Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Avgång i Skövde - för 40 år sedan

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Avgång i Skövde - för 40 år sedan

Foto S-E Bäck, maj 1978

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Avgång i Skövde - för 40 år sedan

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg

Foto S-E Bäck, maj 1978
    Trevlig ögonblicksbild från järnvägens underbara värld anno domini 1978. När jag ser sådana här bilder försöker jag alltid att fundera på vad jag gjorde vid samma tid som bildens tagningsdatum. Vid en hastig joggning av minnet kommer jag dock just nu inte ihåg speciellt vad som hände precis i maj 1978; antagligen var det en 'vanlig dag på jobbet' så att säga.

Ett stort plus för att du inte enbart tog en standard 'missionärsbild' av tågets lok men även påpassligt hade med lite av miljön på perrongen och med tågklareraren – 'stinsen' alltså – vänd mot fotografen där han stod vid sidan av loket. Mycket bra komposition alltså! Hade jag fått önska mig något mer så hade förstås en färgbild av tåget i Skövde inte suttit fel för att man skulle fått ett perfekt s.k. 'Kodak Moment'. Ack ja, man kan inte få allt här i världen. 😊👍

---
    「猿も木から落ちる」
    (saru mo ki kara ochiru)
    "Even monkeys fall from trees"

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag såg den här bilden tidigare i veckan och passligt nog bytte jag tåg i Skövde så sent som igår så ämnet känns aktuellt även om jag kan lova att det inte är så mycket som är sig likt idag.

Tänkte direkt att det är öppet mål för PTK. Stationen identifierad, årtal, månad och klockan sitter där den sitter. Kanske lite överkurs att sommartidtabellen 1978 började gälla 28 maj men just i detta fall tror jag inte att det har så stor betydelse. Jag är tämligen säker på att det är X 125 som vi ser på bilden även om det enligt tidtabell skulle lämnat Skövde mot Göteborg 11.07. Något annat alternativ verkar inte föreligga och bara att konstatera att förseningar fanns tydligen på den tiden också.

Jag trodde nog att först att det var X33 som vi såg på bilden men sommaren 1978 hade jag tagit ett steg från järnvägen och gett mig in i en annan karriär och det var nog så att jag tappat lite fokus på vad som hände på järnvägen och i synnerhet då söder om Stockholm. X 33 som jag känner väl hade lämnat in och ersatts av X 125 i ungefär samma tidtabell.

X33 var på sin tid en lite jämngrå slitvarg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget gick alla dagar i veckan och stannade på alla stationer av värde. Det gick inte snabbast mellan Cst och G men inte heller långsammast. Det hade ofta en stabil sammansättning och hyggligt putsade 60-talare, ingen resgodsvagn och alltid ett Rc i fronten. Inga knepiga kursvagnar som stack iväg hit och dit utan bara till Göteborg.

Det såg vid första anblicken ut som X125 gått i samma fotspår men det fanns en stor avvikelse. Tåget var nämligen mellan Stockholm-Hallsberg en kombination av tåget till Göteborg och X51 Norgepilen till Oslo. Det betyder att det tåg vi ser på bilden var nog betydligt längre vid avgång från Cst, troligen minst fem vagnar till. Kanske var det också utväxlingen av vagnar i Hallsberg som sinkat tåget. Nåväl ett tecken redan 1978 att SJ börjat tänka på effektiviseringar som kanske inte alltid var så lyckade.

För den lokale kalenderbitaren kan man också nämna att P 1580 till Karlsborg anslöt till det tåg och jag är inte säker på att man höll detta tåg 20 min för att de som kom från Stockholm skulle hinna med. Vändningen i Karlsborg var bara 5 min (Y6/Y7) och anslutningen till X134 mot Stockholm senare på eftermiddagen var snäv.

Ingen anslutning till Ulricehamn och Landeryd i Falköping men väl till Jönköping och även till Borås och Uddevalla i Herrljunga. Dessa tåg borde nog ha inväntat det försenade X125 som denna dag troligen anlände Göteborg vid 13-tiden c:a 20 minuter försenat.

Tack för en mycket fin och tidstypisk bild

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-05-18 klockan 23:12:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr är numera stationen i Skövde mindre väl vårdad.
    Jag tror inte att stins hade tolererat att nedsmutsningen och grussopningen hade varit så tråkig som den är idag...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Tyvärr är numera stationen i Skövde mindre väl vårdad.
    Jag tror inte att stins hade tolererat att nedsmutsningen och grussopningen hade varit så tråkig som den är idag...
    Om Stins såg att det var dåligt sopat så beordrade han väl lämplig stationskarls och så var saken avklarad.
    I dag gissar jag att trafikoperatör klagar uppåt till sin ledning som sedan vidarebefordrar till Trafikverket som kontaktar sin entreprenör. Eller så svarar man att övriga tågoperatörer har inte klagat så då är drt väl inte så farligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om Stins såg att det var dåligt sopat så beordrade han väl lämplig stationskarls och så var saken avklarad.
    I dag gissar jag att trafikoperatör klagar uppåt till sin ledning som sedan vidarebefordrar till Trafikverket som kontaktar sin entreprenör. Eller så svarar man att övriga tågoperatörer har inte klagat så då är drt väl inte så farligt.
    I Skövde har Trafikverkets banförvaltare sitt kontor mindre än hundra meter från stationen. Om hon (Jag tror att det fortfarande är en kvinna.) någon gång besöker plattformarna är det väl lätt att sedan slå en signal till entreprenören. Jag undrar om inte även Jernhusen har en förvaltare i Skövde, med ansvar för själva stationshuset där plus något eller några stationshus ytterligare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg

Foto S-E Bäck, maj 1978

Så här såg det ut för en halvtimme sedan den 29 maj 2018

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg

Så här såg det ut för en halvtimme sedan den 29 maj 2018

Mvh/Alex
    Är det bara som jag får för mig, eller är plattformstaket vid spår 1 väldigt nytt? Jag kan inte ens minnas att jag har sett det förr.

Senast redigerat av Fomalhaut den 2018-05-30 klockan 12:05:35.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Är det bara som jag får för mig, eller är plattformstaket vid spår 1 väldigt nytt? Jag kan inte ens minnas att jag har sett det förr.
    Jag kan inte minnas att jag sett stationshuset utan det, men mitt minne är också kort.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag kan inte minnas att jag sett stationshuset utan det, men mitt minne är också kort.
    Du har förstås rätt och jag har fel. När jag letar upp bilder från 2015 finns det mycket riktigt där. (På Alex bild ser det i mina ögon så påtagligt ut och verkar sträcka sig nästan ända till plattformskanten men står man väl på perrongen kan man komma undan skuggan.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •