Var?
![]()
Var?
![]()
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-15 klockan 19:57:58. Anledning: ändrat bildfilens namn
österrike
Tyskland
Bremerhafen
Büchen
Kihl
Stämmer alldeles utmärkt. Vi befinner oss alltså på en liten järnvägsknut där huvudbanan Hamburg - Berlin korsar dieselbanan Lübeck - Lüneburg i sydligaste delen av den tyska delstaten Schleswig-Holstein. Bilden är från den 22 mars 2012, och jag återkommer strax med bonusbilder.
Ja hur många stationer i Tyskland har ett spår 140? Kan i alla fall säga att RE 83 mot Lüneburg avgår från spår 140 i Büchen kl 21.07!
I det delade Tyskland var det passkontroll i stationshuset för att komma ut på spår 1 och tågen mot DDR och Västberlin.
Alla tåg mot DDR och Västberlin stannade i Büchen på den tiden.
Fler bilder från samma tillfälle i Büchen:
Ovan ett elmotorvagnståg på väg från Hamburg till Rostock, här på huvudbanan mot Berlin. Till vänster i bilden löper den mindre banans spår.
Ovan har jag huvudbanan i ryggen och kameran riktad ungefär söderut (mot Lüneburg). Dieseltåget är på väg norrut och mötte tåget som jag och mina vänner åkte söderut med. Uppehållet i Büchen varade en god stund. Den här bilden har jag visat förr i Postvagnen.
Spår 40 och 140 är samma spår, men plattform 140 ligger ett litet stycke från plattform 40.
Ett lokdraget tåg, ellok littera 120.2 längst bak.
Det med längre uppehåll på dieselbanan gäller fortfarande, nyss kunde jag tillbringa hela 20-minuters-bytet ombord tåget till Lüneburg. Tåget från Prag ankom tre minuter före tiden (men jag klev först på i Ludwigslust).