Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Spår 74 är ju borta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spår 74 är ju borta

Arbetet med projektet planskildhet Olskroken fortsätter i Göteborg.
    Upptäckte jag igår.
    Spår 74 är det fjärde spåret mellan Göteborg-Sävenäs och Olskroken .
    Det är också förbindelsen mellan Sävenäs och Västkustbanan och Kust till Kust banan.
    Så godståg som ska köra där får numera köra ut till Göteborg-Kville för rundgång.
    Hur länge man ska behöva krångla så har jag inte lyckats läsa mig till.
    Var spår 74 låg syns tydligt på bilden då övergångsväxeln från Spår 73 ligger kvar.

En annan vinkel, Tb-loken kommer ju ifrån bron som leder till Göteborg Kville.

Sedan så ledde man över godstågen till spår 72 , vilket är Västra stammbanans spår och hur godstågen kommer in till Sävenäs från dom spåren har jag ingen aning om.
    T44 med ett drag från Skandiahamnen jobbar sig igenom växlarna som syns på översta bilden.

Det blir ju bra för en annan , det blir en bra vinkel på godsvagnarna när dom dras igenom stammbanans doserade kurvor.
    Upptäckte det lite sent bara , så det får bli återbesök för bättre bilder.

M.V.H Anders.k.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spår 74 är ju borta

Men det går ju fortfarande 3 spår in under Röde Orm. Går det inte att lirka sig fram den vägen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Men det går ju fortfarande 3 spår in under Röde Orm. Går det inte att lirka sig fram den vägen?
    Nej dom gjorde uppenbart inte det.
    Tror att 74 är rivet en bra bit ner, med betoning på tror för jag har inte utforskat det närmare.

Redigerat:
    Det var fel av mig det jag skrev.
    Arbetet som sker längst till vänster på översta bilden är det nya infartspåret till Göteborg C , det ska då byggas en ny bro över Ånäsvägen och det är väl rampen till den bron som byggs.

M.V.H Anders.k.

Senast redigerat av Anders.k. den 2018-05-17 klockan 12:24:59.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Nej dom gjorde uppenbart inte det.
    Tror att 74 är rivet en bra bit ner, med betoning på tror för jag har inte utforskat det närmare.

Redigerat:
    Det var fel av mig det jag skrev.
    Arbetet som sker längst till vänster på översta bilden är det nya infartspåret till Göteborg C , det ska då byggas en ny bro över Ånäsvägen och det är väl rampen till den bron som byggs.

M.V.H Anders.k.
    Men kan det inte vara så att man från spår 73 kan ta sig över till resterna av 74 längre bort mot vänster?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men kan det inte vara så att man från spår 73 kan ta sig över till resterna av 74 längre bort mot vänster?
    Återigen, nej uppenbart gjorde dom inte det eftersom jag stod och tittade på godstågen.

Tillagt:
    En länk till Trafikradar där ett vagnlasttåg varit i Kville för rundgång, både igår och idag.
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=5154&tpl=Gk

M.V.H Anders.k.

Senast redigerat av Anders.k. den 2018-05-17 klockan 13:52:57.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Ok, jag tror dig. Lite klantigt av Trv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Återigen, nej uppenbart gjorde dom inte det eftersom jag stod och tittade på godstågen.

Tillagt:
    En länk till Trafikradar där ett vagnlasttåg varit i Kville för rundgång, både igår och idag.
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=5154&tpl=Gk

M.V.H Anders.k.
    Anledningen till att det fordras rundgång på Kville är att spårkrysset i Olskroken är rivet. Tidigare gick det att köra från Västkustbanan till sävenäs via spår 74 och över till spår 73. Nu finns ingen förbindelse pga att spårkrysset är borta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Johannesson Visa inlägg
    Anledningen till att det fordras rundgång på Kville är att spårkrysset i Olskroken är rivet. Tidigare gick det att köra från Västkustbanan till sävenäs via spår 74 och över till spår 73. Nu finns ingen förbindelse pga att spårkrysset är borta.
    Tack.
    Åker förbi där idag och skulle titta då.

Misstänker att det ska vara så en bra stund ?

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

JO , det kan jag ju inte argumentera emot, det är väl bara en 15-20 godståg som ska göra rundgång där varje vardag.
    Även möjligheten att tråkla sig in på dom högre nummren av plattformspåren från Västra stammbanan/Sävenäs Uppställning har ju försvunnit, kräver också en liten extrasväng.
    Insattstågen till Kungsbacka verkade inte som om dom behövde gå till Kville , utan bytte riktning på bron.
    Göteborg C har ju inte blivit lättare att styra precis.

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har sett någon uppgift om att det ska vara så i 5 år innan det återställs

Senast redigerat av Bjarnulf den 2018-05-18 klockan 13:56:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Klantigt? Du menar att det var något som bara råkade hända, inte något man var tvungen till för att inga alternativ till att riva en god del av Olskroken fanns, och att rundgång på Kvillebangården är ett bättre alternativ än att köra över Herrljunga - Borås?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •