Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: En timma på tåget blev tio - "Den dag tåget är tid blir man förvånad"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En timma på tåget blev tio - "Den dag tåget är tid blir man förvånad"

Ännu mer badwill för järnvägen - och även för ersättningstrafiken som heller inte verkar vara tillräcklig vid såna här situationer. Som vanligt verkar det skickas alldeles för få bussar för att alla ska få plats. Uselt! Hur svårt kan det vara att fixa till så att allt funkar, även om det skulle bli "störningar". Obegripligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...timma-blev-tio

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En timma på tåget blev tio - "Den dag tåget är tid blir man förvånad"

Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Ännu mer badwill för järnvägen - och även för ersättningstrafiken som heller inte verkar vara tillräcklig vid såna här situationer. Som vanligt verkar det skickas alldeles för få bussar för att alla ska få plats. Uselt! Hur svårt kan det vara att fixa till så att allt funkar, även om det skulle bli "störningar". Obegripligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...timma-blev-tio
    Ibland kan det vara svårt att få fram tillräckligt många bussar men som det var igår så avstod man från att beställa fram kapacitet, om proppen sitter hos tågföretaget eller hos ansvarig på det företag som har avtalet om ersättningstrafik har jag inget svar på, men det känns ofta som att man av olika skäl avstår från att konsultera sina kollegor som ofta sitter på ledig kapacitet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Och denna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-av-tagstrulet
    Rebecca missade operationstid på grund av tågstrulet

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Och denna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-av-tagstrulet
    Rebecca missade operationstid på grund av tågstrulet
    Dom hittade tydligen den enda person som inte ens fick låna en telefon för att ändra sin bokning.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dom hittade tydligen den enda person som inte ens fick låna en telefon för att ändra sin bokning.../Ulf
    Hon ringde ju och fick en ny tid för operation. Det står inget om att hon ville ändra tågbokningen. Det är väl meningslöst att ringa SJ för att boka om ifall det inte finns någon prognos för ankomst eller evakuering.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hon ringde ju och fick en ny tid för operation. Det står inget om att hon ville ändra tågbokningen. Det är väl meningslöst att ringa SJ för att boka om ifall det inte finns någon prognos för ankomst eller evakuering.
    Och knappast att det behövdes någon ombokning av tåget. Även om det eventuellt var en tågbunden biljett så är det ju självklart under rådande omständigheter att den får användas till vilket tåg som helst. Nu togs ju också beslutet attbSL/UL och SJ biljetter gällde ömsesidigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När det gäller störningen i Stockholmsområdet förvånas jag hur lite koll folk har när det gäller att själv hitta en annan rutt. Den här kvinnan säger att hon väntade 5h i Häggvik för att komma till Rotebro. Det tar under en 1h att gå hela vägen men ok hon hade kanske packning som var jobbig men då finns närmaste busshållplats 6min bort, 2 bussbyten och 30 min senare hade hon varit i Rotebro. Jag har sett samma klagomål från personer som väntat timmar i bland annat Upplands Väsby när dom enkelt hade kunnat ta dom vanliga SL-bussarna och åkt runt stoppet. I dessa lägen är Google och sl.se väldigt bra vänner. Det har nämnts tidigare att ersätta ett fullt tåg med bussar är omöjligt, såg ett inlägg från SL att dom hade 10 bussar ute som ersättningstrafik så hur svårt kan det vara, tydligen väldigt svårt för annars skulle inte problemet uppstå, vad har SL och alla inblandade för intresse av att ha missnöjda resenärer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Njjaaa , det kan vara (ofta ?) svårt för operatören att se att det finns ordinarie bussresor som ersätter.
    På hemresan från Göteborg igår skulle jag byta i Falköping (det jag kom med är ett Nässjötåg) men Västtrafik/SJ hade ställt in det tåget pga fordonsfel.
    1412 ropar Järda ut att tåget bussersätts och ersättning går kl 1430 (tro det ?) -- ordinarie buss från Falköping till Skövde via Stenstorp
    dvs buss 300 går kl 1420.

VEM som inte såg till att ombordvärden fick veta detta innan ankomsten till Falköping dvs inställningen men att ordinarie buss borde vara ett bra alternativ ja det kan man undra.

Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-05-19 klockan 10:54:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    När det gäller störningen i Stockholmsområdet förvånas jag hur lite koll folk har när det gäller att själv hitta en annan rutt. Den här kvinnan säger att hon väntade 5h i Häggvik för att komma till Rotebro. Det tar under en 1h att gå hela vägen men ok hon hade kanske packning som var jobbig men då finns närmaste busshållplats 6min bort, 2 bussbyten och 30 min senare hade hon varit i Rotebro. Jag har sett samma klagomål från personer som väntat timmar i bland annat Upplands Väsby när dom enkelt hade kunnat ta dom vanliga SL-bussarna och åkt runt stoppet. I dessa lägen är Google och sl.se väldigt bra vänner. Det har nämnts tidigare att ersätta ett fullt tåg med bussar är omöjligt, såg ett inlägg från SL att dom hade 10 bussar ute som ersättningstrafik så hur svårt kan det vara, tydligen väldigt svårt för annars skulle inte problemet uppstå, vad har SL och alla inblandade för intresse av att ha missnöjda resenärer?
    För lokalresandet finns det nästan alltid enkla lösningar, för övriga och ännu mer för dem som sitter "instängda" på stillastående tåg är det betydligt värre och det är ju här resurserna ska satsas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Då"missade"ju hon inte sin operation.../Ulf

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Njjaaa , det kan vara (ofta ?) svårt för operatören att se att det finns ordinarie bussresor som ersätter.
    På hemresan från Göteborg igår skulle jag byta i Falköping (det jag kom med är ett Nässjötåg) men Västtrafik/SJ hade ställt in det tåget pga fordonsfel.
    1412 ropar Järda ut att tåget bussersätts och ersättning går kl 1430 (tro det ?) -- ordinarie buss från Falköping till Skövde via Stenstorp
    dvs buss 300 går kl 1420.

VEM som inte såg till att ombordvärden fick veta detta innan ankomsten till Falköping dvs inställningen men att ordinarie buss borde vara ett bra alternativ ja det kan man undra.
    Det har hänt åtskilliga gånger under årens lopp på Fryksdalsbanan också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Det får väl tilläggas att hon kanske inte var helt ensam i Häggvik, det var några till som ville åt samma håll.

Som jag har förstått det så var det polis på plats både i Häggvik och på Arlanda för att styra upp det allt annat än lugna läget, när det som i Häggvik är tusentals resenärer som är fast på station.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •