Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Trafikverkets stängselprojekt

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    114

    Trafikverkets stängselprojekt

    I sin goda ambition att förhindra spårspring och folk som vill lämna detta jordeliv så spenderas det en hel del massa pengar på att uppföra stängsel efter våra järnvägar. För att göra en passage om än mindre möjlig så avslutas staketet uppåt med uppåtriktade "spjutspetsar".
    Bloggen "Lokföraren" har beskrivit våndan i hur det är i att vara lokförare i en situation då man behöver kasta sej ut ur loket i ett stängslat område. Incidenten idag norr om Upplands-Väsby där resenärer- efter att ha varit innestängda i tåget under lång tid - beslöt sej för att lämna det...men var då tvungna att försöka forcera stängslet...pekar också på problematiken. Bilderna på detta;

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...er-over-ralsen

    Det man som lekman kan grunna på är nyttan av "Stängselprojektet". Syftet är gott och Trafikverket kommer att se en statistik där antalet påkörda blir färre..Men ..."Antalet påkörda" som grupp kanske väljer ett annat självmordsalternativ ...som då givetvis inte syns i TRV's statistik

    Vad göra? Andra är mer insatta än mej. Men varför inte:

    - Ta bort "piggarna" upptill
    - Ordna med "flyktvägar" dvs grindar som inte är alltför bekvämt placerade och då med en "väganvisning"


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Det finns grindar, och trappor vid slänter. Se några bilder på SR P4.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6954505


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    494

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Man behöver ha nyckel för att kunna passera.


  4. #4
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Det vore ju trevligt om vi som jobbar ombord kunde forcera stängslen men det är inte möjligt då man använder "shear nuts" för att bulta fast stängslet. Vi får glatt vänta på räddningstjänst.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det vore ju trevligt om vi som jobbar ombord kunde forcera stängslen men det är inte möjligt då man använder "shear nuts" för att bulta fast stängslet. Vi får glatt vänta på räddningstjänst.
    Projektet har drivits som en lösning på ett problem utan att ta hänsyn till andra som personalens säkerhet och möjligheten att bedriva ett effektivt underhåll eller hur det ser ut estetiskt. Dalabanan påminner i landskapet närmast om gränsen mellan öst- och västtyskland och lokalt kallas järnvägen numera för järnridån. Stängsel i dikesbotten omöjliggör framtida dikesskötsel och försämrar avrinningen, osv, osv.

    Det är jättebra att Trafikverket angripet ett problem men man har varit tondöv för de nya risker man för in tillsammans med nya problem och ökade drift- och underhållskostnader. Jämför t.ex. mitträckesvägar, 20-25 % högre kostnader för drift och underhåll.

    / D


  6. #6
    Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    126

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Vad finns för erfarenhet från England (kanske hel Storbritannien)? Där verkar de mesta staket bestå av galvat plattjärn med spjutliknade topp. Dessa verkar i stort sett omöjliga att klättra över pga sin höjd och spetsiga överdel.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    59

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    De vore ju fiffigt om grindarna kunde öppnas utan nyckel från spårsidan.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 511

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Hur gör räddningstjänsten om de behöver forcera stängslet? Det måste vara ett jäkla jobb men en bultsax.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hur gör räddningstjänsten om de behöver forcera stängslet? Det måste vara ett jäkla jobb men en bultsax.
    Eftersom de har verktyg för att forcera fordonskarosser är det inte så svårt.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 511

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eftersom de har verktyg för att forcera fordonskarosser är det inte så svårt.
    Fast hur långt räcker hydraulslangen?


  11. #11
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hur gör räddningstjänsten om de behöver forcera stängslet? Det måste vara ett jäkla jobb men en bultsax.
    Ett jäkla jobb är det inte, det är ju bara att klippa U-klämmorna.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 511

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Ett jäkla jobb är det inte, det är ju bara att klippa U-klämmorna.
    Det kanske finns olika modeller på fastsättning men det staket jag kollat såg väldigt svårforcerat ut. Detta förutom de larmade eltrådarna hela vägen upp på insidan.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    408

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast hur långt räcker hydraulslangen?
    Till den bärbara hydraulpumpen:
    https://www.retrade.eu/sv/aitem/4113...__KLIPPVERKTYG


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast hur långt räcker hydraulslangen?
    Det finns situationer som är betydligt värre i det fallet än att ta sig igenom ett stängsel. Tänk dig en krock med ett stort antal inblandade bilar och så finns det fastklämda personer i det fordon som åt alla håll är omgivet av ett antal fordon.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 864

    Sv: Trafikverkets stängselprojekt

    Jag tycker att en rejäl bultsax snarast borde ingå i alla fordons verktygsuppsättning. Då klipper man lätt upp ett lagom hål för att komma ut..... Hur som helst så är detta totalt vansinne mer än på några enstaka storstadsnära områden. Att sätta upp stängsel för närmare en miljard utmed banor där det knappast går några tåg (Torebo-Falkenberg gods) eller långt ute i ödemarken som exempelvis på sträckan Växjö-Kalmar gör ju att man kan undra om de som fattat besluten har haft sina förnuft i behåll! I går såg jag ett stackars rådjur som försökte komma från spårområdet i panik slänga sig mot detta stängsel gång på gång och gå åt fel håll.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •