Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: STATIONER SOM BEHÖVER FOKUSERING Jernhusens stationer behöver extra fokusering?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

STATIONER SOM BEHÖVER FOKUSERING Jernhusens stationer behöver extra fokusering?

Jernhusen har ju beslutat att inte sälja ut fler av sina 37 stationer utan själva utveckla dom som man har kvar och det kan kanske vara en bra idé.

Träffade idag på en av deras stationer en person som just jobbade med dessa frågor och fick frågan vilka stationer som jag tyckte behövde extra fokusering?

Blev lite ställd av frågan men Borlänge och Hallsberg tycker jag är bra kandidater.

- Men finns det fler av Jernhusens stationer som lite hamnat i bakvatten och som behöver extra fokusering som jag missat?

/Jan-Erik

PS: Bräcke som jag tidigare engagerat mig i är ju numera privat men är det någon som vet hur det gått med den?
    Eller skall man åka dit och kolla?

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-05-16 klockan 15:00:29.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: STATIONER SOM BEHÖVER FOKUSERING Jernhusens stationer behöver extra fokusering?

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    - Men finns det fler av Jernhusens stationer som lite hamnat i bakvatten och som behöver extra fokusering som jag missat?
    Alla ytor som inte är butiker och restauranger på Stockholms Centralstation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: STATIONER SOM BEHÖVER FOKUSERING Jernhusens stationer behöver extra fokusering?

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Bortsett från spårområdet och plattformarna vad skulle man behöva fokusera på? Visst fler sittplatser skulle väl inte vara helt fel men det får inte bli för trångt att röra sig.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Jernhusen har ju beslutat att inte sälja ut fler av sina 37 stationer utan själva utveckla dom som man har kvar och det kan kanske vara en bra idé.

Träffade idag på en av deras stationer en person som just jobbade med dessa frågor och fick frågan vilka stationer som jag tyckte behövde extra fokusering
    Nu vet jag inte vad som efterfrågas (dvs på vilket sätt skall stationerna utvecklas), så jag måste fråga.

Jag antar att de inte tänker på att det skall gå fler tåg, eller att perrongerna skall piffas upp (för det sköter väl Trafikverket).
    Så, är det hur Jernhusen kan få mer betalt för de utrymmen som de kan hyra ut? Dvs var finns ett verkligt behov och underlag för fler eller andra butiker/serveringar etc.?
    Det är ju svårt att veta för en del stationer ligger kanske lite off-side, och det går inte att få lönsamhet i en butik/servering.
    De kanske skall fundera på utrymmen för t.ex. kommunen, turistbyrå, någon utställning, eller något annat som ger en mer levande stationsbyggnad?

Eller är det vilka behov järnvägsföretagen tycker att deras resenärer skulle behöva (utöver kommersiella utrymmen)? Alltså bänkar, välskötta toaletter, eller kanske en stationsvärd som griper in vid förseningar och ger information för alla operatörerna?
    Då borde ju Jernhusen fråga operatörerna, men visst kan vi kanske peka på något sånt som saknas på någon av deras statonshus.

Oavsett vilket av ovanstående, så tror jag att den (av de 37) som har minst kommersiella utrymmen och minst annan service är Katterjåkk, så de kanske skall börja där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad som efterfrågas (dvs på vilket sätt skall stationerna utvecklas), så jag måste fråga.

Jag antar att de inte tänker på att det skall gå fler tåg, eller att perrongerna skall piffas upp (för det sköter väl Trafikverket).
    Så, är det hur Jernhusen kan få mer betalt för de utrymmen som de kan hyra ut? Dvs var finns ett verkligt behov och underlag för fler eller andra butiker/serveringar etc.?
    Det är ju svårt att veta för en del stationer ligger kanske lite off-side, och det går inte att få lönsamhet i en butik/servering.
    De kanske skall fundera på utrymmen för t.ex. kommunen, turistbyrå, någon utställning, eller något annat som ger en mer levande stationsbyggnad?

Eller är det vilka behov järnvägsföretagen tycker att deras resenärer skulle behöva (utöver kommersiella utrymmen)? Alltså bänkar, välskötta toaletter, eller kanske en stationsvärd som griper in vid förseningar och ger information för alla operatörerna?
    Då borde ju Jernhusen fråga operatörerna, men visst kan vi kanske peka på något sånt som saknas på någon av deras statonshus.

Oavsett vilket av ovanstående, så tror jag att den (av de 37) som har minst kommersiella utrymmen och minst annan service är Katterjåkk, så de kanske skall börja där.
    Tack för tipset om Katterjåkk.
    Blir säkert en utmaning att utveckla . . .

Vad jag tänker på är stationer som kan behöva med verksamhet knuten till resande, mer kommersiell verksamhet, allmän uppfräschning och helt enkelt mer liv.
    Ett bra exempel på där man just genomfört detta är Flemingsberg där man numera har stor kommersiell verksamhet, fått värme och helt enkelt nu pulserar av liv.
    Vissa stationer vill man lämna så fort som möjligt medan andra trivs man på och kanske tar man sig dit bara för att shoppa, äta eller träffas.

Det är lite så som jag ser det . . .

/Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Bortsett från spårområdet och plattformarna vad skulle man behöva fokusera på? Visst fler sittplatser skulle väl inte vara helt fel men det får inte bli för trångt att röra sig.
    Sunket är det ju främst Trafikverket som står för. Man kan notera att Jernhusen håller någorlunda rent, Swedavia håller dito på Arlanda och AEx gör detsamma med de områden de ansvarar för. Trafikverket står för ostädat sunk, pissavlagringar man kan spetta bort med stämjärn och en allmän smutsbeläggning mest överallt. Och eftersom en hel del av stationen är under olika former av överbyggnad så spolas inte heller något av äcklet bort ens om det ösregnar. På en hel del andra håll så gör det ju åtminstone det förutom där det är busskurer e dyl.

Problemet med sittplatserna är ju att de mest blir ett tillhåll för folk som inte ska resa, utan istället använder stationen som värmestuga/ungdomsgård/"affärslokal" etc. I några fall är det förstås för risigt att det ska behöva vara så, men det är Stockholms stad m fl och inte Jernhusen som ska lösa det problemet.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •