I sin goda ambition att förhindra spårspring och folk som vill lämna detta jordeliv så spenderas det en hel del massa pengar på att uppföra stängsel efter våra järnvägar. För att göra en passage om än mindre möjlig så avslutas staketet uppåt med uppåtriktade "spjutspetsar".
Bloggen "Lokföraren" har beskrivit våndan i hur det är i att vara lokförare i en situation då man behöver kasta sej ut ur loket i ett stängslat område. Incidenten idag norr om Upplands-Väsby där resenärer- efter att ha varit innestängda i tåget under lång tid - beslöt sej för att lämna det...men var då tvungna att försöka forcera stängslet...pekar också på problematiken. Bilderna på detta;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...er-over-ralsen
Det man som lekman kan grunna på är nyttan av "Stängselprojektet". Syftet är gott och Trafikverket kommer att se en statistik där antalet påkörda blir färre..Men ..."Antalet påkörda" som grupp kanske väljer ett annat självmordsalternativ ...som då givetvis inte syns i TRV's statistik
Vad göra? Andra är mer insatta än mej. Men varför inte:
- Ta bort "piggarna" upptill
- Ordna med "flyktvägar" dvs grindar som inte är alltför bekvämt placerade och då med en "väganvisning"