Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dålig måndag för DB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dålig måndag för DB

Under den senaste veckan har jag gjort en Inter-Rail-turné mellan några opera och konsertlokaler I måndags strulade allt.
    Morgontåget från Krefeld till Köln var inställt. I väntsalen fanns inte en enda bänk, bara på de blåsiga plattformarna. Nästa tåg skulle gå en timma senare och kom iväg en kvart sent. Eftersom jag av säkerhetsskäl avsatt riklig bytestid i Köln, kom jag vidare som planerat med en ICE som skulle gå till Zurich. När vi anlände till Karlsruhe där jag skulle byta, meddelades att tåget inte kunde fortsätta, vilket gjorde att kön till informationen fyllde hela väntsalen. Själv tog jag en planerad timmes promenad i staden. Vid återkomst till stationen möttes jag av skylten att mitt ICE till Paris var inställt. Jag hänvisades till att ta ett TGV mot Strasbourg som första etapp. När jag och några hundra andra pressat oss i alla gångar och trappor, kom kontraorder att vårt inställda tåg i alla fall skulle gå senare. Detta senare flyttades med ohörbara högtalarutrop, en kompressor och två borrar arbetade i banhallen, två och en halv timma. Fem minuter före avgången kom meddelande om plattformsbyte, så det blev en Tati-scen.
    Jag missade därigenom en god middag i Paris, och fick hålla till goda med tärnad kalv med ris i Bistron. Det var ju skönt att den var bemannad. Vid återresan två dagar senare var den stängd.
    Funderar ni på att luffa i Tyskland, så ta till rikliga bytestider. Nästan alla fjärrtåg är mellan 10 och 60 minuter försenade.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dålig måndag för DB

Tack, värdefull information.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Funderar ni på att luffa i Tyskland, så ta till rikliga bytestider. Nästan alla fjärrtåg är mellan 10 och 60 minuter försenade.
    Hur var det nu. Var det en dålig måndag eller en högst ordinär måndag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur var det nu. Var det en dålig måndag eller en högst ordinär måndag?
    Svårt att säga, jag var i Tyskland mindre än en vecka. Förseningarna skylldes i stor utsträckning på banarbeten. Inställda tåg på personalbrist.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Svårt att säga, jag var i Tyskland mindre än en vecka. Förseningarna skylldes i stor utsträckning på banarbeten. Inställda tåg på personalbrist.
    I Facebookforumet tågsemester verkar det vara många som är frustrerade över dålig tidhållning, inställda tåg och brutna anslutningar i just Tyskland. Särskilt då om man missar anslutning hem mot Danmark och Sverige.
    Lite svårt att avgöra hur representativt detta är, hälsan tiger ju still och de som är nöjda skriver kanske inte så mycket.
    Men på något sätt verkar Tyskland vara värst i klassen nere i kontinentala Europa .
    Under 9€ biljetten var det ju mycket problem med överfulla regionaltåg men nu ska det väl vara normaltrafik.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

En bekant från Tyskland som åkte tåg till och från Sverige förra sommaren och sedan upp till Abisko var fascinerad över att de svenska tågen går enligt tidtabell. ”Händer aldrig i Tyskland.” Även Vy till och från Abisko/Kiruna var på tidtabell…

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I Facebookforumet tågsemester verkar det vara många som är frustrerade över dålig tidhållning, inställda tåg och brutna anslutningar i just Tyskland. Särskilt då om man missar anslutning hem mot Danmark och Sverige.
    Lite svårt att avgöra hur representativt detta är, hälsan tiger ju still och de som är nöjda skriver kanske inte så mycket.
    Men på något sätt verkar Tyskland vara värst i klassen nere i kontinentala Europa .
    Under 9€ biljetten var det ju mycket problem med överfulla regionaltåg men nu ska det väl vara normaltrafik.
    Min högst anekdotiska uppfattning från några europaresor i sommar/höst är att Tyskland med marginal är värst i klassen. Så var det inte innan corona, utan något har hänt nu. De flesta fjärrtåg blir mellan en halv och en timme sena (olika förstås, några är i tid och några två timmar sena), och ju senare på dagen desto större förseningar. Värst verkar det vara för tåg som passerar Köln.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Min högst anekdotiska uppfattning från några europaresor i sommar/höst är att Tyskland med marginal är värst i klassen. Så var det inte innan corona, utan något har hänt nu. De flesta fjärrtåg blir mellan en halv och en timme sena (olika förstås, några är i tid och några två timmar sena), och ju senare på dagen desto större förseningar. Värst verkar det vara för tåg som passerar Köln.
    Gissningsvis brist på personal i olika led i kedjan och kanske deras eviga tillrättavisande om munskydd tar tid, vad vet jag ?
    Värre senare på dagen beror väl då på lite väl snäva omlopp, något som här hemma brukar kalla "sen tågvändning".
    Vi får hopas nästa tidtabell kommer att fungera bättre, "fan trot"...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    mener det er noe større banearbeidr rundt Køln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Under den senaste veckan har jag gjort en Inter-Rail-turné mellan några opera och konsertlokaler I måndags strulade allt.
    Morgontåget från Krefeld till Köln var inställt. I väntsalen fanns inte en enda bänk, bara på de blåsiga plattformarna. Nästa tåg skulle gå en timma senare och kom iväg en kvart sent. Eftersom jag av säkerhetsskäl avsatt riklig bytestid i Köln, kom jag vidare som planerat med en ICE som skulle gå till Zurich. När vi anlände till Karlsruhe där jag skulle byta, meddelades att tåget inte kunde fortsätta, vilket gjorde att kön till informationen fyllde hela väntsalen. Själv tog jag en planerad timmes promenad i staden. Vid återkomst till stationen möttes jag av skylten att mitt ICE till Paris var inställt. Jag hänvisades till att ta ett TGV mot Strasbourg som första etapp. När jag och några hundra andra pressat oss i alla gångar och trappor, kom kontraorder att vårt inställda tåg i alla fall skulle gå senare. Detta senare flyttades med ohörbara högtalarutrop, en kompressor och två borrar arbetade i banhallen, två och en halv timma. Fem minuter före avgången kom meddelande om plattformsbyte, så det blev en Tati-scen.
    Jag missade därigenom en god middag i Paris, och fick hålla till goda med tärnad kalv med ris i Bistron. Det var ju skönt att den var bemannad. Vid återresan två dagar senare var den stängd.
    Tågen därnere är inte bara sena utan de är smalare också så bäst är det ändå allt här i höga nord! Inte minst Norge och Finland går inte av för hackor.

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Tyvärr är det svårt att undvika DB och tyskt järnvägsnät om man ska åka västerut (mot Benelux-länderna, Frankrike, Spanien).

Ett alternativ man kan ta om man ska till Centraleuropa/Adriatiska havet och har gott om tid är att ta färjan Karlskrona-Gdynia och åka med Sobieski till Wien (10.13 från Gdynia Glowna som är ca 1 km från färjeterminalen och som man kommit till redan vid 07-tiden, framme 21.39 i Wien). Det tåget brukar hålla tiden, på köpet är Polen ett mer prisvärt land att sitta i restaurangvagn i än Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänk var tiderna förändras! När jag under 80-90 talet tågluffade på somrarna var ju alltid Tyskland det perfekta landet med tåg i tid och anslutningar som alltid klaffade trots ofta små marginaler.....

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tänk var tiderna förändras! När jag under 80-90 talet tågluffade på somrarna var ju alltid Tyskland det perfekta landet med tåg i tid och anslutningar som alltid klaffade trots ofta små marginaler.....
    På 30-40 år hinner mycket att ändras. Vi talar i princip om tiden för nästintill ett helt arbetsliv här.

En annan sak apropå alternativ västerut är att det inte längre finns så många sådana för icke-flygresenärer jämfört med då. Färjorna Göteborg-England har slutat gå, likaså Esbjerg-Harwich, eller för den delen Göteborg-Amsterdam som fanns på 1970-talet. Ska man inte flyga så är man hänvisad att åka via Hamburg om man ska från Skandinavien och västerut.

För att ta till med en anekdot angående att resa västerut från Skandinavien utan att flyga: En släkting till mig åkte Malmö-Köpenhamn-Storabältfärjan med DSB-Esbjerg-Harwich-London i mitten av 1980-talet för att det för henne som ungdom var ett billigare alternativ än båt och transport till Kastrup för att komma till London-flyget. Ironiskt nog blev flygen Köpenhamn-London billigare relativt tåg och färja ungefär samtidigt som Stora-bältbron stod klar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ekhag Visa inlägg
    På 30-40 år hinner mycket att ändras. Vi talar i princip om tiden för nästintill ett helt arbetsliv här.

En annan sak apropå alternativ västerut är att det inte längre finns så många sådana för icke-flygresenärer jämfört med då. Färjorna Göteborg-England har slutat gå, likaså Esbjerg-Harwich, eller för den delen Göteborg-Amsterdam som fanns på 1970-talet. Ska man inte flyga så är man hänvisad att åka via Hamburg om man ska från Skandinavien och västerut.

För att ta till med en anekdot angående att resa västerut från Skandinavien utan att flyga: En släkting till mig åkte Malmö-Köpenhamn-Storabältfärjan med DSB-Esbjerg-Harwich-London i mitten av 1980-talet för att det för henne som ungdom var ett billigare alternativ än båt och transport till Kastrup för att komma till London-flyget. Ironiskt nog blev flygen Köpenhamn-London billigare relativt tåg och färja ungefär samtidigt som Stora-bältbron stod klar.
    Ja för oss födda på 50-60 talet var ju färjorna från Göteborg till England det självklara alternativet. Och då fick man ju ofta också sin första erfarenhet av de speciella engelska tågen som ju var smala och konstiga.. .När man skulle från Harwich till London Liverpool Street. Tyckte det kändes konstigt att man kom till en station som heter Liverpool som ju ligger på Västkusten. Men nu är vi långt från ämnet och bara nostalgiska!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja , jag har väl själv åkt mer i Tyskland än något annat utland och så gott som alltid upplevt allting som välskött.
    Bara något enstaka undantag: som när ett EC tåg Wien-Hamburg efter en förskräcklig tågolycka leddes om och kom två timmar sent till Passau, där vi möttes av beskedet att vi blev ytterligare en timme sena eftersom det saknades lok ...!
    Många tyskar suckade över det beskedet och det blev fler suckar när vi rullade tre timmar sena och den tyske konduktörn direkt började med att kassera in det dåtida IC-tillägget...
    Men jag minns också när DR körde ett från Malmö en timme försenat tåg med ånglok 03 och körde in på Berlin Ostbahnhof precis i tid.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Här kan man se hur det står till på stationerna i Tyskland:
    https://reiseauskunft.bahn.de/bin/bh...l=https:&rt=1&
    På 90-talet var det inte ovanligt att se på stora avgångstavlan på Stockholm C att texten"Resande från utlandet kommer med tåg XXX"
    p g av ex vis oväder i Tyskland./Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •