligen överdrev de kostnaderna för att få någon annan (dvs ägaren staten) att lösa problemet.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om det nu är så angeläget för LKAB att man riskerar driftstopp och många miljoner i förluster så borde det väl inte vara så svårt att chartra in ett lämpligt flyg. Varför inte från konkursförvaltaren. Gällivare var ju dessutom inte upphandlat utan flögs kommersiellt så förbindelsen är väl i vart fall i marginalen till lönsam.
    Sån katastrof kan inte vara för Gällivare, när det är 117 km bilväg med 100 km/h hastighetsgräns till Kiruna flygplats, som har jetflyg som är snabbare än de propellerflyg som gick till Gällivare.

    Värre är det för Vilhelmina som har 204 km till närmaste fungerande flygplats som är Örnsköldsvik.

    Om alla kommuner (som ligger mer än 200 km från Stockholm) skulle få mindre än 100 km till en flygplats skulle många fler flygplatser behövas.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-19 klockan 18:12:41.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Ett annat företag som var baserat där uppe någonstans men åkte regelbundet till Stockholm konstaterade i en annan artikel att det blir 2000 kr i flygtaxi till Kiruna - tåget (till Luleå för att flyga därifrån) ansågs för opålitligt.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om det nu är så angeläget för LKAB att man riskerar driftstopp och många miljoner i förluster så borde det väl inte vara så svårt att chartra in ett lämpligt flyg. Varför inte från konkursförvaltaren. Gällivare var ju dessutom inte upphandlat utan flögs kommersiellt så förbindelsen är väl i vart fall i marginalen till lönsam.
    Mannen som nämnde flygtaxi 2000 kr åker tor 2 gånger i månaden, det fyller inget plan.

    Gällivare är enligt Trv upphandlat.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Mannen som nämnde flygtaxi 2000 kr åker tor 2 gånger i månaden, det fyller inget plan.

    Gällivare är enligt Trv upphandlat.
    Som jag uppfattar detbfrån Trv så är Gällivare inte upphandlad vilket också framgått från Svt nyheter.
    Däremot ingår Gällivare i de orter där Trv förklarat trafikplikt alltså att det ska finnas trafik. Men eftersom Nextjet åtog sig Gällivare i egen affär behövdes ingen upphandling. Vilket komplicerar , upphandlade linjer kan Trv ersätta genast med direktupphandling efter konkursen men för Gällivare måste man följa EU-regler och göra upphandlingen från start med anbud vilket kan ta månader. Men möjlighet finns ju för vilket bolagbsom helst att åta sig linjen i egen affär och om det nu är så betydelsefullt för LKAB så kan man ju ta ordentliga biljettpriser.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Som jag uppfattar detbfrån Trv så är Gällivare inte upphandlad vilket också framgått från Svt nyheter.
    Däremot ingår Gällivare i de orter där Trv förklarat trafikplikt alltså att det ska finnas trafik. Men eftersom Nextjet åtog sig Gällivare i egen affär behövdes ingen upphandling. Vilket komplicerar , upphandlade linjer kan Trv ersätta genast med direktupphandling efter konkursen men för Gällivare måste man följa EU-regler och göra upphandlingen från start med anbud vilket kan ta månader. Men möjlighet finns ju för vilket bolagbsom helst att åta sig linjen i egen affär och om det nu är så betydelsefullt för LKAB så kan man ju ta ordentliga biljettpriser.
    Aha, så Gällivare måste upphandlas, men var det inte.
    Konstigt att inte en väldigt kort direktupphandling skulle gå att göra.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Nextjet konkurs möjlighet för Inlandsbanan +

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Aha, så Gällivare måste upphandlas, men var det inte.
    Konstigt att inte en väldigt kort direktupphandling skulle gå att göra.
    Alltså tiden fram till anbudet antagits ? Det låter ju rimligt men det har inte nämnts. En sak i det hela är ju även att det finns ett begränsat anslag för upphandling .
    Sen kan man ju kika på alternativ , nattåg är antingen 19:56 ank. Cst 09:48 eller med byte 15:30-06:30 . Flyg från Kiruna gå redan 06:05 så det kan man förstå att det käns segt.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-19 klockan 21:31:09.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •