Nu vet jag inte vad som efterfrågas (dvs på vilket sätt skall stationerna utvecklas), så jag måste fråga.
Jag antar att de inte tänker på att det skall gå fler tåg, eller att perrongerna skall piffas upp (för det sköter väl Trafikverket).
Så, är det hur Jernhusen kan få mer betalt för de utrymmen som de kan hyra ut? Dvs var finns ett verkligt behov och underlag för fler eller andra butiker/serveringar etc.?
Det är ju svårt att veta för en del stationer ligger kanske lite off-side, och det går inte att få lönsamhet i en butik/servering.
De kanske skall fundera på utrymmen för t.ex. kommunen, turistbyrå, någon utställning, eller något annat som ger en mer levande stationsbyggnad?
Eller är det vilka behov järnvägsföretagen tycker att deras resenärer skulle behöva (utöver kommersiella utrymmen)? Alltså bänkar, välskötta toaletter, eller kanske en stationsvärd som griper in vid förseningar och ger information för alla operatörerna?
Då borde ju Jernhusen fråga operatörerna, men visst kan vi kanske peka på något sånt som saknas på någon av deras statonshus.
Oavsett vilket av ovanstående, så tror jag att den (av de 37) som har minst kommersiella utrymmen och minst annan service är Katterjåkk, så de kanske skall börja där.